All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
nikke
- Användare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:28
- Ort: Lidköping (kinnekulle)
Inlägg
av nikke » fre jan 01, 2010 23:37
Hej!
köpte mig för någon vecka sen en caddy -98 SDI (sugdiesel) funkade jätte bra tills i förrgår...
då den startade som vanligt men dog efter ca 3-4 sekunder (denna dag var ganska kall) den segade igång på startmotorn någon gång för att sen inte vilja tända alls.
körde i motorvämaren någon timma men samma resultat, ingen tändning alls.
och idag när jag var uppladdad för att börja felsöka så hoppar den igång som vanligt (fortfarande ganska kallt) utan motorvämare.
någon som haft liknande fenomen?
startspärr finnns det på dessa? kan det vara spöket?
kan man få ut felkoder utan att koppla den till dator motsvarnade, typ blinkoder? och hur gör man då i så fall?
tackar för svar// Nikke
Mitsu L200 -91
ATV Yamah Warrior 350cc + Bigbear objekt...
golf 3 -92 diesel (pendlar bil)
-
Wild_Devil
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Inlägg
av Wild_Devil » lör jan 02, 2010 1:42
Inte skit och vatten i soppan och filtrena??
Tänkte pga kylan..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

-
nikke
- Användare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:28
- Ort: Lidköping (kinnekulle)
Inlägg
av nikke » lör jan 02, 2010 9:00
jo det kan det kanske vara, men då känns det som om den inte borde startat dag nr 2....
ska ut idag med och se om den startar utan motorvärmare...
Mitsu L200 -91
ATV Yamah Warrior 350cc + Bigbear objekt...
golf 3 -92 diesel (pendlar bil)
-
Lightbringer
- Veteran
- Inlägg: 1565
- Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
- Ort: Kiruna
-
Kontakt:
Inlägg
av Lightbringer » lör jan 02, 2010 12:56
Testa byt soppafilter eller värm det, det beror ju oxå på hur kallt det är.
Men vid minusgrader, typ 10-15 minus kan det bildas kristaller av paraffinet i dieseln som fastnar i filtret och det blir igentäppt.
Enligt min erfarenhet är det värre med nya bilar än gamla..
Och det kan hända även om man inte kör på sommardiesel

.
//Björn
-
Gaup
- Forumräv
- Inlägg: 615
- Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
- Ort: Dorotea
Inlägg
av Gaup » lör jan 02, 2010 13:11
Rekommenderar ett elektriskt uppvärmt filter borde sitta på alla dieslar ska montera ett själv med..
-
pv-jeep
- Forumräv
- Inlägg: 542
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
- Ort: Borås
Inlägg
av pv-jeep » lör jan 02, 2010 13:46
Hade ett liknande fel på min Passat och då var det glapp i kontaktstycket bakom tändlåset. Prova att lirka och trycka tebax kablaget. Kan ev hjälpa mvh Daniel
-
nikke
- Användare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:28
- Ort: Lidköping (kinnekulle)
Inlägg
av nikke » lör jan 02, 2010 15:31
fick med en full tank när jag köpte bilen, kanske var en släng av "ful" diesel som inte klarar den riktiga kylan...
startade den idag som om inget hade hänt, den svajjade lite på tomgång, inte mycket men om man lyssnade ordentligt så hörde man det. slutade ganska snart dock.
//Nikke
Mitsu L200 -91
ATV Yamah Warrior 350cc + Bigbear objekt...
golf 3 -92 diesel (pendlar bil)
-
nikke
- Användare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:28
- Ort: Lidköping (kinnekulle)
Inlägg
av nikke » sön jan 03, 2010 23:23
då var den svår startad igen... men denna gång startade den.
Glödde den 3 gånger innan jag vred om nyckeln helt, startade fint i ca 2-3 sek sen dog den igen.
Glödde 4 gånger och prövade igen nu var den seg att komma igång men man hörde hur den statade upp samtidigt som startmotorn hjälpte till...
Glödde åter igen 4 gånger, vred om nyckeln var seg som tusan innan den hoppade igång och gick hur bra som helst....
känns som om det kan vara glödstiften som inte orkar med riktigt eller vad tror ni?
Mitsu L200 -91
ATV Yamah Warrior 350cc + Bigbear objekt...
golf 3 -92 diesel (pendlar bil)
-
Telis
- Användare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: sön nov 02, 2008 18:54
Inlägg
av Telis » mån jan 04, 2010 21:53
Gaup
Rekommenderar ett elektriskt uppvärmt filter borde sitta på alla dieslar ska montera ett själv med..
Uppvärmtfilter verkar ju som en fiffig grej vart kan man få tag på det?
Angående "Fuldiesel" och minusgrader så har iaf jag ganska dåliga erfarenheter. Slår alltid i Redline water remower på vintern och det hjälper en del
-
beelzebubs
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
-
Kontakt:
Inlägg
av beelzebubs » mån jan 04, 2010 22:33
nikke skrev:då var den svår startad igen... men denna gång startade den.
Glödde den 3 gånger innan jag vred om nyckeln helt, startade fint i ca 2-3 sek sen dog den igen.
Glödde 4 gånger och prövade igen nu var den seg att komma igång men man hörde hur den statade upp samtidigt som startmotorn hjälpte till...
Glödde åter igen 4 gånger, vred om nyckeln var seg som tusan innan den hoppade igång och gick hur bra som helst....
känns som om det kan vara glödstiften som inte orkar med riktigt eller vad tror ni?
Det är nog inte omöjligt att det kan vara glödisarna.
De brukar ju inte kosta så många kronor och de brukar ju göra underverk när de verkligen är bytta.
Fast problemet är bara att det brukar vara så j-a trång att komma åt dem.
-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » mån jan 04, 2010 22:53
Hade samma fenomen på en gr Voyager V6 bensinare, när den stått ett tag, startade direkt men dog efter 5-6 sek, höll på så hur länge som helst om man inte tog av batterikabeln, lät den stå ett tag och sen satte tillbaka kabeln, sen gick den som vanligt igen..tror det berodde på nån minneslucka vad gällde immobilisern, om man bytte till den andra nyckeln kunde den starta som vanligt utan batteribortkoppling..

Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!