carl_hannes SJ413 blivande a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K-Roslund
Rutinerad

Inlägg av K-Roslund » sön okt 18, 2009 11:33

carl_hannes skrev:Nä, kenneth, Jag har ju nyss fyllt femton. Egentligen brukar atletklubbarna ha åldersgräns vid 15 för att träna. Men jag har tränat ett år. Fick träna ett år tidigare. Precis när jag fyllde 14 började jag på gym. Nu tränar jag typ 2 - 3 gånger i veckan. Ska väl öka till 3 - 4. Och nu är jag rätt så ok igen efter skadan. Har bara tävlat en gång tidigare.

Imorrn blir det sukka makeover iallafall. Ingen tävling då :D

Ha det :naughty:

Hannes
Just de :rodnar: Ibland kopplar de inte riktigt som de ska. Men då får jag önska dig lycka till med träningen å byggandet behöver jag inte säga nåt om! Du är grym Hannes.
/Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

Skogsmulle
Användare

Inlägg av Skogsmulle » sön okt 18, 2009 22:31

det vore fränt om det stog så

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » sön okt 18, 2009 22:37

Lasse Suzicán skrev: Du menar....
Bild
Den har man haft på ett par bilar... :lol:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » sön nov 08, 2009 21:32

Går lite segt med sukkan nu. Finns för lite tid. Skolan tar mycket. Har legat i influensa sen tisdags åxå. Typ 39 grader fast jag tar massor av Alvedon. Dom här bilderna tog jag förra helgen.

Bild
Så här blev plåtarna efter pappmallen. För sidorna till bakskärmarna. Det här är plåten för passagerarsidan

Bild
På förarsidan är bakskärmen klar. Har dragit på epoxigrund åxå.

Bild
Så här ungefär blir det. Har dörren bortskruvad just nu. Ska precis epoxigrunda den. Både invändigt och utvändigt.

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » ons nov 11, 2009 6:33

Kul att göra före och efter bilder. När man inte har nått nytt att komma med :D

Bild

Bild

Om inget annat för att trösta sig själv. Att det har hänt nånting. :roll:

Hannes

viewtopic.php?t=14278

K-Roslund
Rutinerad

Inlägg av K-Roslund » ons nov 11, 2009 9:10

Hannes du borde bli trollkarl :wink: Säger som så många andra, önskar att man hade din kunskap och din tillgång till verktyg! Du gör ett extremt fint arbete :D
Ha de fint /Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

BlindStyre
Hemmastadd

Inlägg av BlindStyre » ons nov 11, 2009 11:10

hur hade du tänkt göra med bakluckan hannes?
det bär mej emot att svetsa igen den, jag tänkte slå den i lås, byta ut gångjärnen mot plattjärn och ta bort handtaget och ersätta det med en täckplåt.
har du nån annan idé?
SJ 413

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » ons nov 11, 2009 19:26

Du tänker göra som farsan har sagt åt mig att göra. Fixa två snygga järn som ser ut som gångjärnen. Sedan göra en täckplåt kanske med en handtagsattrapp. Så att det går att återställa om man skulle vilja.

Men jag vet inte. Vi får se. Det är kanske snyggare att svetsa igen och tenna. Har funderat om man skulle fälla in LGF skylten på något snyggt sätt åxå.

Jag funderar också att göra en ihopsvetsad låda i durkaluminium. En snygg med typ presspassning där bak. Som ska bli fastskruvad.

Jag följer ditt motorbyte. Hade tänkt fråga dig om du kan tänka dig att rita av adaptern på en pappskiva. Mellan diesel-motorn och sukkalådan. Och skicka till mig. Jag skulle vara jättetacksam om det skulle gå.

Är så impad vad du ligger i BlindStyre :D

viewtopic.php?t=14278

BlindStyre
Hemmastadd

Inlägg av BlindStyre » ons nov 11, 2009 21:31

hmm.. adapterplattan sitter redan monterad mellan motor å växellåda.. för sent att rita av den tyvärr. =(
dessutom känns de inte riktit sjysst mot mathias som har gjort plattan, de e ju hans konstruktion och han kanske vill sälja fler adaptrar å då e det ju skittaskigt av mej att kopiera och sprida.
hoppas du förstår hur jag tänker.
kolla med mathias om du vill ha en platta eller mönstret till den istället så har vi gått rätt väg. =)
hoppas du inte tycker jag e kinkig eller snål, känner bara att ritningen inte är min att ge bort.
hade det varit min idé/konstruktion hade jag inte tvekat att gett dej ett mönster en enda sekund.

kan ju ge dej ett tips på hur du kan gå tillväga iaf, tror inte du skulle ha några problem att fixa en adapterplatta själv.

1. det övre högra hålet i växellådan linjerar perfekt med det övre högra hålet på motorn, bara att borra upp lådan till 12MM och dra i en bult i motorn.

2. svarva till en mässingsbussning som passar i motorns vevaxel som har ett hål som passar på växellådans ingående axe.

3. , tryck in bussningen i vevaxeln och stick in växellådans ingående axel i den,
därefter drar du i en bult i det övre högra hörnet.

