Har Bytt till automat.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tony77
Användare

Har Bytt till automat.

Inlägg av Tony77 » lör dec 19, 2009 9:33

Hej på er alla... Jag har nu bytt från manuell växellåda till automat på min wrangler årsmod 88 å har nu kört fast lite i mina tankar å ideer.

Den nya lådan kommer från en cherokee årmod 91 å mekaniskt funkar nu som det ska med spakar å karaner.

Fråga 1: vart hittar jag kontackten för backljuset?

Fråga 2: hur funkar startspärren på den går den genom databoxen från den stora svarta grejen på sidan på lådan? det e juh någon lägesgivare/ växel indikator ??

Fråga 3: e det någon som känner till vart ventilen till mina vacumstyrda frihjulsnav sitter på min wrangler88? behöver hitta den så jag kan koppla om det då jag inte har någon styrning av det på lådan just nu.

E det någon som kanske har en bra elritning på wrangler 88 å även cherokee 91a så vore det väldigt snällt om ni kanske kunde antingen hjälpa mig att få tag i ritningar.

Kommer säkert fler frågor från mig då jag e ny på dessa bilar
har kört ih 76 förut å det e inte så många el å automatiska grejer
i dom.

Tack på förhand MVH/ Tony :D

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » lör dec 19, 2009 14:30

Den svarta grejen på sidan på lådan kallas för "NSS" neutral saftey switch
Den ska göra att det bara går att starta i N eller P sen styr den backljuset med så är den felinställd så antingen går det inte att starta i N-P men det går i dom andra växlarna eller så går inte backljuset igång.

Här är en länk som förklarar den lite och hur man ska göra för att ställa in den.
http://www.go.jeep-xj.info/HowtoNSSrebuild.htm
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Tobbe
Rutinerad

Inlägg av Tobbe » lör dec 19, 2009 16:31

Ventilen till frihjulsnavet sitter på fördelningslådan och ska inte beröras av växellådsbytet.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Tony77
Användare

Inlägg av Tony77 » lör dec 19, 2009 22:36

Tobbe skrev:Ventilen till frihjulsnavet sitter på fördelningslådan och ska inte beröras av växellådsbytet.
Jag bytte juh hela paketet så där rök den ventilen då... får hitta en annan lösning. borde juh gå koppla på insuget mellan spjället å motorn å en elventil att styra det me. :roll:

Tony77
Användare

Inlägg av Tony77 » lör dec 19, 2009 22:38

cherokeex2 skrev:Den svarta grejen på sidan på lådan kallas för "NSS" neutral saftey switch
Den ska göra att det bara går att starta i N eller P sen styr den backljuset med så är den felinställd så antingen går det inte att starta i N-P men det går i dom andra växlarna eller så går inte backljuset igång.

Här är en länk som förklarar den lite och hur man ska göra för att ställa in den.
http://www.go.jeep-xj.info/HowtoNSSrebuild.htm
Hmm hur kan man få den att funka utan boxen?? om det ens går lösa??

SC
Hemmastadd

Inlägg av SC » sön dec 20, 2009 13:24

Vilken box menar du? Den som hör till automaten måste du ha, annars växlar inte lådan. "NSS" är bara en brytare med diverse kontakter i. Några som går till boxen, samt några som går till startrelä resp backljus. För schema kolla http://www.greatlakesxj.com/tech.html

Tony77
Användare

Inlägg av Tony77 » sön dec 20, 2009 20:53

SC skrev:Vilken box menar du? Den som hör till automaten måste du ha, annars växlar inte lådan. "NSS" är bara en brytare med diverse kontakter i. Några som går till boxen, samt några som går till startrelä resp backljus. För schema kolla http://www.greatlakesxj.com/tech.html

sitter det en egen box till automaten eller sitter den i databoxen för motorn?? shit det va fan mer jobb att få detta att funka än väntat men det e det nog värt. tidigare har det jobbats med äldre bilar med automat utan massa el å skit hmmmmmm.

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » sön dec 20, 2009 20:56

Ja, det sitter en egen box till växellådan den sitter på passagerarsidan bakom panelen vid knäna om du sätter dig i sätet.
Den gula boxen på samma ställe fast förarsidan är till motorn.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Tony77
Användare

Inlägg av Tony77 » sön dec 20, 2009 22:20

cherokeex2 skrev:Ja, det sitter en egen box till växellådan den sitter på passagerarsidan bakom panelen vid knäna om du sätter dig i sätet.
Ok då ska jag hämta den ur bilen. hur verkar det med att koppla den till lådan? e det en egen härva med kablar till den som man bara kan flytta med över?? har du några bra tips på hur jag får det att funka i wranglern??

Stenström
Beroende

Inlägg av Stenström » mån dec 21, 2009 8:56

Här står allt du behöver veta. http://www.stu-offroad.com/engine/aw-4/aw-4-1.htm
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Lattjolajban
Hemmastadd

Inlägg av Lattjolajban » mån dec 21, 2009 16:21

Tony77 skrev:
cherokeex2 skrev:Ja, det sitter en egen box till växellådan den sitter på passagerarsidan bakom panelen vid knäna om du sätter dig i sätet.
Ok då ska jag hämta den ur bilen. hur verkar det med att koppla den till lådan? e det en egen härva med kablar till den som man bara kan flytta med över?? har du några bra tips på hur jag får det att funka i wranglern??
Du lär väl få klippa ur det som går av härvan och skarva på antar jag.
frågan är om det också styrs av motorsignaler?

Skriv svar