Hur går det för SAAB?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 101
- Blev medlem: ons nov 05, 2008 7:34
- Ort: stockholm
Tänkvärt
Visst är det konstigt svenskt.
Man gnäller att det går dåligt för svenska biltillverkare och att jobben försvinner, men man har en Toyota på garageuppfarten!!!
Man gnäller när Eriksson drar ner i Sverige, men vad ringer man med, jo en Nokia !!!
Så går det, jobben försvinner när man handlar importerat i stället för
för att köpa en saab .så grannen får lön så han kan handla,
så butiken får sälja. så att chauffören får leverera, så dom kan investera
i nya svenska varor..Som ger arbetstillfällen här och inte i Kina..
Kör själv varken Saab eller hade en Eriksson (bytt nu)
Så ingen idé att gnälla när man bidrar till att jobben försvinner
men man kan ju bättra sig och tänka om och köpa svenskt..
Glädjen över det låga priset motsvarar inte förbannelsen av den
dåliga kvaliten.
S = SÄLJ
A = ASET
A = ANNARS
B = BYT
Alldrig ägt en Saab men i alla fall några Volvo
Man gnäller att det går dåligt för svenska biltillverkare och att jobben försvinner, men man har en Toyota på garageuppfarten!!!
Man gnäller när Eriksson drar ner i Sverige, men vad ringer man med, jo en Nokia !!!
Så går det, jobben försvinner när man handlar importerat i stället för
för att köpa en saab .så grannen får lön så han kan handla,
så butiken får sälja. så att chauffören får leverera, så dom kan investera
i nya svenska varor..Som ger arbetstillfällen här och inte i Kina..
Kör själv varken Saab eller hade en Eriksson (bytt nu)
Så ingen idé att gnälla när man bidrar till att jobben försvinner
men man kan ju bättra sig och tänka om och köpa svenskt..
Glädjen över det låga priset motsvarar inte förbannelsen av den
dåliga kvaliten.
S = SÄLJ
A = ASET
A = ANNARS
B = BYT
Alldrig ägt en Saab men i alla fall några Volvo
SAAB och VOLVO
Ja, raset för den Svenska bilindustrin började ju på slutet av 60-talet då man dominerade den Svenska marknaden och sålde bra utomlands...
Volvo t.ex har gjort bort sig nått alldelles förskräckligt i USA där återförsäljarna bönade och bad om 4-hjulsdrivna versioner av Volvo Duett redan på den tiden, bönerna fortsatte under 145 och 245 perioden och i slutet av 740-eran kom man ju på att man kunde göra 4-krafsare och det kom ju sen en CrossCountry... FÖRSENT FÖRSTÅSS!!!!!
Lika med SAAB- Amerikanska återförsäljare ville ju ha en efterträdare till 96:an (kombin va?) med riktig bakände och inte dessa förbannade kombikupeer som SAAB envisades med, 4-hjulsdrift ville man också ha och 99 Turbo lovprisades för sin drivlina men den fula karossen ville USA inte ha... De frågade efter en bil typ SAAB Sonette med 99:ans drivlina...
Lyssnade SAAB??? Näe...
Pickuper som sålde så enormt bra i USA ville man inte heller producera hos någon av fabrikanterna...
Så att skylla på nuvarande ägare är ju fel.. visst, varumärket har urvattnats och misskötts men det uppträdandet började för länge, länge sen när Chefer och ledning på båda företagen ansåg sig veta bättre vad folk ville ha än att lyssna på vad folk frågade efter.....
Tyvärr går väl den stora bilindustrin i graven i Sverige eftersom våra kära politiker är upptagna med att uppfylla miljömålen de satt upp- i den bilden de vill ge till omvärlden finns inte biltillverkning med på kartan....
Volvo t.ex har gjort bort sig nått alldelles förskräckligt i USA där återförsäljarna bönade och bad om 4-hjulsdrivna versioner av Volvo Duett redan på den tiden, bönerna fortsatte under 145 och 245 perioden och i slutet av 740-eran kom man ju på att man kunde göra 4-krafsare och det kom ju sen en CrossCountry... FÖRSENT FÖRSTÅSS!!!!!
Lika med SAAB- Amerikanska återförsäljare ville ju ha en efterträdare till 96:an (kombin va?) med riktig bakände och inte dessa förbannade kombikupeer som SAAB envisades med, 4-hjulsdrift ville man också ha och 99 Turbo lovprisades för sin drivlina men den fula karossen ville USA inte ha... De frågade efter en bil typ SAAB Sonette med 99:ans drivlina...
