utväxling
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- ProvModerator
- Inlägg: 928
- Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
- Ort: Linköping
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Klipp o klistra...sj410 skrev:Om du kollar i Blindstyrets byggtråd sidan 2 så har Lasse Suzicán lämnat upplysningar om de flesta suzuki utväxlingar.OBELIX skrev:Jag har tittat runt lite, men hittar inga siffror på utväxlingen i en 413 och 410 fd-låda, skulle vara kul och veta det? Både på hög och låg?
SKREV OBELIX
Lasse Suzicán skrev: Här är lite blandade utväxlingar. Hoppas att dom kan vara till hjälp....
413
1:an - 3,650:1
2:an - 1,946:1
3:an - 1,422:1
4:an - 1,000:1
5:an - 0,793:1
back - 3,463:1
Fördelningväxellåda,
Låg - 2,268:1
Hög - 1,409:1
Slutväxel - 3,909:1
410
1:an - 3,136:1
2:an - 1,946:1
3:an - 1,422:1
4:an - 1,000:1
back 3,463:1
Fördelningväxellåda,
Låg - 2,511:1
Hög - 1,580:1
Slutväxel - 4,111:1
Vitara
Slutväxel - 5,125:1 med manuell låda
Stenkryperlåda av 413+410
4,16:1
Sedan finns det satser med 4,9:1 , 6:1 och liknande
Vitaradiffar är en bra och enkel metod att få ner den totala utväxlingen...
Senast redigerad av Lasse Suzican den ons dec 09, 2009 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Faan vad goa ni e! Kan tro ni är från Göteborg allisammans!
Jag har allvarliga funderingar på att skippa fördelningslådan helt och hållet. För att ersätta den av en ren "nedväxlingslåda" från automaten ner till båda kardanerna. Superstelt 50/50 och alltid 50/50 förutom när frihjulen ligger i FREE läget på framaxeln. Jag har en B21A med korta automaten, 410 axlar och 35" däck nu. Om jag räknat och funderat rätt så borde det fungera med en utväxling kring 3.5:1 i den fasta nedväxlingslådan? Då borde det lira rätt bra med dom stora hjulen och automaten som har lite slirning hela tiden?
Finns det nån som har några tankar kring det?
UNDRADE OBLEIX
Jag har allvarliga funderingar på att skippa fördelningslådan helt och hållet. För att ersätta den av en ren "nedväxlingslåda" från automaten ner till båda kardanerna. Superstelt 50/50 och alltid 50/50 förutom när frihjulen ligger i FREE läget på framaxeln. Jag har en B21A med korta automaten, 410 axlar och 35" däck nu. Om jag räknat och funderat rätt så borde det fungera med en utväxling kring 3.5:1 i den fasta nedväxlingslådan? Då borde det lira rätt bra med dom stora hjulen och automaten som har lite slirning hela tiden?
Finns det nån som har några tankar kring det?
UNDRADE OBLEIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Långa 1,6:an har alltid 5.12 med automat, korta kan variera på årsmodelll och vart den är såld. Men troligast är 4.88ernie skrev:Lånar tråden lite när vi ändå snackar Suzuki utväxlingar så undrar ja hur det är med Vitara automat. Har alla Vitara automatare 4,88:1 eller va det nu är eller är det bara den långa med den 4växlade automaten som har 4,88:1 ?Lasse Suzicán skrev: Vitara
Slutväxel - 5,125:1
I aim to misbehave
Är nog lika bra att räkna för det går inte att garantera, finns äckligt många varianter på just vitaran världen över o speciellt eftersom din inte är svensksåld.ernie skrev: Ahh va de så de var
Får väl snurra lite på min o se vad det är så ja inte river isär i onödan.
I usa fanns ju den korta med 1,3:a o manuell, den hade 5,38 i diffarna tex. Den fanns ju aldrig här. Finns mängder av mer marknadsspecifika varianter.
I aim to misbehave