vibrationer vid gaspådrag?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

vibrationer vid gaspådrag?

Inlägg av jannebmw » sön nov 29, 2009 15:36

har höjt bilen bak 2 tum o allt har gått bra i över en vecka.
tills igår när jag körde i skogen kraftigt men utan att köra på nått
fick senare kraftiga vibrationer vid gaspådrag men slutar när jag släpper gasen?
någon som har en ide?

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Inlägg av Nivanörden » sön nov 29, 2009 15:44

Knutkors?
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Inlägg av Stenström » sön nov 29, 2009 15:45

Vet inte vad du har för bil (kanske bmw) Men kolla om bakaxeln ändrat vinkel av någon anledning. Får du olika vinkel på knutkorsen kan detta inträffa.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » sön nov 29, 2009 17:10

cherokee 91 xj
då måste bakaxeln ändrat sig i vinkel när jag körde i skogen!
eftersom när jag höjde bak satte jag dit klossar utan piggar sen vred
sig bakaxeln i skogen
får ta loss dom till helgen och svetsa dit piggar

rindiz
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 04, 2007 12:59
Ort: Norrhult
Kontakt:

Inlägg av rindiz » sön nov 29, 2009 17:39

Kolla även transmissionsfästet (motorfästet över fördelningslådan) Detta kan brista när man svänger skarpt och har 4wd i med för bra färste. Det är därför man inte får vända runt bilen på asfalt i Part Time läget. Är det fästet trasigt så få du just vibrationer vid gaspådrag i hela drivlinan.
Detta bör man ju oxå tänka på om man kör offroad och behöver vändra runt eller svänga skarpt tex på en berghäll.

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » sön nov 29, 2009 19:03

hela %&(%% bakaxeln var lös fick måtta in på ett ungerfär en rak axel och drog åt skruvarna det blev bättre men skall finjustera in den i helgen som kommer
skall ändå add a leafa bilen(pakrt kommer hem i veckan tror jag) och göra nya distanser med piggar på så den centreras bättre

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » sön nov 29, 2009 21:41

JanneBMW,

Vad använder du för U-bultar efter klossningen?

UNDRADE OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » mån nov 30, 2009 17:57

helt vanlig gängstång tyvärr :roll: får väl köpa färdigbockad härdad
u bult

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån nov 30, 2009 18:10

jannebmw skrev:helt vanlig gängstång tyvärr :roll: får väl köpa färdigbockad härdad
u bult
Helt livsfarligt då gängstång är rent blötjärn med väldigt taskig hållfastighet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » mån nov 30, 2009 18:14

sett andra ha det men skitsamma vart hittar jag smidigast längre
u-bultar ? har dalhems detta?

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » tis dec 01, 2009 14:04

Jag misstänkte att det var som du beskrev. Kolla på länken nedan:

http://www.pixbox.se/pic_show_id29827768.html

Det här är mitt tips om du har kunskaper i svetsning.

Skissen föreställer min höjningssats till Cherokee, och du ser U-bulten på bilden- den är orange. Dom gråa bultarna är original U-bultar som kapats av så det bara är vanliga bultar kvar av dom. Det som är lila på skissen är svetsfogen. Själva U-bulten är ett plattjärn i dimensionen 20X8 mm som jag smitt runt en massiv axel (60mm) till rätt dimension och sedan svetsat fast bultarna på i rätt höjd för att kunna dra fast dom ordentligt i fjäderpaketet. U-bultarna har en sträckningsgräns på ca 5.5 ton/styck, så det håller utan problem.

MEN OBS!!! Känner du dej osäker på svetsningen- låt nån göra det åt dej. så det bli rengjort på rätt sätt, och fått svalna under kontrollerade former.

Annars köper du förlängda färdiga U-bultar, på dom firmor som andra forumvänner här tipsar om.

Lycka till!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar