nybes idag!!!!!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tis nov 10, 2009 16:10

Stefan skrev:Då jag tycker att det är tråkigt att förstöra en tråd som denna så förstår jag ej varför macke svarar?? Long Arms = egna länkarmar.. osv

Jag vet vad Longarms är och allt går att köpa.. Men som trådskaparen själv har skrivet har han gjort dessa själv och även höjt ca 9 tum och kärran ser helt klart läcker ut och jag har själv skrivet i annan tråd och frågat hur man höjer utan att bli ruinerad på dessa höjningsattser som går att köpa från down under och utan att fått några bra svar utan mest på hur man höjer 2" men jag vill upp en bit till... och då denna trådskapare har byggt vissa saker sjäv så gav jag han en fråga på hur han har gjort höjningen och om han har några trevliga byggbilder så man kan få lite trevlig insperation hur man själv skall gå till väga.. Och ja jag har kollat på massa sattser men är tyvär ej villig att betala 15-20.000:- för dem.

M.v.h Stefan
om jag förstog macke rätt menade han att man kan tillverka egna Long arms och ha köpkittens som mall eller titta på så man ser hur man ska bygga :D

Som jag förstår det Så fram GC v8 fjädrar+ puckar i önskad höjd och bak kan man byta ut schaklarna (stavn.) och klossa under där axeln ligger an mot bladen till önskad höjd
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tis nov 10, 2009 16:12

4x4power skrev:
Stefan skrev:Då jag tycker att det är tråkigt att förstöra en tråd som denna så förstår jag ej varför macke svarar?? Long Arms = egna länkarmar.. osv

Jag vet vad Longarms är och allt går att köpa.. Men som trådskaparen själv har skrivet har han gjort dessa själv och även höjt ca 9 tum och kärran ser helt klart läcker ut och jag har själv skrivet i annan tråd och frågat hur man höjer utan att bli ruinerad på dessa höjningsattser som går att köpa från down under och utan att fått några bra svar utan mest på hur man höjer 2" men jag vill upp en bit till... och då denna trådskapare har byggt vissa saker sjäv så gav jag han en fråga på hur han har gjort höjningen och om han har några trevliga byggbilder så man kan få lite trevlig insperation hur man själv skall gå till väga.. Och ja jag har kollat på massa sattser men är tyvär ej villig att betala 15-20.000:- för dem.

M.v.h Stefan
om jag förstog macke rätt menade han att man kan tillverka egna Long arms och ha köpkittens som mall eller titta på så man ser hur man ska bygga :D

Som jag förstår det Så fram GC v8 fjädrar+ puckar i önskad höjd och bak kan man byta ut schaklarna (stavn.) och klossa under där axeln ligger an mot bladen till önskad höjd
:tumbup:

det jag menade, då alla satser bygger på samma princip/är likadana :)
TGB 13

4x4onroad
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: lör nov 15, 2008 14:10
Ort: Värnamo(importerad skåning)

Inlägg av 4x4onroad » tis nov 10, 2009 22:43

som svar på hur jag har höjt så kan jag säga att allt är hemgjort pga ekonomi och givetvis för att det är roligare när man "gjort själv".. bilen på bilden står mig i ca 8500kr ink allt. Bak har jag bara flyttat ner bladfästena 15cm ist för att klossa för att de blir så stora vridningar på bakaxeln med klossar(tycker jag) sen tyckte jag att de började se lågt ut med 6" höjningen o var i behov av bumpstopps så jag gjorde ett fäste till en vanlig spiral fjäder o stoppade den mellan bladen o karossen o detta blev kanon. Fram är det rörstumpar med svarvade fjädersäten(9") förlängda stötdämpare o tvärstag. Longarmsen sitter precis framför vxlåds balken,för att få samma vinkel o rörelse på dom som på kardanen. och de finns säkert folk som tycker att det är höjt på fel vis o allt vad det heter men detta funkar kanon o säkert lika bra som köpesatserna fast till en bråkdel av priset.

Tack för alla positiva kommentarer :D

Bild
Bild
Bild
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made

Stefan
Rutinerad
Inlägg: 425
Blev medlem: ons mar 01, 2006 9:57
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Stefan » ons nov 11, 2009 11:16

Tack för svar och bilder alltid kul med folk med egna idér som kan insperera.


M.v.h Stefan
http://WWW.olerumoffroaders.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahindra Cj 540 Sport
med Toy8 axlar och 36 tummare = till salu
Suzuki 416 Turbo = Såld :-(
CHEROKEE XJ 1989 = Såld

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » ons nov 11, 2009 11:37

På bilderna ser det ut som att däcken sticker en bit utanför skärmarna... Här nere funkar inget sånt utan man åker på det direkt... t.o.m Varit med om att folk jag känner åkt för däck utstick av poliser som kört bakom.

