höjning xj
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Det enda jag kan se som ett eventuellt fel är att det är Add-a-leaf istället för hela bladpaket till bakaxeln. En AAL är effektiv och på vissa sätt bättre än ett helt bladpaket men nya bladfjädrar är ju nya bladfjädrar och AAL kan göra bilen hård och studsig på vägen.jannebmw skrev:hittade denna från usa för 459 dollars 4.5 tums höjning med alla dessa delar är det nåt fel på det eller
http://www.xtremeterrain.com/45seriesii ... eepxj.aspx
verkar vara mycket prisvärt är det nån som har beställt av dessa?
det sket sig dom ville inte skeppa till sverige dom hadde ingen isbjörnsförsäkring
så nu blir det budget höjning kanske även ett add a leaf bak med
men den stora frågan jag inte fått svar på ännu är det BAKFJÄDRARNA från
grand ch v8 man skall ta o sätta där framme? verkar som alla har gjort det men ingen som vet nåt?
bakfjädrarna är nämligen högre än fram från gcv8
och kan man inte även ta dessa och sätta bak på xj`
likadant med dämparna dom borde vara längre och passa runt om
från grand ch v8 eller är inte fästena samma?
givetvis skall jag göra det smidigaste o billigaste för en höjning på 4-5 tum
där fram är allt ok det blir fjädrar o egna distanser men bak vet jag inte ännu räcker det med klossning där bak med?

grand ch v8 man skall ta o sätta där framme? verkar som alla har gjort det men ingen som vet nåt?
där fram är allt ok det blir fjädrar o egna distanser men bak vet jag inte ännu räcker det med klossning där bak med?
Hej, jag har gjort ett höjningskit till en Cherokee -91:a, den med bladfjädrar på. Och på just den här bilen så satt bakaxeln 2 cm för långt bak om man mätte mellan däcket och främra/bakre skärmkant. Om det beror på trötta fjädra eller nåt annat vet jag inte. Men vi borrar hålet för bulten som håller ihop fjäderpaketet 2 cm längre bak på höjningsblocket så axeln kommer mitt i hjulhuset.
På den satsen så sitter det ett nytt fäste för stötdämparen svetsat, så originaldämpare kan användas utan att behöva göra några ändringar i övre infästningen i bilen. Då kan man ta bort "plogarna" till originalinfästningarna på axeln. Här under kan ni se hur den satsen är konstruerad.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29827768.html
SKREV OBELIX
På den satsen så sitter det ett nytt fäste för stötdämparen svetsat, så originaldämpare kan användas utan att behöva göra några ändringar i övre infästningen i bilen. Då kan man ta bort "plogarna" till originalinfästningarna på axeln. Här under kan ni se hur den satsen är konstruerad.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29827768.html
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Tja,jannebmw skrev:det sket sig dom ville inte skeppa till sverige dom hadde ingen isbjörnsförsäkringså nu blir det budget höjning kanske även ett add a leaf bak med
Framfjädrarna från GC v8an (Obs ZJs fjädrar) är det du ska använda. Jag har ett par liggande om du vill ha dem. De höjer llite grann men inte så mycket. Kanske en tum eller två. Bak på XJn kan du inte sätta dem. GC har spiraler och XJ blad. Visst, du kan bygga om till spiraler men jag tror inte det var det du menade.
Till fronten finns massor med alternativ. Längre fjädrar, puckar osv.. >Bak finns mycket man kan göra också. Längre schackel (Fram och bak), AALs (Nytt blad eller begagnade), block osv.. Börja med schackel och AAL, det är mitt tips. Jag tror det blir stabilare än att använda Block.
/PelleC
AAL kan du försöka hitta nåt begagnat blad Gärna från XJ men det är inget krav så länge bladen är lika breda. YJ blad går att använda men de är i kortaste laget. Ta ut en eller två blad ur packet du hittar och använd.jannebmw skrev:tackar då blir det schackel och AAL där bak finns det nån smidig i svergie som säljer dessa?
fram blir det gcv8 fjädrar o klossning
tänkte lite fel där bak glömde hjärnan i handsfacket
Shackel och puckar, det finns en kille på Jeepsweden.net som kallar sig DrKeller. Han har sådant till salu. Jag har köpt det mesta av mina prylar från 4wd.com. De är bra, billiga och pålitliga. Har handlat mycket från dem.
Jag har en del grejer liggande om du är intresserad. Bla ZJ v8 framfjädrar, Jag har nog block och kilar till bakaxeln också om du vill ha dem. Har två st puckar till framaxeln också men de sitter monterade på en gammal bil som står i skogen. Vill du ha dem får du montera ner dem själv.
Mvh
/Pelle
Du ullabella hur gjorde du då?? ==> Jag hade 33 or på min med bara lite extra fjärdrar fram ( satte v40 fjädrar innanför orginalet ) Fattar nada av hur du menar?? skruvade du in V40 skruvisar i dina gamla eller?? förklara vidare kanske nån bild tillochmed??
M.v.h en som ej förstod riktigt....
Det borde ju finas bilar som har längre skruvar än GC ingen som har en aning?? får väll annars ta med origskruv till Biltema och gå igenom deras skruvsortiment hadde tänkt slippa det och bara beställa från lokala reservdelsleverantörn...
Det borde ju finas bilar som har längre skruvar än GC ingen som har en aning?? får väll annars ta med origskruv till Biltema och gå igenom deras skruvsortiment hadde tänkt slippa det och bara beställa från lokala reservdelsleverantörn...
http://WWW.olerumoffroaders.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahindra Cj 540 Sport
med Toy8 axlar och 36 tummare = till salu
Suzuki 416 Turbo = Såld
CHEROKEE XJ 1989 = Såld
Mahindra Cj 540 Sport
Suzuki 416 Turbo = Såld

CHEROKEE XJ 1989 = Såld
fjädrar...
Dom passar men dom är inte mycket längre.....macke skrev:gcv8 fjädern passar direkt i fjäderskålen men är längre.jannebmw skrev:är det nån som har måtten på xj fjäder resp gcv8 skruv både längder och
diameter och godstjocklek så skall jag leta skruv i helgen
När jag höjde min så köpte jag en 4,5 tum sats från dalhems men se till at gå med i Jeepclubsweden först så får du ett bra pris..prata med Andreas där jag betalade 14000 har jag för mig och då fick jag med stötdämpare.
Kolla länken http://www.rubiconexpress.com/Suspensio ... art=RE6130
Eddie
var på Biltema idag och hadde orginal skruvis med mig.. inte fans det nån längre där inte jo merca från 123 karrosen men den var bara typ 1,5 cm längre.. det där med längre framskruvisar är svårlöst verkar det som..
http://WWW.olerumoffroaders.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahindra Cj 540 Sport
Suzuki 416 Turbo = Såld
CHEROKEE XJ 1989 = Såld
Mahindra Cj 540 Sport
Suzuki 416 Turbo = Såld

CHEROKEE XJ 1989 = Såld
-
- Rutinerad
Sorry att jag var lite slö p¨att svara ...Stefan skrev:Du ullabella hur gjorde du då?? ==> Jag hade 33 or på min med bara lite extra fjärdrar fram ( satte v40 fjädrar innanför orginalet ) Fattar nada av hur du menar?? skruvade du in V40 skruvisar i dina gamla eller?? förklara vidare kanske nån bild tillochmed??

Satte den innanför bara ...
-
- Rutinerad
Sorry att jag var lite slö p¨att svara ...Stefan skrev:Du ullabella hur gjorde du då?? ==> Jag hade 33 or på min med bara lite extra fjärdrar fram ( satte v40 fjädrar innanför orginalet ) Fattar nada av hur du menar?? skruvade du in V40 skruvisar i dina gamla eller?? förklara vidare kanske nån bild tillochmed??

Satte den innanför bara ...
Med 33"