SAAB SHUT DOWN

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön dec 20, 2009 18:41

OBELIX skrev:Lite O.T. tycker jag, men frågan kvarstår ändå- Hur i hela djävla helvete får han ner kraften oasfalten????? Fyrkrafs eller..... Man piskar inte en bakhjulsdriven jänk med V8 så där med en framhjusldriven bil- oavsett hur mycket effekt man har!!!!

UNDRADE OBELIX
Jodå....
Och väldigt lätt om man vill också...
Riktigt seriösa dämpare fram, polyubussningar så det inte flexar och rejäla slicks. Sen är det bara att starta lite försiktigt och kliva på allteftersom hastigheten ökar, och då är det inga problem med 5-600 friska under locket...
Ofta så väger jänken 400-600kg mer och har mindre vrid, samt "tappar orken" när farten börjar bli lite högre...
Min gamle 350hästar 900og var nästan lika snabb 100>200 som den var 0>100....
Senast redigerad av Lasse Suzican den sön dec 20, 2009 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » sön dec 20, 2009 18:45

är det ni i karlstad som kallar saab för subba?

det är väl subaru som kallas subba :D
TGB 13

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » sön dec 20, 2009 19:07

OBELIX skrev:Lite O.T. tycker jag, men frågan kvarstår ändå- Hur i hela djävla helvete får han ner kraften oasfalten????? Fyrkrafs eller..... Man piskar inte en bakhjulsdriven jänk med V8 så där med en framhjusldriven bil- oavsett hur mycket effekt man har!!!!

UNDRADE OBELIX
Saaben körde på 12.6s (där nånstans, hann glömma bort det :rodnar: ) och det finns många framhjulsdrivna som kör på ca 10s.
De är snabba de jäklarna!

Finns bla en grå Golf (mk1 tror jag) här i Sverige som är duktigt snabb.

Pom
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Pom » sön dec 20, 2009 19:23

Ja jävlar vad denna 99 drar i väg. Det går att få ut lite ur dessa motorer onekligen



http://www.youtube.com/watch?v=RfsIZjqjrlE

http://www.youtube.com/watch?v=_9rDS1HqiL4
Jeep YJ Wrangler -90 , Hel bur, Cobra x 2
35" Bf mud terrain, Höjd "3, Warn winch 4100kg
lockright pOwertraX fram, lockright pOwertraX bak, Hardtop, softtop , vagnsbok,Imp California
villans 6 P.bälte x 2 http://www.garaget.org/Pommen

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » sön dec 20, 2009 19:48

Snabb volvo:
http://www.youtube.com/watch?v=a7eKvAyj ... re=related

Här är Golfen, kliver på rätt fint från linjen :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=BvVyaw6t ... re=related

Sorry, råkade spåra ur lite...

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » fre dec 25, 2009 0:40

Flåt då :rodnar:

Dessa fördomar.......

ERKÄNDE OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre dec 25, 2009 3:18

Både Volvo och SAAB har byggt bilar för nån sorts, "hitte på folk" med JÄTTETJOCKA plånböcker, i tron att dom bägge två är nån sorts premiumbilar i samma klass som BMW, Audi eller Mercedes..
Finns både tyska och japanska bilar, för samma eller i de flesta fall mindre pengar, än dom svenska, som är Bättre, Snyggare,Snabbare, Roligare osv osv än de svenska..
När dom slutade bygga bilar för "folket", så skrev dom samtidigt under sin egen dödsdom..
Ta SAAB och det här med kombi tex, ALLA vet att kombi har sålt bra i tex Sverige , men när tog SAAB upp kombin efter sista årsmodellen av SAAB 95?
Volvo har haft en kaross byggd av gamla mjölkkartonger, staplade på varann från 140/145 ända tills S80 kom, och fanns den i kombiversion??
Nä! "Pöbeln" som ville ha kombi , fick nöja sig med V70, som dom inte ens orkade göra en ny modell av, utan som var en helt vanlig 855, som döptes om till V70..
Både SAAB och Volvo har haft NOLL verklighetsanknytning..både prismässigt och vad gäller modeller..
Och så gick det åt H-vete med bägge två ochså, jag åker Toyota, Mitsubishi, och Audi , för tillfället(har inte åkt svenskt sen 1998) och får MYCKET mer för pengarna än om jag köpt en Volvo eller SAAB för samma peng!
Snus är snus, om än i gyllene dosor!
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » fre dec 25, 2009 12:03

Förstår inte varför man hackar på Maud Olofsson om nedläggningen,GM vill ju inte sälja företaget.
GM vill lägga ned SAAB för att slippa framtida konkurrens för sina egna bilar typ Opels modeller.
Regeringen kan ju inte tvångslösa in företaget,det är ju privat egendom och upp till ägaren vad dom vill göra med företaget.
Men visst är det trist att se SAAB gå i graven för att ett amerikanskt företag vill bli av med konkurrensen för sina övriga modeller,tyvärr lär Volvo gå samma öde till mötes.
För det finns väl ingen som på fullt allvar tror att kineserna behåller tillverkningen här i Sverige mer än några år,sedan är Volvo också historia.
Bilindustrin går tyvärr samma öde till mötes som varvsindustrin,det är för dyrt att tillverka produkten i Sverige.
:(

Skriv svar