värme i kupen ska den vara så dålig

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

värme i kupen ska den vara så dålig

Inlägg av jannebmw » sön dec 13, 2009 12:17

skall det vara så dåligt med värme i bilen?
tycker det är inget bra alls i bilen lite halvljummet bara
xj 91 är det

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » sön dec 13, 2009 13:05

samma här
TGB 13

craze
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre apr 07, 2006 14:45

Inlägg av craze » sön dec 13, 2009 17:02

Då har ni problem med värmen, båda två.
En XJ med fungerande värme ska bli varm som en finsk risbastu på ganska kort tid.
Jeep GC -97 | Rosa Rattmuff (Hello Kitty)

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön dec 13, 2009 17:10

Min jag hade blev då så man svettades rejält :D 92 graders termostat så fick jag bra värme! :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » sön dec 13, 2009 17:25

alltså byta till 92 graders termostat vad ligger orginal på då?
har även upptäckt att bilen blir varm på tempmätarn vad är normalt på
den eftersom graderingen går väldigt högt på den?
har dom termostat på mekonomen?

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Lattjolajban » sön dec 13, 2009 17:46

Börja med att spola ur värmepaketet ordentligt, brukar becka igen ordentligt. Ingen 5-minuters spolning utan seriöst så ALL skit försvinner.
När du/ni ändå håller på så spola rent resten av kylsystemet också!!!

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Inlägg av jannebmw » sön dec 13, 2009 18:35

går det köra med högtryckstvätten? genom hela skiten
eller blir man idiotförklarad :lol:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön dec 13, 2009 18:57

blanda tryckluft och vatten istället,luftbubblorna brukar riva loss dyngan bra
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Lattjolajban » sön dec 13, 2009 19:15

Eller så ser du till att spola med vattenslang, gärna varmt vatten.
Backspola emellanåt också. Du märker när det är rent. Brukar komma ut mycket dynga.

Skulle inte ta högtryckstvätten, det kan skada mer än det gör nytta.
Finns en del preparat som kylarrengöring etc som man kan ta hjälp av.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » sön dec 13, 2009 19:52

min blir varm som en bastu riktigt fort med får ställa ner värmen rejält för att inte svettas ijäl :wink:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » sön dec 13, 2009 20:06

Hög motortemp kan försvinna med en ny termostat, enkel att byta å kostar ca 90 spänn :D
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Lattjolajban » sön dec 13, 2009 23:22

Marcus-84 skrev:Hög motortemp kan försvinna med en ny termostat, enkel att byta å kostar ca 90 spänn :D
Självklart, men nu var det dålig värme i värmeanläggningen som var problemet.
Jag förutsätter att motortempen är normal i det fallet.. ?!

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » mån dec 14, 2009 10:37

Men vaddå, har du ingen temp i motorm får du ju inge temp in i kupén....
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

mightywelder
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jan 01, 2008 22:49
Ort: Trollhättan

Inlägg av mightywelder » mån dec 14, 2009 15:22

Det är en vakumstyrd ventil som styr vattnet till värmepaketet.Den sitter vid torpeden på höger sida. Det är vanligt att den ballar ur och då kommer det inte igenom något varmt vatten.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare

Lattjolajban
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: mån aug 24, 2009 14:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Lattjolajban » mån dec 14, 2009 15:43

Marcus-84 skrev:Men vaddå, har du ingen temp i motorm får du ju inge temp in i kupén....
Ja självklart, men nu var ju frågeställningen om varför kupévärmen var dålig. Antar att TS mfl har koll på den enkla problematiken.
Att kupévärmen är dålig är ett vanligt problem och har oftast inte att göra med motortempen i dessa fall.

Skriv svar