4. nu är växellådan och motorn linjerade och det är bara att markera de hålen du kommer åt. när du har mer än ett hål markerat e de ju en kakbit att räkna ut var de andra ska vara.

sen får du lösa det med en försänkt M12 bult och en M10 gängtapp.
du kommer oxå att behöva tillverka några bult med exakt rätt längd.
motorfästena måste oxå tillverkas, men det kommer inte vara några problem för dej.

detta e tyvärr den enda hjälp jag känner att jag kan ge dej, hoppas det var värt något iaf.
SJ 413

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » ons nov 11, 2009 22:00

Jag förstår mycket väl hur du tänker BlindStyre. Och det är juste. Info jag fått av dig är jättevärdefull. :D Tack så hemskt mycket. Om jag får några frågor. När jag ska till med det här. Är det ok att PM:a dig? Och ställa frågor?

Har frågat Mathias. Men han hade inga plattor att sälja. Skulle aldrig ha frågat dig annars om att rita av. Klart jag skulle köpt av honom.

Det kan ju vara intressant att försöka själv åxå. Att konstruera en adapterplatta.

Hannes

viewtopic.php?t=14278

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » ons nov 11, 2009 22:03

BlindStyre skrev:hmm.. adapterplattan sitter redan monterad mellan motor å växellåda.. för sent att rita av den tyvärr. =(
dessutom känns de inte riktit sjysst mot mathias som har gjort plattan, de e ju hans konstruktion och han kanske vill sälja fler adaptrar å då e det ju skittaskigt av mej att kopiera och sprida.
hoppas du förstår hur jag tänker.
kolla med mathias om du vill ha en platta eller mönstret till den istället så har vi gått rätt väg. =)
hoppas du inte tycker jag e kinkig eller snål, känner bara att ritningen inte är min att ge bort.
hade det varit min idé/konstruktion hade jag inte tvekat att gett dej ett mönster en enda sekund.

kan ju ge dej ett tips på hur du kan gå tillväga iaf, tror inte du skulle ha några problem att fixa en adapterplatta själv.

1. det övre högra hålet i växellådan linjerar perfekt med det övre högra hålet på motorn, bara att borra upp lådan till 12MM och dra i en bult i motorn.

2. svarva till en mässingsbussning som passar i motorns vevaxel som har ett hål som passar på växellådans ingående axe.

3. , tryck in bussningen i vevaxeln och stick in växellådans ingående axel i den,
därefter drar du i en bult i det övre högra hörnet.

4. nu är växellådan och motorn linjerade och det är bara att markera de hålen du kommer åt. när du har mer än ett hål markerat e de ju en kakbit att räkna ut var de andra ska vara.

sen får du lösa det med en försänkt M12 bult och en M10 gängtapp.
du kommer oxå att behöva tillverka några bult med exakt rätt längd.
motorfästena måste oxå tillverkas, men det kommer inte vara några problem för dej.

detta e tyvärr den enda hjälp jag känner att jag kan ge dej, hoppas det var värt något iaf.
bra beskrivning :wink: plattan är för övrigt av 8mm plåt.
Den svåraste biten är svänghjulet men det finns nån bra beskrivning här på forumet .
Man kan använda samma adapter till de flesta VAG 4cyl motorer och förmodligen även VR6:an.
kopiera så bäst ni vill :wink: jag har inget "patent" :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

BlindStyre
Hemmastadd

Inlägg av BlindStyre » ons nov 11, 2009 22:36

carl_hannes skrev:Jag förstår mycket väl hur du tänker BlindStyre. Och det är juste. Info jag fått av dig är jättevärdefull. :D Tack så hemskt mycket. Om jag får några frågor. När jag ska till med det här. Är det ok att PM:a dig? Och ställa frågor?

Har frågat Mathias. Men han hade inga plattor att sälja. Skulle aldrig ha frågat dig annars om att rita av. Klart jag skulle köpt av honom.

Det kan ju vara intressant att försöka själv åxå. Att konstruera en adapterplatta.

Hannes
PM'a på du bara. =)
men frågor ang. svänghjulet får du nog ta me nån annan, jag e helkass på att mäta och dona då jag inte ser nått vidare.
jag kommer att lägga upp motorbytet i min tråd sen när de e klart å provkört å där kommer det förhoppningsvis synas lite hur matthias och mina egna lösningar ser ut.

matthias - du e godhjärtad du. =)
SJ 413

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » mån nov 23, 2009 21:09

Har inte blivit många knop i verkstan sen sist. Nu sitter iallafall förardörren där.

Bild
Förrarsidan rostlagad klart. Ska bara slipa av och epoxigrunda framför och under rutramen. Det får bli när jag byter rutramen.

Som ni ser är kåpan tätad med silvertejp :D Är dåliga lister. Så otätt. Ska ju inte använda den sen.

Dax att göra klart andra sidan åxå.

Hannes

viewtopic.php?t=14278

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » ons nov 25, 2009 20:43

Ser ju ut som om den precis rullat av bandet i fabriken förutom rutramen då. :tumbup:
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Timmy
Användare

Inlägg av Timmy » ons nov 25, 2009 20:48

Du är ju helt sjuk på plåt arbetet det är det bästa jag någonsin sett från en så ung grabb

Skriv svar