Höja Blazer disel 82
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Höja Blazer disel 82
Håller på att fixa till en gamal blazer. Har satt på 37" och tänkte få lite mer luft under skärmarna. Jag har kollat runt och det finns inga höjsatser till dislar, är det någon som vet varför?
2" puckar funkar det utan andra åtgärder?
2" puckar funkar det utan andra åtgärder?
-
- Hemmastadd
- Kontakt:
-
- Rutinerad
-
- Rutinerad
Vet att det stor "ej diesel" när jag köpte ett karosskit till min campo, kommer inte ihåg den exakta förklaringen jag fick, men det var nåt i stil med att det kunde bli problem med kylningen på dizzlarna när de höjdes, fick stora hjul och kördes hårt.... i varmt klimat med sand... eftersom det är amerikanska pryttlar så tar de ju det säkre före det osäkra på alla sätt och vis.
Vet inte om det är det som är den egentliga förklaringen men det var det jag fick då.
//
Vet inte om det är det som är den egentliga förklaringen men det var det jag fick då.
//
suzuki 413 skogsbil
Suzuki samuraj kanske blivande skogsbil
Opel Calibra 4x4 sommarleksak
mm mm mm
Suzuki samuraj kanske blivande skogsbil
Opel Calibra 4x4 sommarleksak
mm mm mm

Nu vet jag inte riktigt hur dessa kit ser ut, men man borde ju behöva flytta ner kylaren,struggling skrev:vad ja förstår pratar han om kaross höjning och de brukar de stå ej diesel på...
och då kanske de nya fästena bara passar bensin-kylaren...?
Eller byter man fläktkåpan istället månntro...
I så fall är det nog samma sak där.
-
- Rutinerad
Jo då, både jag o nutti... (fast jag har bensinare, men med dieselkylare...) Det finns inga praktiska skillnader på bilarna beroende på om dom har diesel eller bensinmotor mer än att dieselmotorn väger något mer, har större kylare o ett soppafilter på torpedväggen...struggling skrev:kan ju vara att kylaren hamnar bakom kofångaren kanske de menar....
de måste ju finnas nånn som karosshöjt en cheva här:)
Kylaren sitter ovanför kofångaren redan från början så den kommer ju ändå längre bort om man höjer...
Det enda problemet som kan bli är just vid kylaren, karosshöjer man så måste man flytta ner kåpan som sitter runt fläkten. (inte ta bort den!) Det viktiga är att den runda delen runt fläkten förblir intakt. Spelar inte lika stor roll om den hamnar lite under kylaren. Jag löste det hela med en hammabyggd kåpa o 2 st 15" elfläktar. Kylaren går inte att flytta ner utan en besvärlig modifiering av fronten.

Visst går det men det är inte rätt... anledningen till att man ska vara aktsam om fläktkåpan är att fläkten suger luften lättaste vägen. har man då skurit bort nedre delen så får ju fläkten sin luft där... Har man flyttat ner hela kåpan så blir det ju bara en springa längst ner. Dessutom inte precis vid fläkten. Fläkten suger ju ganska mkt luft så då drar den genom kylaren ändå...
Jag säger dock inte att det inte funkar hyfsat, vi har ju ganska mkt kallare klimat här uppe än på många andra platser. Men det finns en anledning till att jag bara sett folk med demonterad kåpa stå på träffar med överhettad motor en varm sommardag medan jag och andra med kåpa kan köra omkring bäst vi vill... (jo jag såg nutti att du bara kapade bort lite precis vid fläkten, blir dock procentuellt mkt större yta som går till spillo i den änden av kåpan)
Jag säger dock inte att det inte funkar hyfsat, vi har ju ganska mkt kallare klimat här uppe än på många andra platser. Men det finns en anledning till att jag bara sett folk med demonterad kåpa stå på träffar med överhettad motor en varm sommardag medan jag och andra med kåpa kan köra omkring bäst vi vill... (jo jag såg nutti att du bara kapade bort lite precis vid fläkten, blir dock procentuellt mkt större yta som går till spillo i den änden av kåpan)
-
- Rutinerad
Jag lägger in några bilder så ni ser hur mitt projekt ser ut
Första hösten var det rostlagning som vanligt med old stuff

Lagom till snön så var det dags.

Byggt ny grillbar/ko fångare. Jeepen ser liten ut i jämförelse.

Mudzillas 37" på american racing fälgar införskaffades.

Så där ja

Första turen i teränglådan med de nya däcken

Första hösten var det rostlagning som vanligt med old stuff

Lagom till snön så var det dags.

Byggt ny grillbar/ko fångare. Jeepen ser liten ut i jämförelse.

Mudzillas 37" på american racing fälgar införskaffades.

Så där ja

Första turen i teränglådan med de nya däcken