4x4 problem Ford Explore
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
4x4 problem Ford Explore
Hej har en Explorer -93 Och trycker man på knappen för 4x4 så händer de inte ett skit. den börjar inte lysa och de låter inget. någon som kan hjälpa mig???????
MWH: Henke
MWH: Henke
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Börja med att kolla om autosäkringen löst ut!
det sitter en elbox innanför vä sidokåpa i bagaget, den sitter en bit fram innanför kåpan, lite trångt men det går.
På den sitter en liten knapp som ska tryckas in, funkar det inte ändå, så ta loss elanslutningen på elmotorn som sitter på fördelningslådan och se till att det inte är ärg/skit osv, funkar det inte ändå, så knacka så hårt du törs på elmotorn, helst samtidigt som nån trycker av/på på knappen
forfarande död?
ta loss elmotorn och koppla ström på den direkt, låt den gå tills den stannar, polvänd så ska den gå tillbaka, svarar den inte då så är den död, byt!
Funkar den , så får du felsöka elfel mellan motor och knapp, eller byta knapp ev, har fixat 4wd på två olika Explorer och det var motorn på bägge.
på den ena (min) räckte det med att knacka, på polarens måste jag byta motor..
det sitter en elbox innanför vä sidokåpa i bagaget, den sitter en bit fram innanför kåpan, lite trångt men det går.
På den sitter en liten knapp som ska tryckas in, funkar det inte ändå, så ta loss elanslutningen på elmotorn som sitter på fördelningslådan och se till att det inte är ärg/skit osv, funkar det inte ändå, så knacka så hårt du törs på elmotorn, helst samtidigt som nån trycker av/på på knappen
forfarande död?
ta loss elmotorn och koppla ström på den direkt, låt den gå tills den stannar, polvänd så ska den gå tillbaka, svarar den inte då så är den död, byt!
Funkar den , så får du felsöka elfel mellan motor och knapp, eller byta knapp ev, har fixat 4wd på två olika Explorer och det var motorn på bägge.
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
- Guru
håller med föregående talaremattebigge skrev:Börja med att kolla om autosäkringen löst ut!
forfarande död?

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Brukar vara den..jeephenke skrev:Har kollat allt och de värkar som att de är motorn.. Fick 4x4 lampan att lysa i 3 sekunder efter att ja bankade o slog på den.. Men de gick bara en gång
Prova att demontera den och spraya och gör rent innan du ger upp
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
4x4 skall läggas i med en spak, så det så! men nu är det som det är..thomasv skrev:Jo, kanske det!![]()
Felet på alla märken är ju för mycket el, för lite traktor...
Om man inte väljer ryskt förstås, men då kanske man får för MYCKET traktor!
/Thomas
En reservdelsExplorer kan du hitta för typ 4-5K, kolla lite på det innan du köper en ny motor, om du inte hittar en billig förstås..
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Grrrrr... Ryskt är inte traktormattebigge skrev:4x4 skall läggas i med en spak, så det så! men nu är det som det är..thomasv skrev:Jo, kanske det!![]()
/Thomas
En reservdelsExplorer kan du hitta för typ 4-5K, kolla lite på det innan du köper en ny motor, om du inte hittar en billig förstås..

Dock försvann spaken och ersattes av vacum när jag fick i nya drivlinan.
Efter generatorras så har det blivit tryckluftstyrt i stället...

Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Oj, fel av mig, men jag trodde allt var traktor i Ryssland.niva_mats skrev:Grrrrr... Ryskt är inte traktormattebigge skrev:4x4 skall läggas i med en spak, så det så! men nu är det som det är..thomasv skrev:Jo, kanske det!![]()
/Thomas
En reservdelsExplorer kan du hitta för typ 4-5K, kolla lite på det innan du köper en ny motor, om du inte hittar en billig förstås..![]()
![]()
En traktor..ännu en traktor..en traktor...ett år i Gulag.. nej nej fel.. ännu en traktor..

Ha ha ha!thomasv skrev:Oj, fel av mig, men jag trodde allt var traktor i Ryssland.niva_mats skrev:Grrrrr... Ryskt är inte traktormattebigge skrev: 4x4 skall läggas i med en spak, så det så! men nu är det som det är..
En reservdelsExplorer kan du hitta för typ 4-5K, kolla lite på det innan du köper en ny motor, om du inte hittar en billig förstås..![]()
![]()
En traktor..ännu en traktor..en traktor...ett år i Gulag.. nej nej fel.. ännu en traktor..Någon som minns?
"The prize" med Helt apropå-gänget, va?