Frågor ang XJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Totte_a
Användare

Frågor ang XJ

Inlägg av Totte_a » lör okt 24, 2009 17:16

Hallåj...
Har precis köpt mig en cherokee-97:a och har två frågor!

Va ute i skogen och körde å efter ett tags kryp körning så började bilen gå orent.. Gick iinte på alla cylindrar! Den började gå bra igen när man kom ut på planväg ock körde normalt igen. Så till min fråga är om nån kan tänkas veta vad som är problmet??

Nästa grejj jag undrar över är att det sitter en Rubicon 3,5tums höjjning och 31" däck på den..
Jag undrar hur hård/mjuk bilen ska vara??
Nu känns den jävligt hård å köra! Typ som om man skulle ha sänkt en normal personbil.. Den flexar ok tycker jag.. Såå hur ska den kännas/Vara??

Är helt ny på detta område så har ni lite info om mina frågor så rita ner dom här!!! :D

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » lör okt 24, 2009 23:09

Har Du koll på tempmätaren, samt att kylfläkten funkar som den ska. Det är annars ett vanligt fel att den inte funkar. Då blir den överhettad vid terrängkörning o bilköer. Oftast är det tempgivaren som ska starta fläkten som är boven i dramat.

Fjädringen däremot... Jag har ingen aning om vad det är för sats jag fick tag på, men den skulle nog sitta fint på en tung lastbil. Stenhård med andra ord. På min förra XJ satt det en Superlift Suspension 3" höjning, och den var mycket mjukare.
Fast det é klart, bladfjädrarna som sitter på nu har 8 blad i stället för fyra eller fem som är orginal. Klart det blir hårt.

Men jag är ganska nöjd med det, eftersom XJn ska gå som familjebil.
Blir förmodligen bekvämare när jag får råd att skaffa vinsch o mooserfront, samt reservhjulshållare o stötfångare bak också...

Känns din för hård kan du alltid släppa ut luft ur däcken, finns ju många fördelar med det. Gå ner till ca 0,5 kg tryck... Prova även att köra utan krängningshämmare.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Totte_a
Användare

Inlägg av Totte_a » sön okt 25, 2009 17:37

Okey..
Får kolla om fläkarna går..
Tempen står på 100 vid normal körning och lite över vid skogskörning!

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » sön okt 25, 2009 19:47

Jag har precis samma fenomen :cry: Det visade sig mest i somras vid terrängkörning i värme. Stängde jag av motorn några minuter gick den sedan bluddrigt och orent någon halvminut efter start. Precis som sånt där "ånglås" som farsan brukade berätta om att bilarna hade på 1800-talet, när han var ung. Trodde det var ett utdött fenomen tack vare moderna insprutningar. Nu ska man kanske inte använda ordet "modern" i samband med USA-bilar men men...

Nu när det är kallare ute är dock problemet borta, måste vara temp.relaterat! Nästa sommar ska jag luska ut va're'e' fö' fel.
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

H.Hansen
Rutinerad

Inlägg av H.Hansen » tis okt 27, 2009 9:51

Totte_a skrev:Okey..
Får kolla om fläktarna går..
Tempen står på 100 vid normal körning och lite över vid skogskörning!
På de Cherokeer som jag ägt har alltid tempen legat runt 90-100 grader vid både normal körning och skogskörning, oftast ligger den vid 95 grader,
bytte till ny kylare på min första cherokee men det hjälpte inget, vinter tid ligger tempen lite lägre.

Det underliga är att även om de har en temp på lite över 100 grader så har de ingen tendens att koka,, Och rödmarkeringen börjar vid ca 115 grader,och enligt Haynes repair manual öppnar termostaten vid 195 grader Fahrenheit vilket blir 90,5 grader Celsius
På min fungerar båda fläktarna, jag har frågat lite runt detta men jag har som oftast fått till svar att de skall hålla den höga tempen.
Nu säger jag inte att det är rätt, då jag inte har någon källa som kan bekräfta detta med 100% säkerhet
Något jag och flera med mej märkt av är att de kan trycka ur sej lite vatten ur expansionskärlet om man stänger av dem med väldigt varm motor

Vet att på min valp med B 18, ligger även där tempen högt, men i instruktions boken till valpen står det att arbets tempen skall vara runt 80-90 grader,( lite underligt då en B 18 i tex Volvo Amazon är den lägre)
Och den går upp över 100 när man stannar och slår av motorn direkt efter körning, utan att börja koka så det skall tydligen vara så på dem, systemet är ju trycksatt och vatten under tryck kokar inte vid 100 grader utan kan hålla högre temperaturer ju högre tryck det utsätts för.
kanske är något liknade på cherokeerna,

MVH H.Hansen
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen

Totte_a
Användare

Inlägg av Totte_a » tis okt 27, 2009 17:40

Okey då vet jag.....
En annan fråga...
Elstolen funkar inte på pass sidan! Undrar vart man ska börja felsöka??

Totte_a
Användare

Inlägg av Totte_a » ons okt 28, 2009 17:29

Ingen som har koll på elstolarna??

SC
Hemmastadd

Inlägg av SC » ons okt 28, 2009 20:46

Ja, börja med att kolla om det är ström i kontakten under stolen. Kolla jordkabeln också. Det är samma automatsäkring till bägge stolarna så går förarsidan så är det inte säkringen som e kass.

Totte_a
Användare

Inlägg av Totte_a » ons okt 28, 2009 21:14

Okey får väl börja i den änden!

turbomannen
Forumräv

Inlägg av turbomannen » tor okt 29, 2009 9:52

sen ett tips vad gäller termostater

många av dom e ju av standard dimentioner så om det e så i ditt

fall ,ta ur den kolla graderna, på den sen gå ner ca 5grader ,det brukar kunna av hjälpa felet, eller ta en extra tempgivare, från en bil som startar tidigare på fläkten, det hjälper det med,

ell, ha extra brytare i line med tempens kabel så du kan tvångs starta fläkten ....m kontrollampa ..
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Totte_a
Användare

Inlägg av Totte_a » tor okt 29, 2009 16:15

Okey då vet jag!! får kolla det! 8)

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » tor okt 29, 2009 20:16

Ta bort kontrollpanelen till stolen och rengör den riktigt noga. Har inte den förra ägaren använt som så mycket så kan det ha samlats skit i den så att den inte får någon kontakt när du rör på knapparna.

Jag hade det problemet i min grand cherokee men det löste sig efter jag hade rengjort kontollpanelen.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Totte_a
Användare

Inlägg av Totte_a » tor okt 29, 2009 21:03

cherokeex2 skrev:Ta bort kontrollpanelen till stolen och rengör den riktigt noga. Har inte den förra ägaren använt som så mycket så kan det ha samlats skit i den så att den inte får någon kontakt när du rör på knapparna.

Jag hade det problemet i min grand cherokee men det löste sig efter jag hade rengjort kontollpanelen.
Ska prova det oxå..
När man rör på knaparna så blir det strömfall.. Dörr belysningen "svajjar" typ...
Så ström verkar den få iallafall. Men ska mäta i kontakten iaf!

Skriv svar