Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
4x4power
- Guru
Stefan skrev:Då jag tycker att det är tråkigt att förstöra en tråd som denna så förstår jag ej varför macke svarar?? Long Arms = egna länkarmar.. osv
Jag vet vad Longarms är och allt går att köpa.. Men som trådskaparen själv har skrivet har han gjort dessa själv och även höjt ca 9 tum och kärran ser helt klart läcker ut och jag har själv skrivet i annan tråd och frågat hur man höjer utan att bli ruinerad på dessa höjningsattser som går att köpa från down under och utan att fått några bra svar utan mest på hur man höjer 2" men jag vill upp en bit till... och då denna trådskapare har byggt vissa saker sjäv så gav jag han en fråga på hur han har gjort höjningen och om han har några trevliga byggbilder så man kan få lite trevlig insperation hur man själv skall gå till väga.. Och ja jag har kollat på massa sattser men är tyvär ej villig att betala 15-20.000:- för dem.
M.v.h Stefan
om jag förstog macke rätt menade han att man kan tillverka egna Long arms och ha köpkittens som mall eller titta på så man ser hur man ska bygga
Som jag förstår det Så fram GC v8 fjädrar+ puckar i önskad höjd och bak kan man byta ut schaklarna (stavn.) och klossa under där axeln ligger an mot bladen till önskad höjd
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
-
macke
- OffroadGeek
4x4power skrev:Stefan skrev:Då jag tycker att det är tråkigt att förstöra en tråd som denna så förstår jag ej varför macke svarar?? Long Arms = egna länkarmar.. osv
Jag vet vad Longarms är och allt går att köpa.. Men som trådskaparen själv har skrivet har han gjort dessa själv och även höjt ca 9 tum och kärran ser helt klart läcker ut och jag har själv skrivet i annan tråd och frågat hur man höjer utan att bli ruinerad på dessa höjningsattser som går att köpa från down under och utan att fått några bra svar utan mest på hur man höjer 2" men jag vill upp en bit till... och då denna trådskapare har byggt vissa saker sjäv så gav jag han en fråga på hur han har gjort höjningen och om han har några trevliga byggbilder så man kan få lite trevlig insperation hur man själv skall gå till väga.. Och ja jag har kollat på massa sattser men är tyvär ej villig att betala 15-20.000:- för dem.
M.v.h Stefan
om jag förstog macke rätt menade han att man kan tillverka egna Long arms och ha köpkittens som mall eller titta på så man ser hur man ska bygga
Som jag förstår det Så fram GC v8 fjädrar+ puckar i önskad höjd och bak kan man byta ut schaklarna (stavn.) och klossa under där axeln ligger an mot bladen till önskad höjd
det jag menade, då alla satser bygger på samma princip/är likadana

TGB 13
-
4x4onroad
- Hemmastadd
Jeep where ever you want to go
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made
-
Stefan
- Rutinerad
-
Kontakt:
Tack för svar och bilder alltid kul med folk med egna idér som kan insperera.
M.v.h Stefan
http://WWW.olerumoffroaders.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahindra Cj 540 Sport
med Toy8 axlar och 36 tummare = till salu
Suzuki 416 Turbo = Såld

CHEROKEE XJ 1989 = Såld
-
Mahindra
- Forumräv
På bilderna ser det ut som att däcken sticker en bit utanför skärmarna... Här nere funkar inget sånt utan man åker på det direkt... t.o.m Varit med om att folk jag känner åkt för däck utstick av poliser som kört bakom.
-
Stefan
- Rutinerad
-
Kontakt:
Longarms länkarmarna vad har du använt för matreal till dem godstjocklek oså??
http://WWW.olerumoffroaders.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahindra Cj 540 Sport
med Toy8 axlar och 36 tummare = till salu
Suzuki 416 Turbo = Såld

CHEROKEE XJ 1989 = Såld
-
4x4onroad
- Hemmastadd
Stefan skrev:Longarms länkarmarna vad har du använt för matreal till dem godstjocklek oså??
har för mig att de 4-5mm tjockt rör med ca 4cm diameter o plattade ändar som äe svetsade i org bussningarna
Cherokee XJ höjd 9", 33" TSL, Long arms, Kompressor, Rocksliders,Winch mm All Home Made
-
4x4onroad
- Hemmastadd
Mahindra skrev:På bilderna ser det ut som att däcken sticker en bit utanför skärmarna... Här nere funkar inget sånt utan man åker på det direkt... t.o.m Varit med om att folk jag känner åkt för däck utstick av poliser som kört bakom.
bak är de precis jäms med kanten men fram sticker de ut en ca en klack,dom stod o kollade de på bes men de sas iinget om de

