Winchlösning till både bil och trailer?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Winchlösning till både bil och trailer?
Levererar en del båtar i mitt jobb och tänkte om man kunde få till nån variant att med 1 winch dra upp båtar på trailer bakom bilen och i andra hand kunna hänga dit i fronten på Fronteran de gånger bilen behöver draghjälp.
Det är kanske bättre att köpa en winch att sätta på båttrailern, men det vore roligare med en rejäl winch som också passade bilen. Hm, vad tror ni, montera winchen lågt på bilen, brytblock lite högre på trailern för att inte få drag nedåt. Men då kan det ju bli lite vinkelfel mellan winch och trailer även om båttrailern oftast står ganska rakt bakom bilen.
Hmm, eller en winch som jag kan flytta inte bara mellan front och bak på bilen utan kanske hänga dit på trailern.
Ja, som ni ser funderar jag "högt" och kanske finns det nån här som sitter med en bra lösning?
Det är kanske bättre att köpa en winch att sätta på båttrailern, men det vore roligare med en rejäl winch som också passade bilen. Hm, vad tror ni, montera winchen lågt på bilen, brytblock lite högre på trailern för att inte få drag nedåt. Men då kan det ju bli lite vinkelfel mellan winch och trailer även om båttrailern oftast står ganska rakt bakom bilen.
Hmm, eller en winch som jag kan flytta inte bara mellan front och bak på bilen utan kanske hänga dit på trailern.
Ja, som ni ser funderar jag "högt" och kanske finns det nån här som sitter med en bra lösning?
Det är ett portabelt winchfäste. Du monterar winchen i fästet och sätter sedan en passande profil med hål i där du vill ha winchen. Tex fram på bilen, bak på bilen och på släpet. Sedan kan du genom att sätta i och ta ur sprinten montera/demontera winchen och flytta den genom att bära den i handtagen. Inget skruvande eller liknande behövs. Jag har även kontaktdon för elkablarna anpassade för ändamålet.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Ok, nu ser jag. Ja, det låter ju som en bra lösning. Fyrkantsprofilen med sprinten i, är den svetsad i änden. Borde den inte gå hel vägen på "baksidan" känns om att det blir rejäl hävarm och att infästningen till själva winchfästet skulle vara den svaga punkten?
Vad är det för storlek på fästet ungefär. Skulle det bli löjligt klumpigt att även flytta över till en liten 200cc ATV jag har?
Vad är det för storlek på fästet ungefär. Skulle det bli löjligt klumpigt att även flytta över till en liten 200cc ATV jag har?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle det uppstå ngon hävarm om man förde in hela fyrkantsprofilen i en större fyrkantsprofil (som utgör fästet) och sedan spärrar med sprinten?Seglaren skrev:Ok, nu ser jag. Ja, det låter ju som en bra lösning. Fyrkantsprofilen med sprinten i, är den svetsad i änden. Borde den inte gå hel vägen på "baksidan" känns om att det blir rejäl hävarm och att infästningen till själva winchfästet skulle vara den svaga punkten?
Vad är det för storlek på fästet ungefär. Skulle det bli löjligt klumpigt att även flytta över till en liten 200cc ATV jag har?
Ja, fästet är rejält och anpassat för en fullstor winch så det skulle bli för stort för en ATV.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Skissen är som jag uppfattar att den svetsade profilen sitter på fästet idag.jenik skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle det uppstå ngon hävarm om man förde in hela fyrkantsprofilen i en större fyrkantsprofil (som utgör fästet) och sedan spärrar med sprinten?

Jag funderar bara på om infästningen av profilen med sprinten är en svag länk. Får för mig att anliggningsytan är liten och därmed bara en bråkdel så stark som själva fästet för winchen i det flyttbara fästet? Det blir ju rena brytkrafter på svetsen som kanske ska hålla för flera ton om man hänger dit en rejäl winch.
Nu är jag inte den som mekar allt för mycket själv, men tror att jag skulle gjort så här om jag skulle gjort det själv. Kraften skulle bli fördelad på större yta/längre svets och ge mer drag- än brytkraft.
Men jag kanske är helt ute och "winchar"


-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Ska försöka förklara hur jag TROR fästet är..Seglaren skrev:Skissen är som jag uppfattar att den svetsade profilen sitter på fästet idag.jenik skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle det uppstå ngon hävarm om man förde in hela fyrkantsprofilen i en större fyrkantsprofil (som utgör fästet) och sedan spärrar med sprinten?
Jag funderar bara på om infästningen av profilen med sprinten är en svag länk. Får för mig att anliggningsytan är liten och därmed bara en bråkdel så stark som själva fästet för winchen i det flyttbara fästet? Det blir ju rena brytkrafter på svetsen som kanske ska hålla för flera ton om man hänger dit en rejäl winch.
Nu är jag inte den som mekar allt för mycket själv, men tror att jag skulle gjort så här om jag skulle gjort det själv. Kraften skulle bli fördelad på större yta/längre svets och ge mer drag- än brytkraft.
Men jag kanske är helt ute och "winchar"![]()
Det sitter likadant på bilen som på korten dvs
På jänkare tex så har dom ett 4kants rör stickande ut där dom skruvar fast draget. dvs 4kantsröret är helt vågrätt..
detta fäste har alltså röret sittandes helt vågrätt bakom plåten och sen finns det ett avlångt hål med 2 mindre hål.ett litet hål på varje sida av det stora hålet. Det är där linstyraren skall sitta och wiren löpa in och ut.
Så tar du din egna översta bild och sen drar pilen rakt upp så ser du hur det är tänkt och gjort.
alt lägger C profilen ner till ett U och får 4kantsröret pekandes åt höger och då skall pilen peka rakt åt vänster i motsatt riktning mot 4kantsröret.
dragkraften från wirelinan skall gå i en helt rak linje mot fästet för att inte få nå brytningar alls..bara dragkraft.
Pust...blev mycket skrivet ..hoppas du fattar var jag menar och hänger med i mina ord..
Lycka till!!
/R
Om du kollar på din skiss och sen lägger ner
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

Precis!Wild_Devil skrev:Ska försöka förklara hur jag TROR fästet är..Seglaren skrev:Skissen är som jag uppfattar att den svetsade profilen sitter på fästet idag.jenik skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle det uppstå ngon hävarm om man förde in hela fyrkantsprofilen i en större fyrkantsprofil (som utgör fästet) och sedan spärrar med sprinten?
Jag funderar bara på om infästningen av profilen med sprinten är en svag länk. Får för mig att anliggningsytan är liten och därmed bara en bråkdel så stark som själva fästet för winchen i det flyttbara fästet? Det blir ju rena brytkrafter på svetsen som kanske ska hålla för flera ton om man hänger dit en rejäl winch.
Nu är jag inte den som mekar allt för mycket själv, men tror att jag skulle gjort så här om jag skulle gjort det själv. Kraften skulle bli fördelad på större yta/längre svets och ge mer drag- än brytkraft.
Men jag kanske är helt ute och "winchar"![]()
Det sitter likadant på bilen som på korten dvs
På jänkare tex så har dom ett 4kants rör stickande ut där dom skruvar fast draget. dvs 4kantsröret är helt vågrätt..
detta fäste har alltså röret sittandes helt vågrätt bakom plåten och sen finns det ett avlångt hål med 2 mindre hål.ett litet hål på varje sida av det stora hålet. Det är där linstyraren skall sitta och wiren löpa in och ut.
Så tar du din egna översta bild och sen drar pilen rakt upp så ser du hur det är tänkt och gjort.
alt lägger C profilen ner till ett U och får 4kantsröret pekandes åt höger och då skall pilen peka rakt åt vänster i motsatt riktning mot 4kantsröret.
dragkraften från wirelinan skall gå i en helt rak linje mot fästet för att inte få nå brytningar alls..bara dragkraft.
Pust...blev mycket skrivet ..hoppas du fattar var jag menar och hänger med i mina ord..
Lycka till!!
/R
Om du kollar på din skiss och sen lägger ner
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Supersmidigt med kula i fronten när man ska trixa trailer på plats. Har man dessutom en vinsch monterad så é ju saken klar...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se