Lyssnade SAAB??? Näe...
Pickuper som sålde så enormt bra i USA ville man inte heller producera hos någon av fabrikanterna...
Så att skylla på nuvarande ägare är ju fel.. visst, varumärket har urvattnats och misskötts men det uppträdandet började för länge, länge sen när Chefer och ledning på båda företagen ansåg sig veta bättre vad folk ville ha än att lyssna på vad folk frågade efter.....
Tyvärr går väl den stora bilindustrin i graven i Sverige eftersom våra kära politiker är upptagna med att uppfylla miljömålen de satt upp- i den bilden de vill ge till omvärlden finns inte biltillverkning med på kartan....
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!
Re: SAAB och VOLVO
[quote="Ackeblack"]Ja, raset för den Svenska bilindustrin började ju på slutet av 60-talet då man dominerade den Svenska marknaden och sålde bra utomlands...
Volvo t.ex har gjort bort sig nått alldelles förskräckligt i USA där återförsäljarna bönade och bad om 4-hjulsdrivna versioner av Volvo Duett redan på den tiden, bönerna fortsatte under 145 och 245 perioden och i slutet av 740-eran kom man ju på att man kunde göra 4-krafsare och det kom ju sen en CrossCountry... FÖRSENT FÖRSTÅSS!!!!!
Lika med SAAB- Amerikanska återförsäljare ville ju ha en efterträdare till 96:an (kombin va?) med riktig bakände och inte dessa förbannade kombikupeer som SAAB envisades med, 4-hjulsdrift ville man också ha och 99 Turbo lovprisades för sin drivlina men den fula karossen ville USA inte ha... De frågade efter en bil typ SAAB Sonette med 99:ans drivlina...
Lyssnade SAAB??? Näe...
Pickuper som sålde så enormt bra i USA ville man inte heller producera hos någon av fabrikanterna...
Så att skylla på nuvarande ägare är ju fel.. visst, varumärket har urvattnats och misskötts men det uppträdandet började för länge, länge sen när Chefer och ledning på båda företagen ansåg sig veta bättre vad folk ville ha än att lyssna på vad folk frågade efter.....
Tyvärr går väl den stora bilindustrin i graven i Sverige eftersom våra kära politiker är upptagna med att uppfylla miljömålen de satt upp- i den bilden de vill ge till omvärlden finns inte biltillverkning med på kartan....[/quote]
Men kolkraftverk går bra för statliga bolag.....
Volvo t.ex har gjort bort sig nått alldelles förskräckligt i USA där återförsäljarna bönade och bad om 4-hjulsdrivna versioner av Volvo Duett redan på den tiden, bönerna fortsatte under 145 och 245 perioden och i slutet av 740-eran kom man ju på att man kunde göra 4-krafsare och det kom ju sen en CrossCountry... FÖRSENT FÖRSTÅSS!!!!!
Lika med SAAB- Amerikanska återförsäljare ville ju ha en efterträdare till 96:an (kombin va?) med riktig bakände och inte dessa förbannade kombikupeer som SAAB envisades med, 4-hjulsdrift ville man också ha och 99 Turbo lovprisades för sin drivlina men den fula karossen ville USA inte ha... De frågade efter en bil typ SAAB Sonette med 99:ans drivlina...
Lyssnade SAAB??? Näe...
Pickuper som sålde så enormt bra i USA ville man inte heller producera hos någon av fabrikanterna...
Så att skylla på nuvarande ägare är ju fel.. visst, varumärket har urvattnats och misskötts men det uppträdandet började för länge, länge sen när Chefer och ledning på båda företagen ansåg sig veta bättre vad folk ville ha än att lyssna på vad folk frågade efter.....
Tyvärr går väl den stora bilindustrin i graven i Sverige eftersom våra kära politiker är upptagna med att uppfylla miljömålen de satt upp- i den bilden de vill ge till omvärlden finns inte biltillverkning med på kartan....[/quote]
Men kolkraftverk går bra för statliga bolag.....
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
Egentligen är det skrämmande. Här har vi välutbildade(?) chefer med miljonlöner och lång erfarenhet som ändå gör ett så dåligt jobb att en klipsk högstadielev förmodligen skulle klarat det bättre. Syftar här på att förse marknaden med de modeller som efterfrågas, och inte envisas med att prångla ut modeller som ingen vill köpa.
Gång på gång sedan lång tid tillbaka görs allvarliga strategiska fel- och missbedömningar bland toppledningen i svensk bilindustri, som får stora konsekvenser för anställda, "bilstäder" och landet som sådant, men inga som helst konsekvenser för klåparna som ställer till det. Det är tamgfn helt frjvlgt.
