Totte_a skrev:Okey..
Får kolla om fläktarna går..
Tempen står på 100 vid normal körning och lite över vid skogskörning!
På de Cherokeer som jag ägt har alltid tempen legat runt 90-100 grader vid både normal körning och skogskörning, oftast ligger den vid 95 grader,
bytte till ny kylare på min första cherokee men det hjälpte inget, vinter tid ligger tempen lite lägre.
Det underliga är att även om de har en temp på lite över 100 grader så har de ingen tendens att koka,, Och rödmarkeringen börjar vid ca 115 grader,och enligt Haynes repair manual öppnar termostaten vid 195 grader Fahrenheit vilket blir 90,5 grader Celsius
På min fungerar båda fläktarna, jag har frågat lite runt detta men jag har som oftast fått till svar att de skall hålla den höga tempen.
Nu säger jag inte att det är rätt, då jag inte har någon källa som kan bekräfta detta med 100% säkerhet
Något jag och flera med mej märkt av är att de kan trycka ur sej lite vatten ur expansionskärlet om man stänger av dem med väldigt varm motor
Vet att på min valp med B 18, ligger även där tempen högt, men i instruktions boken till valpen står det att arbets tempen skall vara runt 80-90 grader,( lite underligt då en B 18 i tex Volvo Amazon är den lägre)
Och den går upp över 100 när man stannar och slår av motorn direkt efter körning, utan att börja koka så det skall tydligen vara så på dem, systemet är ju trycksatt och vatten under tryck kokar inte vid 100 grader utan kan hålla högre temperaturer ju högre tryck det utsätts för.
kanske är något liknade på cherokeerna,
MVH H.Hansen