Hjälp ang fördelningslåda och framaxel ZJ / XJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MrTuffBoy
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: mån sep 08, 2008 11:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hjälp ang fördelningslåda och framaxel ZJ / XJ

Inlägg av MrTuffBoy » tis nov 24, 2009 21:05

Hallå har en Grand Cherokee 4,0 -97 (ZJ) Med den dåliga fördelningslådan (4H-N-4L) Den hugger lite vid fulla rattutslag....Så i dag köpte jag mig en Cherokee 4,0 -92 (XJ) med den braiga lådan (2H-4H full time- 4H part time- N 4L) jag har då hört att man skall byta ingående axeln på XJ lådan för att den skall passa på ZJ, Men senast i dag hörde jag att eftersom att jag har 6an i min ZJ så är det bara att lyfta ner fördelningslådan på XJ och montera upp den utan modifiering på min ZJ, Så nån som med 100% säkerhet vet hur man skall gå till väga med detta? nått som måste köpas, modifieras??

Fråga nummer 2 är ang framaxeln på ZJ den har ju CV knutar, har hört att även framaxeln från XJ kan passa, passar den rakt av då? hur ser man vad det e för utväxling på axlarna?

Tacksam för alla hjälp jag kan få...'

//Peter
"Jag har större bilar än vad storebror min har"

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Inlägg av peterand » tis nov 24, 2009 23:23

På fråga ett svarar vi: förmodligen passar den INTE rakt av, min är en -96a I6 men vi har samma automat. Ta främre halvan från din gamla (249) och bakre från din "nya" (242)

Fråga 2

Det är inte samma utv, ZJ har 3,73 medan XJn har 3,55 Fästena å så passar men HP blir nog problem på en ickehöjd bil
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

MrTuffBoy
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: mån sep 08, 2008 11:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MrTuffBoy » tis nov 24, 2009 23:32

peterand skrev:På fråga ett svarar vi: förmodligen passar den INTE rakt av, min är en -96a I6 men vi har samma automat. Ta främre halvan från din gamla (249) och bakre från din "nya" (242)



Fråga 2

Det är inte samma utv, ZJ har 3,73 medan XJn har 3,55 Fästena å så passar men HP blir nog problem på en ickehöjd bil

Ok kom på en annan sak hur blir det med spaken , finns det rätt spak att få tag i med alla lägerna? Kommer man att få infon i färddatan om vilken växel man har?....Vore ju kul att ha det så iaf....

Ok min e väl höjd 1.5-2 tum med puckar så då kanske det funkar med HP....Men utväxlingen blev då ett problem antar jag.......hur löser man detta då?

Använder man kardanaxeln från XJ eller ZJ?
"Jag har större bilar än vad storebror min har"

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Inlägg av peterand » tis nov 24, 2009 23:42

Ok kom på en annan sak hur blir det med spaken , finns det rätt spak att få tag i med alla lägerna? Kommer man att få infon i färddatan om vilken växel man har?....Vore ju kul att ha det så iaf....
Spaken är samma, det är bara lägeskylten man bytar, min visar LO men inget annat

Ok min e väl höjd 1.5-2 tum med puckar så då kanske det funkar med HP....Men utväxlingen blev då ett problem antar jag.......hur löser man detta då? Bytar utväxling eller letar upp en ZJ axel istället, xjn har dessutom reverse rotation så du kan inte använda din gamla.

Använder man kardanaxeln från XJ eller ZJ? XJ
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Lattjolajban » ons nov 25, 2009 8:55

Kardan från XJ skall användas, dubbelknutar..

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » ons nov 25, 2009 20:04

Vad är det för skillnad på en XJ fram kardan och en äldre ZJ kardan med knutar i bägge ändar?
På den sitter det ju också dubbelknut vid förd.lådan.

Mvh Thomas

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Inlägg av peterand » ons nov 25, 2009 21:26

thomasv skrev:Vad är det för skillnad på en XJ fram kardan och en äldre ZJ kardan med knutar i bägge ändar?
På den sitter det ju också dubbelknut vid förd.lådan.

Mvh Thomas
Ingen utom möjligen längden, men då MrTuffBoy hade en sen ZJ som har gummituta (dvs inte knutkors) utgick jag, möjligtvis felaktigt, att det var denna han menade när han pratade om ZJ kardan :rodnar:
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » tor nov 26, 2009 19:56

peterand skrev:
thomasv skrev:Vad är det för skillnad på en XJ fram kardan och en äldre ZJ kardan med knutar i bägge ändar?
På den sitter det ju också dubbelknut vid förd.lådan.

Mvh Thomas
Ingen utom möjligen längden, men då MrTuffBoy hade en sen ZJ som har gummituta (dvs inte knutkors) utgick jag, möjligtvis felaktigt, att det var denna han menade när han pratade om ZJ kardan :rodnar:
Du har säkert rätt angående MrTuffBoys kardan, jag bara undrade rent allmänt.
Det står ju överallt att man ska ta en XJ kardan, men eftersom min inte har gummitutan undrade jag vad som skiljer, om det gällde alla ZJ kardaner. :?

Mvh Thomas

Coppertail
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Ort: Strängnäs

Inlägg av Coppertail » fre nov 27, 2009 7:25

Ett jäkla nerköp att byta till 242:a på en -97:a annars.
Hållbarheten på 242:an är ju inte den bästa, snällt sagt.

Enda anledningen är väll isådantfall om du vill ha automatisk locker i framaxeln.
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

MrTuffBoy
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: mån sep 08, 2008 11:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av MrTuffBoy » fre nov 27, 2009 8:39

Coppertail skrev:Ett jäkla nerköp att byta till 242:a på en -97:a annars.
Hållbarheten på 242:an är ju inte den bästa, snällt sagt.

Enda anledningen är väll isådantfall om du vill ha automatisk locker i framaxeln.
Varför är det ett nerköp att byta till en 242 låda??
"Jag har större bilar än vad storebror min har"

Skriv svar