700 lådor till pickis 4x4

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

benssan
Forumräv
Kontakt:

700 lådor till pickis 4x4

Inlägg av benssan » lör okt 24, 2009 19:25

Tjena igen..är det nån skillnad på 700 lådor förutom utgående axel..Går det att använda vilken låda som helst eller är dom inte byggda för 4x4..min nuvarande vägrar växla upp...nytt filter +olja fixat men icke...
:-( Sen är det ett STORT K i aluminiumen ,gjutet liksom på varje sida av lådan vid turbinen ungefär. Vad betyder DET...?
Senast redigerad av benssan den sön okt 25, 2009 8:00, redigerad totalt 1 gånger.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör okt 24, 2009 22:02

Själva lådan ska vara likadan, men på 4x4-lådan finns det ingen strut bak, där skruvas fördelningslådan istället. Även utgående axeln är olika ja.

sebban
Rutinerad

Inlägg av sebban » sön okt 25, 2009 12:43

japp, det är skillnad på lådorna..
bra info finns här: http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html

K:et står för att det är den nyare versionen med lite förstärkta prylar, t.ex. ingående axel har 29 splines istället för 27 som dom tidigare hade.
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » sön okt 25, 2009 15:02

sebban skrev:japp, det är skillnad på lådorna..
bra info finns här: http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html

K:et står för att det är den nyare versionen med lite förstärkta prylar, t.ex. ingående axel har 29 splines istället för 27 som dom tidigare hade.
Tackar för den infon...guld värd..ska nog fan plocka isär min låda eftersom den vefkar vara en bra låda för övrigt.. Tack än en gång.!

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » sön okt 25, 2009 18:10

ett tips! gör rent ventilpaketet noga! kolla även så att det inte är smockfullt med spån i filtert pga en döende turbin :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Ojje
Användare

Inlägg av Ojje » sön okt 25, 2009 22:39

Din låda har råkat ut för överhettning samt "carbonizering" (oljan fäller ut kolpartiklar) som smockar igen ventiler i ventilpaketet samt låser "guvenören",detta brukar hända om ett lamellpaket "burns out" eller lockupproblem.
Om du vet till 100% att lådan är okej mekaniskt så demontera ventilhuset samt "guvenören" och gör rent det med bensin, peta på alla plunschar och bekräfta att dom rör sig framförallt throttlevalve och "guvenören" som brukar ställa till de flesta problem då oljan "carbonizerar".
Om lådan var helt okej så räcker det med ovanstående åtgärd + ny olja och filter var 100:ade mil (du känner när lådan blir långsam i uppväxlingen då är det dax för ett byte)...

/Ojje

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » tis okt 27, 2009 9:30

Ojje skrev:Din låda har råkat ut för överhettning samt "carbonizering" (oljan fäller ut kolpartiklar) som smockar igen ventiler i ventilpaketet samt låser "guvenören",detta brukar hända om ett lamellpaket "burns out" eller lockupproblem.
Om du vet till 100% att lådan är okej mekaniskt så demontera ventilhuset samt "guvenören" och gör rent det med bensin, peta på alla plunschar och bekräfta att dom rör sig framförallt throttlevalve och "guvenören" som brukar ställa till de flesta problem då oljan "carbonizerar".
Om lådan var helt okej så räcker det med ovanstående åtgärd + ny olja och filter var 100:ade mil (du känner när lådan blir långsam i uppväxlingen då är det dax för ett byte)...

/Ojje
Det va ett bra tips de där Tackar för det..!!..kollade "guvernören" och visst kärvade den..men den funkade inte ändå med en annan...Tappade ur nya oljan och hittade lite fina restar av lamell i oljan + att den skimrade lite silveraktigt så jag ska plocka ner hela lådan för renovering..snackade med en som fixar sånt och Han sa att 700 lådorna MÅSTE ha separat oljekylare annars går dom för varmt med detta resultat som följd

Ojje
Användare

Inlägg av Ojje » tis okt 27, 2009 16:12

Njae MÅSTE ha extern oljekylare är väl att ta i, om så vora fallet är jag helt övertygad om att GM monterat det på alla sina bilar med 700:a lådor.
Problemet som uppstår är förare som inte läser manualen där det står att vid tung belastning SKA lådan köras i läge D och INTE i OD, om lådan körs i OD läge och det går tungt (släpvagn, hörd körning, mycket uppförsbacke) så går lockupen ur och turbinen spinner till stallspeed (ca 1800 varv) med maxbelastning genom lådan (overdriveläge) resultat VÄLDIGT het olja i lådan.

/Ojje

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » tis okt 27, 2009 16:53

Ojje skrev:Njae MÅSTE ha extern oljekylare är väl att ta i, om så vora fallet är jag helt övertygad om att GM monterat det på alla sina bilar med 700:a lådor.
Problemet som uppstår är förare som inte läser manualen där det står att vid tung belastning SKA lådan köras i läge D och INTE i OD, om lådan körs i OD läge och det går tungt (släpvagn, hörd körning, mycket uppförsbacke) så går lockupen ur och turbinen spinner till stallspeed (ca 1800 varv) med maxbelastning genom lådan (overdriveläge) resultat VÄLDIGT het olja i lådan.

/Ojje
OK..han menade som så att lådan gillar inte mer värme än ca: 65-70 grader och går den genom originalkylaren så blir de minst 85, å om man sen också drar tungt så vill de gärna bli För varmt..Hursom helst så blir de renovering och uppgradering av min låda..

Ojje
Användare

Inlägg av Ojje » tis okt 27, 2009 19:28

Om jag kommer ihåg rätt så säger man 212F som max temp (100 grader celsius).
På min bil (Blazer -77 höjd 4" med 33" muddrar) så har jag runt 80 grader vid krypkörning (motorn värmer lådan), sen vid transportkörning så sjunker tempen drastiskt (ofta under 50 grader på 4:e växel och lockup låst).
Men visst att montera en extern oljekylare är ingen nackdel.
En sak som du ska kolla då du monterar ner lådan är glidlagren i planetväxlarna (finns 2 st planetväxlar) den innersta brukar skära och producera en hiskelig massa värme....

/Ojje

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis okt 27, 2009 19:46

Min 700-låda ligger ganska precis på 80 grader både vid landsvägskörning och skogskörning, stiger dock om man pressar hårt en stund i skogen. Jag har en extern oljekylare som är hyfsat stor monterad.

100 grader som maxtemp låter inte helt galet, är ju möjligt att hålla sig under... 65-70 grader har jag nog bara när lådan är på väg att bli varm...

kalsong
Användare

Re: 700 lådor till pickis 4x4

Inlägg av kalsong » sön nov 01, 2009 14:20

benssan skrev:Tjena igen..är det nån skillnad på 700 lådor förutom utgående axel..Går det att använda vilken låda som helst eller är dom inte byggda för 4x4..min nuvarande vägrar växla upp...nytt filter +olja fixat men icke...
:-( Sen är det ett STORT K i aluminiumen ,gjutet liksom på varje sida av lådan vid turbinen ungefär. Vad betyder DET...?
Här är tips till kickdownen. Obs viktigt på 700an Obs

http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html
Over and out.......

benssan
Forumräv
Kontakt:

Re: 700 lådor till pickis 4x4

Inlägg av benssan » sön nov 29, 2009 19:10

:wink:

Skriv svar