orbitrol

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

orbitrol

Inlägg av jonte 4x4 » fre dec 04, 2009 11:52

nu har jag blivit sugen på orbitrol styrning. men vad ska jag ha för storlek på grejerna och vart får jag tag på dom? en lj70 med tgb axlar
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » fre dec 04, 2009 13:04

Orbitrolen skall om du vill ha vägkänsla vara en OSPC 160 OR eller om du inte vill ha vägkänsla OSPC 160 ON. Styrkolven kan vara en 60mm cylinder med 30 mm kolvstång och 160 mm i slag. Pumpen kan vara en jänke servopump men det är att föredra en hydraulpump från bandvagn 202.

Jag har endel saker liggandes och endel saker på väg fram.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » fre dec 04, 2009 14:27

vägkänsla? är det att den styr tebax när jag släpper ratten? om du vill sälja nå prylar så är jag intresserad :wink:
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » fre dec 04, 2009 14:46

Mats här på forumet har nog kolvar liggande som dom använder på spider bilarna och där fungerar ju dom har 50mm diameter 160mm slag och 30mm kolv .Dom använder 120cc orbitrol och volvo 740 servopump .Pumpen räcker även till ifall du vill bygga på chevas hydroboster på huvud bromscylindern då få du kanon bromsar.Det hadde jag på min PRO spider.Så nu är det flera tävlings bilar som har satt på det.

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Inlägg av målarn » fre dec 04, 2009 14:54

Pumpen räcker även till ifall du vill bygga på chevas hydroboster på huvud bromscylindern då få du kanon bromsar.Det hadde jag på min PRO spider.Så nu är det flera tävlings bilar som har satt på det.[/quote]

En så hade jag på min range rover och det funka ganska bra på den med!!!
Merca Geländewagen 300TD

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » fre dec 04, 2009 18:33

Man ska inte ha 160mm slag i styrkolven för då får man brytningar när man styr max. Låt Freddan tillverka en kolv 140mm slaglängd, då blir det bottnar kolven precis innan fästena för syrstopparna slår i portalhusen, dvs rätt längd. Vi har 60/30 kolv med 125cc orbitrol och då har man 3 varv stopp till stopp. Jag tror att det är 3 varv orginal på landcruisern.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » fre dec 04, 2009 21:42

Okay jag minndes lite fel 140 mm slag skall det vara.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar