Dieselpump Skoda (Lucas)

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Atlas
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Atlas » lör mar 14, 2009 18:29

Usch o fy. De lät inte bra. Har ingen idè på de. Aldrig hör talas om de förut. De e inte så att den pumpen e sleten inut tro. Bara en fundering. Men va vet jag.... Lycka till med den iallfall. Annars e de pumpbyte igen. Men se om du an lämna den till nån som kan kolla trycket i pumpen.
Själv har jag vatt o hämtat en tdi motor till min.
funderar på starta eget rike.
www.402m.se

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » lör mar 14, 2009 18:50

Atlas skrev:Usch o fy. De lät inte bra. Har ingen idè på de. Aldrig hör talas om de förut. De e inte så att den pumpen e sleten inut tro. Bara en fundering. Men va vet jag.... Lycka till med den iallfall. Annars e de pumpbyte igen. Men se om du an lämna den till nån som kan kolla trycket i pumpen.
Själv har jag vatt o hämtat en tdi motor till min.
Jag provkörde den i bilen den satt på innan jag tog bort den och då gick den klockrent...
Det verkar som att felet blir värre och värre med.

Är så trött på skitet så jag tänkte ställa av den igen och ställa den nånstans där jag inte ser den. :evil:

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » lör mar 14, 2009 19:33

låter som om det är tändförställningen som strular,brukar ge konstiga fenomen med roök och knack samt dålig ork
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » lör mar 14, 2009 19:51

Mathias T skrev:låter som om det är tändförställningen som strular,brukar ge konstiga fenomen med roök och knack samt dålig ork
Har provat att vrida pumphjulet i dom ovala hålen både tidigare och senare insprut men den går likadant förutom att den knackar mer vid tidigare insprut.
Fick ju flytta över elektroniken och alla givarna, funderar på ifall nån fjäder eller nån "plupp" som tillhör dom har kommit fel?

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » lör okt 31, 2009 9:39

Soppan börjar bli dyr, dax att ta nya tag med min Felicia igen! :cry: Var å köpte en resevdelsbil som jag ska plocka pumpen ifrån. Skam den som ger sig! :D
Bild

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » lör okt 31, 2009 19:34

Skiftat pumpar idag, reservdelsbilen går lika fint som innan och min Felicia har kvar smma problem!! :cussing:
Går hårt och konstigt och när man drar ut bilen rejält så dör den, det måste va nåt skit i tanken!!? Har för mig att jag har provat med en extern tank... :? Ingen som har erfarenhet av nåt liknande?

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » lör okt 31, 2009 20:24

Lucaspumparna är grymt känsliga för tjuvluft, kolla alla anslutningar.
Går den bara dåligt på höga varv/hög belastning?

Farsan har också lucas i sin bil och nu har han fått nog och beställt en Boschpump som vi ska slänga in nästa vecka...

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » lör okt 31, 2009 20:29

MPalm skrev:Lucaspumparna är grymt känsliga för tjuvluft, kolla alla anslutningar.
Går den bara dåligt på höga varv/hög belastning?

Farsan har också lucas i sin bil och nu har han fått nog och beställt en Boschpump som vi ska slänga in nästa vecka...
Har provat två olika pumpar nu och problemet kvarstår...
Den går hårt även på tomgång.
Ska kolla upp om det är goja i tanken imorgon tänkte jag..

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » lör okt 31, 2009 20:38

Den skulle kunna bero på en magnetventil vid sidan av pumpen, klickar den ca 10-15 ggr när du vrider på tändningen?
Det hörs tydligt.

Den ändrar tändningen beroende av belastning.

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » tor nov 05, 2009 17:23

Nu har jag provat med en dunk i motorrummet kopplad direkt på pumpen och bilen går likadant! :vetej:
Kan bara konstatera att bränslesidan är det inget fel på.

Nu har jag börjat fundera på om det är ventilerna som inte stänger, nån som vet hur det funkar med hydrauliska lyftare?
Kan det va så att när jag tokvarvar motorn så blir oljetrycket för högt så ventillyftarna gör så att ventilerna inte stänger? :?

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tor nov 05, 2009 18:32

Du kan ju prova med ECUn från pickisen så att du kan utesluta solenoiderna också, efter det är det väl bara nåt motorfel kvar...

Hur gjorde du med startspärren när du bytte pump? Den sitter ju inkapslad på Lucasen.
Har bytt pump på farsans bil nu och drog en ny kabel till stoppsolenoiden men tydligen går startspärren via pumpen till startmotorn så jag får ingen ström till startmotorn nu :rodnar:

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » tor nov 05, 2009 19:00

MPalm skrev:Du kan ju prova med ECUn från pickisen så att du kan utesluta solenoiderna också, efter det är det väl bara nåt motorfel kvar...

Hur gjorde du med startspärren när du bytte pump? Den sitter ju inkapslad på Lucasen.
Har bytt pump på farsans bil nu och drog en ny kabel till stoppsolenoiden men tydligen går startspärren via pumpen till startmotorn så jag får ingen ström till startmotorn nu :rodnar:
Jag klippte kablarna till solenoiderna och skarvade ihop dom med databoxen som sitter under pumpen just för att även kunna utesluta att det var fel på dom.
Databoxen som sitter under pumpen måste man ju flytta över för den hör ju ihop med bilen.

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » fre nov 06, 2009 15:31

Fasiken vilket märkligt fel du har råkat ut för...Finns ju inget logiskt fel kvar. När du bytte pump, använde du samma banjobult till sug- och returslangarna? Nån av dem kanske är igensatt???
Kanske är lättare att flytta över hela motorn från pickupen så det blir ordning på pendlarbilen!

ang startspärr så såg det annorlunda ut på Forden, men nu funkar det!

Greven
Rutinerad

Inlägg av Greven » tis nov 24, 2009 21:21

Nu äntligen är hela motorn bytt och bilen går som den ska. :D
Måste ha varit nåt strul med att ventilerna inte stängde som dom skulle som "Mathias T" skrev i "Linus" tråd...

Skriv svar