Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Vanderlei
- Rutinerad
Tjena!
har bråkat med jeepen hela dagen idag. Kom ut på morgonen för att finåka lite men den vägrar att starta. Den gick hur bra som helst igår, inte det minsta tecken på att något skulle vara fel.
Den drar runt alldeles utmärkt men den verkar inte tända. Plockat 2 st tändstift och kollat så att jag har gnista och det ser ut som en riktigt kraftig och bra gnista. Bränslepumpen snurrar som vanligt och det luktar soppa runt insuget och även tändstiften luktar lite soppa när jag plockar ut dom. Den startar inte heller på startgas.
Sökt en del på forumet och det jag kommer fram till är att det kan vara CPS´n. Men ska jag verkligen få gnista om den inte funkar?
Tacksam för tips och glada tillrop
Nu ska sorgerna dränkas istället
//Jocke
-
MrHawk
- Moderator
-
Kontakt:
Felet ligger i tändningen nånstanns är vi överens om.
VI provade nya tändkablar igår, dom gamla såg för jäkliga ut, och idag kommer han skaffa nytt lock o rotor (såg åsså risiga värre ut)
Ginista kommer, men den ser väldigt klen ut, man hör att den försöker gå igång men inte riktigt klarar att tända.
I aim to misbehave
-
Vanderlei
- Rutinerad
Efter en hel del parkeringsmekande är jag inte speciellt mycket klokare. Har precis bytt ut rotor och fördelarlock men det blev ingen skillnad. jag är fortfarande lite tveksam till min CPS. Kollar man på nätet hur den kontakten ser ut så visas den här bilden
min ser ut såhär
Man ska kunna mäta mellan kontakt B och C och har du oändligt motstånd där så är den ok, har man lägre motstånd så är den sönder. Frågan är mellan vilka poler jag ska mäta. Mellan två av polerna får jag ca 660ohm. Men jag får ändå gnista (vilket tyder på att CPS´en funkar) och den är nära att starta ibland.
Har kollat ventilen uppe på insuget och trycker jag på den så kommer det soppa. Tycker fortfarande att gnistan är lite gulaktig men den är ändå stor.
Nästa steg tändspole kanske?
// Jocke
-
turbomannen
- Forumräv
har du en gul aktig färg på gnistan då ska du kolla din tändsploe ja dålig kontakt el ev ngt motstånd om det siter ett sådant på tändspolen
för att fuska så ta en kabel DIREKT TILL 15 på tändspolen från bateriet prova nu och se om gnistan blir blåare
om så e betyder det dålig kontakt ngn stans mellan bateri-tändlås -säkring-tändspole
detta sätt brukar jag ha som koll om felet är i spolen ell tändkabeln el tändlåset..
blir det inte bättre så kan det mkt väl vara så att spolen e på g att dö.
hoppas detta ger dej lite mer kött på benen lycka till
livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
-
Vanderlei
- Rutinerad
Ingen mer lycka idag
Bytte tändspole men ingen skillnad.
Det konstiga är att första försöket jag gör efter den stått stilla så är den satans nära att komma igång. Den gjorde precis likadant igår. Sen efter det tänder den inget alls förutom någon enstaka liten gång när man kanske kan höra en liten puff.
Va kan vara nästa sak att testa?
-
MrHawk
- Moderator
-
Kontakt:
Är la lika bra att prova tt dra plus direkt till tändspolen som turbomannen föreslog.
I aim to misbehave
-
Cönny
- Beroende
Hmm, nu har jag inte den blekaste om du har spridare(elektriska/mekaniska) eller förgasare,
Men min gamla pickis hade exakt samma symptom fast när den var varm, man hörde på fösta startförsöket att den gjorde ett "töffande" men sen kunde man stå i 45 min utan att lyckas,
Men prova för skojs skull att lägga i nya stift, är ett långskott men kan va så barnsligt enkelt,
Gamle Bmw:n var nämligen också svårstartad menmed en omgång nya stift hoppa den igång direkt,
provat starta utan luftfilter?? igensatt filter??
Kamrem eller kedja?? rem, kolla så den inte hoppat ett steg,
Tändlägesgivare??
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08