-
OBELIX
- OffroadGeek
Läckert arbete! har läst nånstans att man kan åtgärda "tummen-mitt-i-handen" med en tjock plånbok. Och det stämmer åt andra hållet också! Med tummen på rätt ställe så behöver man inte en tjock plånbok.....
Jag noterar två saker som jag också har tänkt på, du har gjort nya bärarmsfästen i ramen till det ni kallar för "long arms", det har jag kommit fram till att man nästan måste göra vid större höjningar- annars kommer det bli alldeles för brant lutning framåt/nedåt på originalarmarna.
Sen ser jag att du använt rör till själva bärarmen- starkt och snyggt! Men jag funderar på hur det funkar med originalbussningarna? Original bärarmar har väl profilen av ett U som gör att den kan vrida sej när det flexar. Hur mycket flex klarar bussningarna i framvagnen, då det blir dom som får ta upp alla vridkrafter då röret inte vrider sej någonting?
Snyggt jobb- speciellt valpstötfångaren, den gillar jag skarpt!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
4x4onroad
- Hemmastadd
OBELIX-- hmm har inte tänkt på de på det viset med bussningarna o armarna att den får stryk, har kanske kört 100 mil på detta viset o ett antal träffar och än är bussningarna ok men får kanske hålla ett öga på detta, bra med andras åsikter. Valpkofångaren passar faktiskt nästan bolt on i orgfästena på cherokeen och tål en hel del smisk med

.. klart man vill pröva o bygga själv när man ser priser o hur simpla grejerna är att göra själv och oxå betydligt roligare att visa upp och kunna svara "själv gjort"... som man säger på skånska "sellgjort e vellgjort"

-
Kalkyl
- Användare
Öhhhrm.
Och vems var själva kofångaren? Jag bara undrar?

Off road är det roligaste man kan göra med kläderna på.
V.V.T. Våga Vägra Tum. I detta landet använder vi millimeter.
-
4x4onroad
- Hemmastadd
ingen aning du, låg väl i någons hörna o skräpade och bad om att bli påsatt på en riktig bil

-
Finnpower
- Veteran
Ja man måste se till att grejerna används.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
-
Mr_climb
- Hemmastadd
Grattulerar till en rolig skogsbil

men på vägen vet jag inte om den hör hemma, till saken hör att värnamo besiktning alltid räknats som vänlig, har själv varit med o besiktigat objekt som fått nobben i Ljungby utan problem i Värnamo. har sett bilar tappa bakaxlar efter 220V svetsagregat utan gas för "det kostar pengar" vill inte förstöra din glädje men jag blev lite orolig.
Optimisten: -Nu kan det fan inte bli sämre!
Pessimisten: -Jojomen!
-
Finnpower
- Veteran
Mr_climb skrev:Grattulerar till en rolig skogsbil

men på vägen vet jag inte om den hör hemma, till saken hör att värnamo besiktning alltid räknats som vänlig, har själv varit med o besiktigat objekt som fått nobben i Ljungby utan problem i Värnamo. har sett bilar tappa bakaxlar efter 220V svetsagregat utan gas för "det kostar pengar" vill inte förstöra din glädje men jag blev lite orolig.
Jag tror inte att LORC:arna hade låtit nån göra ett sånt bygge hos dom.
Några av deras bilar må kanske se ut som hastverk men det som är ditsatt är satt så det håller.
Oftast är det folk som har mycket bristande kunskaper om metallhantering gör dessa skräckbyggen.
Och ofta är det sånt folk som inte har vett att fråga om råd med risk för verka som om dom inget kan....
Det är faktiskt bättre att erkänna att man inte har koll än att bygga vidare med risk för liv och lem.
Det värsta folket är dom som är övertygade om att dom har koll fast dom är så långt ute och cyklar att det inte ens går att hitta hem med ledarhund och GPS...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...