Stefan
Rutinerad
Inlägg: 425
Blev medlem: ons mar 01, 2006 9:57
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Stefan » ons nov 11, 2009 18:01

Longarms länkarmarna vad har du använt för matreal till dem godstjocklek oså??
http://WWW.olerumoffroaders.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahindra Cj 540 Sport
med Toy8 axlar och 36 tummare = till salu
Suzuki 416 Turbo = Såld :-(
CHEROKEE XJ 1989 = Såld

4x4onroad
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: lör nov 15, 2008 14:10
Ort: Värnamo(importerad skåning)

Inlägg av 4x4onroad » ons nov 11, 2009 21:15

Stefan skrev:Longarms länkarmarna vad har du använt för matreal till dem godstjocklek oså??
har för mig att de 4-5mm tjockt rör med ca 4cm diameter o plattade ändar som äe svetsade i org bussningarna
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made

4x4onroad
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: lör nov 15, 2008 14:10
Ort: Värnamo(importerad skåning)

Inlägg av 4x4onroad » ons nov 11, 2009 21:17

Mahindra skrev:På bilderna ser det ut som att däcken sticker en bit utanför skärmarna... Här nere funkar inget sånt utan man åker på det direkt... t.o.m Varit med om att folk jag känner åkt för däck utstick av poliser som kört bakom.
bak är de precis jäms med kanten men fram sticker de ut en ca en klack,dom stod o kollade de på bes men de sas iinget om de :)
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » ons nov 11, 2009 22:26

Läckert arbete! har läst nånstans att man kan åtgärda "tummen-mitt-i-handen" med en tjock plånbok. Och det stämmer åt andra hållet också! Med tummen på rätt ställe så behöver man inte en tjock plånbok.....

Jag noterar två saker som jag också har tänkt på, du har gjort nya bärarmsfästen i ramen till det ni kallar för "long arms", det har jag kommit fram till att man nästan måste göra vid större höjningar- annars kommer det bli alldeles för brant lutning framåt/nedåt på originalarmarna.

Sen ser jag att du använt rör till själva bärarmen- starkt och snyggt! Men jag funderar på hur det funkar med originalbussningarna? Original bärarmar har väl profilen av ett U som gör att den kan vrida sej när det flexar. Hur mycket flex klarar bussningarna i framvagnen, då det blir dom som får ta upp alla vridkrafter då röret inte vrider sej någonting?

Snyggt jobb- speciellt valpstötfångaren, den gillar jag skarpt!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

4x4onroad
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: lör nov 15, 2008 14:10
Ort: Värnamo(importerad skåning)

Inlägg av 4x4onroad » ons nov 11, 2009 22:46

OBELIX-- hmm har inte tänkt på de på det viset med bussningarna o armarna att den får stryk, har kanske kört 100 mil på detta viset o ett antal träffar och än är bussningarna ok men får kanske hålla ett öga på detta, bra med andras åsikter. Valpkofångaren passar faktiskt nästan bolt on i orgfästena på cherokeen och tål en hel del smisk med :D .. klart man vill pröva o bygga själv när man ser priser o hur simpla grejerna är att göra själv och oxå betydligt roligare att visa upp och kunna svara "själv gjort"... som man säger på skånska "sellgjort e vellgjort" :D
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made

Kalkyl
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: fre nov 14, 2008 19:44
Ort: Högshult

Inlägg av Kalkyl » tor nov 12, 2009 23:13

Öhhhrm.
Och vems var själva kofångaren? Jag bara undrar? :lol:
Off road är det roligaste man kan göra med kläderna på.
V.V.T. Våga Vägra Tum. I detta landet använder vi millimeter.

4x4onroad
Hemmastadd
Inlägg: 227
Blev medlem: lör nov 15, 2008 14:10
Ort: Värnamo(importerad skåning)

Inlägg av 4x4onroad » fre nov 13, 2009 0:38

ingen aning du, låg väl i någons hörna o skräpade och bad om att bli påsatt på en riktig bil :D
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » fre nov 13, 2009 1:01

Ja man måste se till att grejerna används.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Mr_climb
Hemmastadd
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 16, 2007 23:16
Ort: Västerås

Inlägg av Mr_climb » lör nov 14, 2009 12:54

Grattulerar till en rolig skogsbil :) men på vägen vet jag inte om den hör hemma, till saken hör att värnamo besiktning alltid räknats som vänlig, har själv varit med o besiktigat objekt som fått nobben i Ljungby utan problem i Värnamo. har sett bilar tappa bakaxlar efter 220V svetsagregat utan gas för "det kostar pengar" vill inte förstöra din glädje men jag blev lite orolig.
Optimisten: -Nu kan det fan inte bli sämre!
Pessimisten: -Jojomen!

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » lör nov 14, 2009 15:16

Mr_climb skrev:Grattulerar till en rolig skogsbil :) men på vägen vet jag inte om den hör hemma, till saken hör att värnamo besiktning alltid räknats som vänlig, har själv varit med o besiktigat objekt som fått nobben i Ljungby utan problem i Värnamo. har sett bilar tappa bakaxlar efter 220V svetsagregat utan gas för "det kostar pengar" vill inte förstöra din glädje men jag blev lite orolig.
Jag tror inte att LORC:arna hade låtit nån göra ett sånt bygge hos dom.
Några av deras bilar må kanske se ut som hastverk men det som är ditsatt är satt så det håller.
Oftast är det folk som har mycket bristande kunskaper om metallhantering gör dessa skräckbyggen.
Och ofta är det sånt folk som inte har vett att fråga om råd med risk för verka som om dom inget kan....
Det är faktiskt bättre att erkänna att man inte har koll än att bygga vidare med risk för liv och lem.
Det värsta folket är dom som är övertygade om att dom har koll fast dom är så långt ute och cyklar att det inte ens går att hitta hem med ledarhund och GPS...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Skriv svar