ABS 740....

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » sön dec 27, 2009 8:42

Hej Obelix,tips på snabb,billig,enkel lösning på problemet.
Ta bort glödlampan i varningslampan he he.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » sön dec 27, 2009 9:56

Nalle, problemet är bara att varningslampan SKA lysa när tändningen är påslagen. Och sen slockna när man har startat. Jag har en kompis som byglade lampan till oljetrycket och löste det på så sätt. Men nu är det faktiskt så att jag har åsikten att ABS är den näst bästa enskilda detaljen för att höja trafiksäkerheten, så jag VILL att den ska fungera. Den bästa trafiksäkerhetshöjande detaljen är säkerhetsbältet.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » sön dec 27, 2009 10:03

Hmm,bra tips om byglingen :)
Trafiksäkrast är att köra valp i skogen,där är inte så mycket trafik där ha ha.
God Jul och Gott Nytt År Obelix :wink:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » sön dec 27, 2009 10:32

Sant, men man måste ta bort oljetryckslampan då. Annars anar bes-mannen oråd om dom tänds och släcks parallellt. Jagt ska på träff nu! Ut och åka STOR Range Rover. Valpen får stå i Smedjan idag!.

Ha det bäst och god fortsättning på dej!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » sön dec 27, 2009 23:23

Nu har jag hämtat min HAYNES Gör-det-själv handbok om just 740

Och blev jag klokare av det då? NAE! För just i den boken så står det att just 740 med stel bakaxel har givare vid båda bakhjulen till ABS:en. Inte en rad om hur man ska mäta och kolla systemet heller!

Så jag får än en gång tacka er alla för att ni har gett mej tips och råd angående mitt problem. Lite tråkigt att handboken var så knapphändig med sin information- som dessutom var helt felaktig!!!!

Ha det bäst folks....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån dec 28, 2009 2:23

Haynes joke book about faulty instruktions...

Fick med en sådan när jag köpte subaron..
Rådfrågade angående drivaxelbyte fram.
Där stod att man skulle uppsöka verkstad för att åtgärda det problemet... trams.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

pv-jeep
Forumräv
Inlägg: 542
Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
Ort: Borås

Inlägg av pv-jeep » mån dec 28, 2009 9:00

Blir det inte dubbla hastigheten om man låser ett hjul med en öppen diff?? Eller tänker jag fel? Absolut inte hacka på nån bara försöka förstå själv när man är så där trög efter all hjulmat :) Mvh D

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » mån dec 28, 2009 9:20

Tjenare PV-JEEP,

Det blr halva farten på givaren om man låser ett bakhjul. Och den varvtalskillnaden räcker för att systemet ska känna att nu är ett hjul på bakre kretsen på väg att stanna.

Gott nytt år!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar