nu har han lyckats igen

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TMT
OffroadGeek

Inlägg av TMT » mån okt 19, 2009 20:09

ja det är ju ingen som arragerar något här nere utom han just nu, visst SLRF eller vad dom heter men då måste man ju köra engelskt.

Däremot är det mer i leken än Peter kring ökna.... Peter tror jag inte bär någon större skuld för den biten de hade likaväl varit någon annan också som arrangerat träffar där och samma sak uppdagats, så honom är jag inte sur på i det avseendet.
sen gillar jag inte mannen överlag men alla kan man inte älska dock gillar jag att han tar tag i träff aktiviteter häromkring för ingen annan orkar göra något typ.
Trevlig kan ju också diskuteras, efter han fått sina slantar bryr han sig inte mkt mer :wink: men han e ju trevlig för det mesta.

Ett tag påstod folk häromkring (även fortfarande) att det var LR klubbens fel dvs vetlanda offroaders till att vetlanda stängdes ned då dom sökte för sitt nya område vilket skapade lite rabalder och det finns många historier kring det,
MEN jag tror inte heller på dom rykterna jag tror inte vetlanda offroaders har med det att göra i slutändan ändå.

Hittils vad jag fått veta efter lite samtal kors o tvärs (innan ökna träffen var)

så var statusen sådan att det ska försöka klassa ökna som motorbana, länstyrelsen är väl medvilliga till det men som jag förstod sist ligger bollen hos vetlanda kommun att lämna sin åsikt.

sen hurvida sant det heller är återstår ju att se, detta är vad jag luskade ut när jag ringde runt bland berört folk bla PÖ, markägaren mfl.
och något händer ju tydligen för kostym klädda nissar knatar kring i skogen där ute typ....

Jag tror dock på det positiva att få det motorbane klassat, och jag tror det kommer ske med den lilla goda viljan =)

sen är det fritt fram för oss igen och enklare än någonsin =) sen får vi se vad det kan bli av allt kanske vi lyckas få lite folk engagerade här som vill starta lite små träffar så vi får åka lite oftare utan att åka till växsjö/nässjö/värnamo eller andra ställen som ligger hyfsat nära för att få dämpa abstinensen lite. :wink:
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ackeblack
Forumräv

Villingsberg

Inlägg av Ackeblack » mån okt 19, 2009 22:01

Villingsberg är ett militärt skjutfält där man även övade med de då "nya" ryska bandvagnarna men enligt en miljöpartist (boende i Örebro) så ställde ju jeepåkningen till med obotliga skador......
Han överklagade kategoriskt ALLA inkomna ansökningar om körtillstånd och då vi bor en underbart fungerande demokrati så får ju då denne enda person bestämma över det hundratal som bevistat träffarna där.
Detta var till och med före Öjerskogs fadäs med att ta betalt för körning på militär mark.

Vi i Ludvika MS kör med Öjerskog av den enkla orsaken att många som normalt inte kommer hit åker med honom.
För övrigt arrangerar vi egna körtillfällen och oavsett hur mycket reklam vi gör kommer väldigt få????
Blir en 2-dagarsträff här i början av maj- mer INFO KOMMER!!!!
Ivarsson/ Ludvika MS
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån okt 19, 2009 22:48

Ja för tusan- Peter Öjerskog har gjort mer för offroadhobbyn i Sverige än någon annan. Han väckte mitt intresse redan på -80 talet med sina reportage från Kättilstorp, Konga och Borkhult.

Att det sen kom massa annat mellan- som fru och barn och sånt, så dröjde det tills början av 2008 innan jag fick mäjligheten att skaffa egen bil och börja köra själv.

Och det var helt och hållet Några av medlemmarna i Olerum Offroaders förtjänst att jag började köra på Vikbolandet och på Olerum.

Peter har haft T.T. på båda ställena och dragit dit folk som inte skulle kommit annars. Och som ambassadör för hobbyn så gör han mycket för att locka med nytt folk- och många fastnar i träsket som någon skrev. Och det är hur man än vrider och vänder på det odelat positivt. Det ska Peter ha all heder för.

Men, detta är ett öppet forum, och det vore nog både klokt och nyttigt om Peter läste vad skrivits i tråden- och kanske till och med kunde bemöta kritiken.

För om jag blev oskyldigt anklagad för något skulle jag på alla sätt sakligt och informativt ge fakta i ärendet.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

G_Sv
Nybörjare

Inlägg av G_Sv » ons okt 21, 2009 17:15

OBELIX skrev:Ja, vad ska man svara på det? en motorjournalist som som har jobbat för offroadhobbyn i många år och varit chefsredaktör för tidningen
"4 WHEEL DRIVE" eller ÄR kanske, har ingen koll faktiskt.
SKREV OBELIX
Jag tänker inte ge mig in i debatten. Vill bara berätta att Öjerskogs anställning på 4 Wheel Drive upphörde i slutet av 1996. Rätt många år sedan, med andra ord.

Gunnar Svensson
Chefredaktör, 4 Wheel Drive

kex
Hemmastadd

Inlägg av kex » ons okt 21, 2009 19:55

Lasse Suzicán skrev:gett en del riktiga och korrekta råd om hur man ska wincha..
Är du ironisk nu :?:
Han springer över vinch vajern trotts att han blivit tillsagt att hålla sig undan.
En stackars landrover ägare lurade han så att han höll på att wincha sönder fram axel upphängningen allt på grund av felaktiga råd.
Har varit på 3 träffar han ordnat i men aldrig mer tål han inte en se på mig vet bäst idiot.
För min del sitter det långt in innan jag säger något så elakt :?

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons okt 21, 2009 20:48

Vad roligt att även du Gunnar Svensson håller dig "up to date" genom att följa trådarna här.
Tyvärr tror jag inte att din företrädares företrädare gör det.
Han borde göra det och dämma lite i bäcken innan trådarna "svämmar över".
Personligen gillar jag Peter och tycker han är lättsam att ha med att göra.
Tänker besöka TerrängTouringen i Sandlycke nu på lördag och träffa honom.
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Finnpower
Veteran

Inlägg av Finnpower » ons okt 21, 2009 22:34

Hade varit kul att få träffa honom så man kan bilda sig en uppfattning IRL...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons okt 21, 2009 22:44

Det är väl bara att komma till Sandlycke nu på lördag -09-10-24. :lol:
Nu vet jag ju i o f s inte var Vittaryd ligger. :?
Har fått för mig att är ändelsen på ortsnamnet -ryd så är det fråga om Småland. :?:
Om det är så så har du ju en bra bit hit? :(

Finnpower
Veteran

Inlägg av Finnpower » ons okt 21, 2009 22:49

Jag lovar att när Mudderverket 2.0 är klar så ska jag banne mig göra en egen terrängtouring och pricka in alla områden man bara hört om.
Jag menar det borde man väl hinna på en sommar?
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons okt 21, 2009 23:03

Nu vet jag var Vittaryd ligger.
Enl www.jeepsweden.net karta så har du 426 km till Sandlycke. :shock:
Beräknad körtid är 4 tim 32 min. :shock:
Du får masa dig upp rätt så tidigt. 8)
Kommeru så lovar jag att bjussa hamburgare. :lol:

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön okt 25, 2009 22:13

Du kom inte Finnpower. :(
En annan gång kanske. :lol:

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån okt 26, 2009 11:21

Lite besviken på PÖ i lördags.
Måste nog stryka belackarna medhårs liiiite grand.
Alla kan ju inte vara på topp hela tiden.
Men som träffarrangör/ledare bör man nog uppfylla vad som utlovas i utsänt mejl.
Dessutom bör man vara med hela tiden och inte avvika i förtid.
Som jag tidigare sagt så gillar jag Peter.
Hoppas detta var en tillfällig dipp.

Tycker jag. :tumbup:

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » mån okt 26, 2009 12:49

jag körde rosersberg i våras och var sist kvar, råkade köra utanför avspärrningarna och satte mig i rätt hal lera. Som tur var, var en av SMAC´s killar kvar som kunde ringa PÖ som dragit å han fick komma tillbaka och winscha oss :)
Senast redigerad av macke den tis okt 27, 2009 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
TGB 13

Scout II
Användare

Inlägg av Scout II » mån okt 26, 2009 18:50

Peter Öjerskog har gjort mycket för offroaden, både bra och mindre bra saker. Han drar som tidigare sagts mycket nya människor till sporten och har gjort Sverige känt på offroadkartan med sin SOT. När han började med SOT gick den till största delen på militär mark, det funkade bra under några år då han sökte samarbete med lokala klubbar. Men sedan började han med SBF's goda minne söka körtillstånden genom KAK & Sveriges bilsportförbund centralt, varpå han inte behövde tillstånd ifrån tex Smålands bilsportsförbund för att använda de övningfält som vi smålänningar är så beroende av. Detta gjorde att han inkräktade på lokala klubbars körtillfällen. (Inget bra sätt att bli populär på). Jag var själv som ordförande i NSOR på den tiden med om att bearbeta SBF att sluta ge dessa tillstånd. Och sedan dess har han inte kommit intill på så många militärområden. Då vi tex på Ränneslätt nuförtiden tillåts ha max 2 körtillfällen per år vill vi inte att SOT tar ett av dessa, utan vi som lokal klubb kan skapa långsiktiga relationer med ING2 för att ha möjlighet att fortsätta med Ränneslättsträffen.
Jag skulle tro att detta ligger till grund för att många "äldre" offroaders inte tycker så bra om Peter.
Det är även med detta i bakfickan som vissa personer fortfarande ifrågasätter om Peter har "rätt" körtillstånd vid sina Touringar. Vi vill ju inte att det ska bli fel igen, då det kan slå tillbaka hårt på hobbyn.
Kort Vitara med 33x12,5 och lockright
Kort Scout II V8 Diesel 35x12,5

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis okt 27, 2009 12:11

Tråkigt nog så kommer inte så många nya längre ut i spenaten.
Vad finns det för vägar att gå för att sörja för återväxten inom hobbyn?
Nääästan bara samma gamla(och trevliga) ansikten varje gång.
:rodnar: :(

Skriv svar