utväxling

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Daniel 1
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: sön feb 01, 2009 20:04

utväxling

Inlägg av Daniel 1 » tis dec 08, 2009 21:06

Jag har en suzuki 413 med vitarautväxling i klumparna och funderar på att sätt i en stenkryparlåda också,däcken är 33" vad tror ni om detta?

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » tis dec 08, 2009 21:07

Flyttade till rätt kategori :wink:

// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons dec 09, 2009 5:14

Kommer gå låååångsamt o fint i skogen. Men du kan glömma gatköra tror jag.

Tänk på att du får väldigt långsam back med så låg utväxling.
I aim to misbehave

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » ons dec 09, 2009 15:13

Jag har tittat runt lite, men hittar inga siffror på utväxlingen i en 413 och 410 fd-låda, skulle vara kul och veta det? Både på hög och låg?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

sj410
Rutinerad
Inlägg: 419
Blev medlem: fre maj 22, 2009 18:24
Ort: Bankeryd

Inlägg av sj410 » ons dec 09, 2009 16:16

OBELIX skrev:Jag har tittat runt lite, men hittar inga siffror på utväxlingen i en 413 och 410 fd-låda, skulle vara kul och veta det? Både på hög och låg?

SKREV OBELIX
Om du kollar i Blindstyrets byggtråd sidan 2 så har Lasse Suzicán lämnat upplysningar om de flesta suzuki utväxlingar.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons dec 09, 2009 17:42

sj410 skrev:
OBELIX skrev:Jag har tittat runt lite, men hittar inga siffror på utväxlingen i en 413 och 410 fd-låda, skulle vara kul och veta det? Både på hög och låg?

SKREV OBELIX
Om du kollar i Blindstyrets byggtråd sidan 2 så har Lasse Suzicán lämnat upplysningar om de flesta suzuki utväxlingar.
Klipp o klistra...
Lasse Suzicán skrev: Här är lite blandade utväxlingar. Hoppas att dom kan vara till hjälp....
413
1:an - 3,650:1
2:an - 1,946:1
3:an - 1,422:1
4:an - 1,000:1
5:an - 0,793:1
back - 3,463:1
Fördelningväxellåda,
Låg - 2,268:1
Hög - 1,409:1
Slutväxel - 3,909:1

410
1:an - 3,136:1
2:an - 1,946:1
3:an - 1,422:1
4:an - 1,000:1
back 3,463:1
Fördelningväxellåda,
Låg - 2,511:1
Hög - 1,580:1
Slutväxel - 4,111:1

Vitara
Slutväxel - 5,125:1 med manuell låda

Stenkryperlåda av 413+410
4,16:1
Sedan finns det satser med 4,9:1 , 6:1 och liknande

Vitaradiffar är en bra och enkel metod att få ner den totala utväxlingen...
Senast redigerad av Lasse Suzican den ons dec 09, 2009 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Inlägg av ernie » ons dec 09, 2009 18:06

Lasse Suzicán skrev: Vitara
Slutväxel - 5,125:1
Lånar tråden lite när vi ändå snackar Suzuki utväxlingar så undrar ja hur det är med Vitara automat. Har alla Vitara automatare 4,88:1 eller va det nu är eller är det bara den långa med den 4växlade automaten som har 4,88:1 ?

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » ons dec 09, 2009 19:55

Faan vad goa ni e! Kan tro ni är från Göteborg allisammans!

Jag har allvarliga funderingar på att skippa fördelningslådan helt och hållet. För att ersätta den av en ren "nedväxlingslåda" från automaten ner till båda kardanerna. Superstelt 50/50 och alltid 50/50 förutom när frihjulen ligger i FREE läget på framaxeln. Jag har en B21A med korta automaten, 410 axlar och 35" däck nu. Om jag räknat och funderat rätt så borde det fungera med en utväxling kring 3.5:1 i den fasta nedväxlingslådan? Då borde det lira rätt bra med dom stora hjulen och automaten som har lite slirning hela tiden?

Finns det nån som har några tankar kring det?

UNDRADE OBLEIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor dec 10, 2009 3:31

ernie skrev:
Lasse Suzicán skrev: Vitara
Slutväxel - 5,125:1
Lånar tråden lite när vi ändå snackar Suzuki utväxlingar så undrar ja hur det är med Vitara automat. Har alla Vitara automatare 4,88:1 eller va det nu är eller är det bara den långa med den 4växlade automaten som har 4,88:1 ?
Långa 1,6:an har alltid 5.12 med automat, korta kan variera på årsmodelll och vart den är såld. Men troligast är 4.88
I aim to misbehave

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Inlägg av ernie » tor dec 10, 2009 6:23

MrHawk skrev:
Långa 1,6:an har alltid 5.12 med automat, korta kan variera på årsmodelll och vart den är såld. Men troligast är 4.88
Ahh va de så de var :)
Får väl snurra lite på min o se vad det är så ja inte river isär i onödan.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor dec 10, 2009 6:54

ernie skrev: Ahh va de så de var :)
Får väl snurra lite på min o se vad det är så ja inte river isär i onödan.
Är nog lika bra att räkna för det går inte att garantera, finns äckligt många varianter på just vitaran världen över o speciellt eftersom din inte är svensksåld.

I usa fanns ju den korta med 1,3:a o manuell, den hade 5,38 i diffarna tex. Den fanns ju aldrig här. Finns mängder av mer marknadsspecifika varianter.
I aim to misbehave

Skriv svar