Gång på gång sedan lång tid tillbaka görs allvarliga strategiska fel- och missbedömningar bland toppledningen i svensk bilindustri, som får stora konsekvenser för anställda, "bilstäder" och landet som sådant, men inga som helst konsekvenser för klåparna som ställer till det. Det är tamgfn helt frjvlgt.
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Detta beror på att de ALDRIG har gjort något fel!HRC skrev:Egentligen är det skrämmande. Här har vi välutbildade(?) chefer med miljonlöner och lång erfarenhet som ändå gör ett så dåligt jobb att en klipsk högstadielev förmodligen skulle klarat det bättre. Syftar här på att förse marknaden med de modeller som efterfrågas, och inte envisas med att prångla ut modeller som ingen vill köpa.
Gång på gång sedan lång tid tillbaka görs allvarliga strategiska fel- och missbedömningar bland toppledningen i svensk bilindustri, som får stora konsekvenser för anställda, "bilstäder" och landet som sådant, men inga som helst konsekvenser för klåparna som ställer till det. Det är tamgfn helt frjvlgt.
Det första de får lära sig är att en chef GÖR aldrig fel.
Han vet alltid bäst och hur mycket de anställda än skriker, gapar eller försöker tala dem till rätta så begriper de ändå inte det.
Nä, jag tror nog att detta måste ta slut.
För att göra ett bra jobb så måste man vara lyhörd och i detta fall ta fram det kunden vill ha.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 101
- Blev medlem: ons nov 05, 2008 7:34
- Ort: stockholm
Mycket intressant. Det är kul att se allas åsikter, och jag håller med att många misstag under årens lopp har bidragit till den situation vi har idag. Men det största misstaget tycker jag gjordes i mitten av -70 talet, Då Volvo och SAAB stod inför en sammanslagning, rätta mej nu som vet- Men var det inte Norska intressenter inblandade i den affären också? Det hade väl i och för sej tråkigt om dom båda märkenas kunder fick enas om ETT märke istället.
Och som någon skrev, ha lyssnat mer på kunderna och deras önskemål! Ja, tänk en DUETT med fyrhjulsdrigt...... Vem hade inte velat ha en sån?
Alla bra bilar Vilvo byggt har dom lagt ner:
Duetten, behövs ingen vidare kommentar, volvo kom visserligen efter MYCKET tjat och höja taket på 145:an, så var Expressen född, men den la dom ner rätt kvickt...
Volvo 244 DL. Kanske den bilen som på grund av sin enkelhet och avsaknad av allt lull-lull gjorde att många kunde köpa den och få en ny fin bil.
Istället kommer dom fram med rena lyxvagnar som ingen normal människa har råd att ens drömma om. Jag fick förmånen att ha en sån bil under ett halvår, en Volvo S80 AWD V8. En slags provbil från Volvo som en bekant fick köpa från fabriken när testerna och utformningen av elektoniken var klar. Den modellen finns idag, men med en klenare V8 och mindre finesser i allt lull-lull. Trevlig bil- men med ett pris som börjar på 745.000 kronor så tror jag inte att många skulle köpa den....
Volvo byggde sin första fyrhjulsdrivna peronbil i början -70 talet, så nog hade dom planer i alla fall. Men den lades i malpåsen som lades undan i en massa år och togs fram långt senare- när dom upptäckte att folk ville ha såna. 164:an med V8 och fyrhjulsdrift skulle jag inta ha något emot att äga idag. Ska finna några kvar hos en samlare i Duved tror jag...
Oj, vad långt det blev....
OBELIX
Och som någon skrev, ha lyssnat mer på kunderna och deras önskemål! Ja, tänk en DUETT med fyrhjulsdrigt...... Vem hade inte velat ha en sån?
Alla bra bilar Vilvo byggt har dom lagt ner:
Duetten, behövs ingen vidare kommentar, volvo kom visserligen efter MYCKET tjat och höja taket på 145:an, så var Expressen född, men den la dom ner rätt kvickt...
Volvo 244 DL. Kanske den bilen som på grund av sin enkelhet och avsaknad av allt lull-lull gjorde att många kunde köpa den och få en ny fin bil.
Istället kommer dom fram med rena lyxvagnar som ingen normal människa har råd att ens drömma om. Jag fick förmånen att ha en sån bil under ett halvår, en Volvo S80 AWD V8. En slags provbil från Volvo som en bekant fick köpa från fabriken när testerna och utformningen av elektoniken var klar. Den modellen finns idag, men med en klenare V8 och mindre finesser i allt lull-lull. Trevlig bil- men med ett pris som börjar på 745.000 kronor så tror jag inte att många skulle köpa den....
Volvo byggde sin första fyrhjulsdrivna peronbil i början -70 talet, så nog hade dom planer i alla fall. Men den lades i malpåsen som lades undan i en massa år och togs fram långt senare- när dom upptäckte att folk ville ha såna. 164:an med V8 och fyrhjulsdrift skulle jag inta ha något emot att äga idag. Ska finna några kvar hos en samlare i Duved tror jag...
Oj, vad långt det blev....
OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 12:41
Volvo hade awd redan innan 2000 talet början ville man ha en 4 wd saab fick man bygga en egen det var ju någon som har gjort.
Även kombi bilar har varit glest ur saabs led vad har det funnits för herrgårdsvagn från saab mellan den som hette 96 tror jag det var och 9-5 an .
Volvo har ju haft crossover bilar sedan 850 ins tid har saab haft sådana i ett år ens nej .
Jag tycker lägg ner skiten om det inte går bra det får andra företag göra när rörelsen inte fungerar.
Även kombi bilar har varit glest ur saabs led vad har det funnits för herrgårdsvagn från saab mellan den som hette 96 tror jag det var och 9-5 an .
Volvo har ju haft crossover bilar sedan 850 ins tid har saab haft sådana i ett år ens nej .
Jag tycker lägg ner skiten om det inte går bra det får andra företag göra när rörelsen inte fungerar.
Jeep cherokee2,5 turbo diesel
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Att lägga ner det kan man ju se som en smidig lösning, MEN i detta fall rör det sig om ganska många arbetstillfällen.4wd diggare skrev:Volvo hade awd redan innan 2000 talet början ville man ha en 4 wd saab fick man bygga en egen det var ju någon som har gjort.
Även kombi bilar har varit glest ur saabs led vad har det funnits för herrgårdsvagn från saab mellan den som hette 96 tror jag det var och 9-5 an .
Volvo har ju haft crossover bilar sedan 850 ins tid har saab haft sådana i ett år ens nej .
Jag tycker lägg ner skiten om det inte går bra det får andra företag göra när rörelsen inte fungerar.
Saab Automobile har ju cirka 4 000 anställda och sedan så tillkommer det anställda i bolag som är under leverantörer till Saab som sannolik också skulle drabbas.
Det rör sig alltså om ganska mycket folk.
Jag tycker nog att vi har tillräckligt många som går arbetslösa i detta land.
Nä, jag tycker nog att vi skall hoppas på att Spyker tar över istället.
-
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
- Kontakt:
Var det detta du tänkte på...sos skrev:Var det inte GM som i sin förtvivlan efter en 4-hjulsdriven SAAB tog en Subaru och limmade på SAAB dekaler... hittade en site
Hel artikel finns härCollins krönika skrev: Saab 9-3 var den första bil som utvecklades parallellt med en Opel, med nästa generation Vectra. Men det var tyskarna som bestämde allt. Och de ville ha en bil som gick stabilt på Autobahn, att den inte gick att svänga spelade ingen roll.
Saab-teknikerna kämpade envisare än någonsin och ändrade massor med detaljer i den så kallade Epsilon-bottenplattan.
Och i stället för att tjäna pengar på samarbetet fördyrades båda bilarna, i synnerhet Saaben, och det var Saabs trilskande tekniker under ledning av Saab-chefen Peter Augustsson som fick skulden.
GM-cheferna i Detroit hämnades och krävde att den nästan färdiga Saab 9-3 kombi, plus skogsmulleversionen 9-3X lades på is tillsammans med fyrhjulsdriften från Haldex. ”Det blir inga pengar till nya projekt så länge Saab inte har ordning på verksamheten”, dundrade Detroit. Och det trots att handlarna i USA krävde just en mullebetonad kombi med 4WD.
GM-gurun Bob Lutz är kanske den man i Detroit som förstört mest för Saab. Det var han som tyckte att Subaru Impreza kunde bli en fin fyrhjulsdriven Saab-kombi om man bara bytte till Saab-emblem, och det var han som satte Saab-logga på Chevrolet Trail Blazer, och det var han som tvingade in Saab i det ena dödfödda amerikanska jeep-projketet efter det andra.
Och det var Bob Lutz som sinkade nya 9-5 med minst fem år. Hans galnaste plan var att sätta Saab-dekaler på den bakhjulsdrivna australiensiska muskelbilen Holden.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 12:41