
700 lådor till pickis 4x4
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
700 lådor till pickis 4x4
Tjena igen..är det nån skillnad på 700 lådor förutom utgående axel..Går det att använda vilken låda som helst eller är dom inte byggda för 4x4..min nuvarande vägrar växla upp...nytt filter +olja fixat men icke...
Sen är det ett STORT K i aluminiumen ,gjutet liksom på varje sida av lådan vid turbinen ungefär. Vad betyder DET...?

Senast redigerad av benssan den sön okt 25, 2009 8:00, redigerad totalt 1 gånger.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
japp, det är skillnad på lådorna..
bra info finns här: http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html
K:et står för att det är den nyare versionen med lite förstärkta prylar, t.ex. ingående axel har 29 splines istället för 27 som dom tidigare hade.
bra info finns här: http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html
K:et står för att det är den nyare versionen med lite förstärkta prylar, t.ex. ingående axel har 29 splines istället för 27 som dom tidigare hade.
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.
Tackar för den infon...guld värd..ska nog fan plocka isär min låda eftersom den vefkar vara en bra låda för övrigt.. Tack än en gång.!sebban skrev:japp, det är skillnad på lådorna..
bra info finns här: http://home.swipnet.se/emod/Cad/Th700/index.html
K:et står för att det är den nyare versionen med lite förstärkta prylar, t.ex. ingående axel har 29 splines istället för 27 som dom tidigare hade.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Din låda har råkat ut för överhettning samt "carbonizering" (oljan fäller ut kolpartiklar) som smockar igen ventiler i ventilpaketet samt låser "guvenören",detta brukar hända om ett lamellpaket "burns out" eller lockupproblem.
Om du vet till 100% att lådan är okej mekaniskt så demontera ventilhuset samt "guvenören" och gör rent det med bensin, peta på alla plunschar och bekräfta att dom rör sig framförallt throttlevalve och "guvenören" som brukar ställa till de flesta problem då oljan "carbonizerar".
Om lådan var helt okej så räcker det med ovanstående åtgärd + ny olja och filter var 100:ade mil (du känner när lådan blir långsam i uppväxlingen då är det dax för ett byte)...
/Ojje
Om du vet till 100% att lådan är okej mekaniskt så demontera ventilhuset samt "guvenören" och gör rent det med bensin, peta på alla plunschar och bekräfta att dom rör sig framförallt throttlevalve och "guvenören" som brukar ställa till de flesta problem då oljan "carbonizerar".
Om lådan var helt okej så räcker det med ovanstående åtgärd + ny olja och filter var 100:ade mil (du känner när lådan blir långsam i uppväxlingen då är det dax för ett byte)...
/Ojje
Det va ett bra tips de där Tackar för det..!!..kollade "guvernören" och visst kärvade den..men den funkade inte ändå med en annan...Tappade ur nya oljan och hittade lite fina restar av lamell i oljan + att den skimrade lite silveraktigt så jag ska plocka ner hela lådan för renovering..snackade med en som fixar sånt och Han sa att 700 lådorna MÅSTE ha separat oljekylare annars går dom för varmt med detta resultat som följdOjje skrev:Din låda har råkat ut för överhettning samt "carbonizering" (oljan fäller ut kolpartiklar) som smockar igen ventiler i ventilpaketet samt låser "guvenören",detta brukar hända om ett lamellpaket "burns out" eller lockupproblem.
Om du vet till 100% att lådan är okej mekaniskt så demontera ventilhuset samt "guvenören" och gör rent det med bensin, peta på alla plunschar och bekräfta att dom rör sig framförallt throttlevalve och "guvenören" som brukar ställa till de flesta problem då oljan "carbonizerar".
Om lådan var helt okej så räcker det med ovanstående åtgärd + ny olja och filter var 100:ade mil (du känner när lådan blir långsam i uppväxlingen då är det dax för ett byte)...
/Ojje
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Njae MÅSTE ha extern oljekylare är väl att ta i, om så vora fallet är jag helt övertygad om att GM monterat det på alla sina bilar med 700:a lådor.
Problemet som uppstår är förare som inte läser manualen där det står att vid tung belastning SKA lådan köras i läge D och INTE i OD, om lådan körs i OD läge och det går tungt (släpvagn, hörd körning, mycket uppförsbacke) så går lockupen ur och turbinen spinner till stallspeed (ca 1800 varv) med maxbelastning genom lådan (overdriveläge) resultat VÄLDIGT het olja i lådan.
/Ojje
Problemet som uppstår är förare som inte läser manualen där det står att vid tung belastning SKA lådan köras i läge D och INTE i OD, om lådan körs i OD läge och det går tungt (släpvagn, hörd körning, mycket uppförsbacke) så går lockupen ur och turbinen spinner till stallspeed (ca 1800 varv) med maxbelastning genom lådan (overdriveläge) resultat VÄLDIGT het olja i lådan.
/Ojje
OK..han menade som så att lådan gillar inte mer värme än ca: 65-70 grader och går den genom originalkylaren så blir de minst 85, å om man sen också drar tungt så vill de gärna bli För varmt..Hursom helst så blir de renovering och uppgradering av min låda..Ojje skrev:Njae MÅSTE ha extern oljekylare är väl att ta i, om så vora fallet är jag helt övertygad om att GM monterat det på alla sina bilar med 700:a lådor.
Problemet som uppstår är förare som inte läser manualen där det står att vid tung belastning SKA lådan köras i läge D och INTE i OD, om lådan körs i OD läge och det går tungt (släpvagn, hörd körning, mycket uppförsbacke) så går lockupen ur och turbinen spinner till stallspeed (ca 1800 varv) med maxbelastning genom lådan (overdriveläge) resultat VÄLDIGT het olja i lådan.
/Ojje
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Om jag kommer ihåg rätt så säger man 212F som max temp (100 grader celsius).
På min bil (Blazer -77 höjd 4" med 33" muddrar) så har jag runt 80 grader vid krypkörning (motorn värmer lådan), sen vid transportkörning så sjunker tempen drastiskt (ofta under 50 grader på 4:e växel och lockup låst).
Men visst att montera en extern oljekylare är ingen nackdel.
En sak som du ska kolla då du monterar ner lådan är glidlagren i planetväxlarna (finns 2 st planetväxlar) den innersta brukar skära och producera en hiskelig massa värme....
/Ojje
På min bil (Blazer -77 höjd 4" med 33" muddrar) så har jag runt 80 grader vid krypkörning (motorn värmer lådan), sen vid transportkörning så sjunker tempen drastiskt (ofta under 50 grader på 4:e växel och lockup låst).
Men visst att montera en extern oljekylare är ingen nackdel.
En sak som du ska kolla då du monterar ner lådan är glidlagren i planetväxlarna (finns 2 st planetväxlar) den innersta brukar skära och producera en hiskelig massa värme....
/Ojje
Min 700-låda ligger ganska precis på 80 grader både vid landsvägskörning och skogskörning, stiger dock om man pressar hårt en stund i skogen. Jag har en extern oljekylare som är hyfsat stor monterad.
100 grader som maxtemp låter inte helt galet, är ju möjligt att hålla sig under... 65-70 grader har jag nog bara när lådan är på väg att bli varm...
100 grader som maxtemp låter inte helt galet, är ju möjligt att hålla sig under... 65-70 grader har jag nog bara när lådan är på väg att bli varm...
Re: 700 lådor till pickis 4x4
Här är tips till kickdownen. Obs viktigt på 700an Obsbenssan skrev:Tjena igen..är det nån skillnad på 700 lådor förutom utgående axel..Går det att använda vilken låda som helst eller är dom inte byggda för 4x4..min nuvarande vägrar växla upp...nytt filter +olja fixat men icke...
Sen är det ett STORT K i aluminiumen ,gjutet liksom på varje sida av lådan vid turbinen ungefär. Vad betyder DET...?
http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html
Over and out.......