Dieselpump Skoda (Lucas)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Usch o fy. De lät inte bra. Har ingen idè på de. Aldrig hör talas om de förut. De e inte så att den pumpen e sleten inut tro. Bara en fundering. Men va vet jag.... Lycka till med den iallfall. Annars e de pumpbyte igen. Men se om du an lämna den till nån som kan kolla trycket i pumpen.
Själv har jag vatt o hämtat en tdi motor till min.
Själv har jag vatt o hämtat en tdi motor till min.
funderar på starta eget rike.
www.402m.se
www.402m.se
Jag provkörde den i bilen den satt på innan jag tog bort den och då gick den klockrent...Atlas skrev:Usch o fy. De lät inte bra. Har ingen idè på de. Aldrig hör talas om de förut. De e inte så att den pumpen e sleten inut tro. Bara en fundering. Men va vet jag.... Lycka till med den iallfall. Annars e de pumpbyte igen. Men se om du an lämna den till nån som kan kolla trycket i pumpen.
Själv har jag vatt o hämtat en tdi motor till min.
Det verkar som att felet blir värre och värre med.
Är så trött på skitet så jag tänkte ställa av den igen och ställa den nånstans där jag inte ser den.

Har provat att vrida pumphjulet i dom ovala hålen både tidigare och senare insprut men den går likadant förutom att den knackar mer vid tidigare insprut.Mathias T skrev:låter som om det är tändförställningen som strular,brukar ge konstiga fenomen med roök och knack samt dålig ork
Fick ju flytta över elektroniken och alla givarna, funderar på ifall nån fjäder eller nån "plupp" som tillhör dom har kommit fel?
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Har provat två olika pumpar nu och problemet kvarstår...MPalm skrev:Lucaspumparna är grymt känsliga för tjuvluft, kolla alla anslutningar.
Går den bara dåligt på höga varv/hög belastning?
Farsan har också lucas i sin bil och nu har han fått nog och beställt en Boschpump som vi ska slänga in nästa vecka...
Den går hårt även på tomgång.
Ska kolla upp om det är goja i tanken imorgon tänkte jag..
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Nu har jag provat med en dunk i motorrummet kopplad direkt på pumpen och bilen går likadant!
Kan bara konstatera att bränslesidan är det inget fel på.
Nu har jag börjat fundera på om det är ventilerna som inte stänger, nån som vet hur det funkar med hydrauliska lyftare?
Kan det va så att när jag tokvarvar motorn så blir oljetrycket för högt så ventillyftarna gör så att ventilerna inte stänger?

Kan bara konstatera att bränslesidan är det inget fel på.
Nu har jag börjat fundera på om det är ventilerna som inte stänger, nån som vet hur det funkar med hydrauliska lyftare?
Kan det va så att när jag tokvarvar motorn så blir oljetrycket för högt så ventillyftarna gör så att ventilerna inte stänger?

-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Du kan ju prova med ECUn från pickisen så att du kan utesluta solenoiderna också, efter det är det väl bara nåt motorfel kvar...
Hur gjorde du med startspärren när du bytte pump? Den sitter ju inkapslad på Lucasen.
Har bytt pump på farsans bil nu och drog en ny kabel till stoppsolenoiden men tydligen går startspärren via pumpen till startmotorn så jag får ingen ström till startmotorn nu
Hur gjorde du med startspärren när du bytte pump? Den sitter ju inkapslad på Lucasen.
Har bytt pump på farsans bil nu och drog en ny kabel till stoppsolenoiden men tydligen går startspärren via pumpen till startmotorn så jag får ingen ström till startmotorn nu

Jag klippte kablarna till solenoiderna och skarvade ihop dom med databoxen som sitter under pumpen just för att även kunna utesluta att det var fel på dom.MPalm skrev:Du kan ju prova med ECUn från pickisen så att du kan utesluta solenoiderna också, efter det är det väl bara nåt motorfel kvar...
Hur gjorde du med startspärren när du bytte pump? Den sitter ju inkapslad på Lucasen.
Har bytt pump på farsans bil nu och drog en ny kabel till stoppsolenoiden men tydligen går startspärren via pumpen till startmotorn så jag får ingen ström till startmotorn nu
Databoxen som sitter under pumpen måste man ju flytta över för den hör ju ihop med bilen.
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Fasiken vilket märkligt fel du har råkat ut för...Finns ju inget logiskt fel kvar. När du bytte pump, använde du samma banjobult till sug- och returslangarna? Nån av dem kanske är igensatt???
Kanske är lättare att flytta över hela motorn från pickupen så det blir ordning på pendlarbilen!
ang startspärr så såg det annorlunda ut på Forden, men nu funkar det!
Kanske är lättare att flytta över hela motorn från pickupen så det blir ordning på pendlarbilen!
ang startspärr så såg det annorlunda ut på Forden, men nu funkar det!