Pinjonlagerbyte, Wrangler YJ -89 2,5 4cyl manuell
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Du har rätt i tanken i allafall...OBELIX skrev:Jag är nog lite trött idag, Du skrev ju - Kan man ta bort BAKRE kardan.....
Sorry![]()
Okej, jag trodde att jeeparna hade samma konstruktion som valpen, då alla pratar om att det sitter danaaxlar på båda.
SKREV OBELIX
För det finns Jeepar med avlastade bakaxlar oxå...
Är dock inte helt säker på att det är orginal på nyare vagnar...
Men det finns att döpa som eftermarknads tillbehör..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
vad betyder "avlastade"?niva_mats skrev:Du har rätt i tanken i allafall...OBELIX skrev:Jag är nog lite trött idag, Du skrev ju - Kan man ta bort BAKRE kardan.....
Sorry![]()
Okej, jag trodde att jeeparna hade samma konstruktion som valpen, då alla pratar om att det sitter danaaxlar på båda.
SKREV OBELIX
För det finns Jeepar med avlastade bakaxlar oxå...
Är dock inte helt säker på att det är orginal på nyare vagnar...
Men det finns att döpa som eftermarknads tillbehör..
TGB 13
Avlastade drivaxlar är när drivaxeln ENDAST har till uppgift att bringa hjulet och snurra. Man skiljer på helt avlastade, och halvt avlastade.
Helt är det på dom flesta 4X4 fram, hjul-lagret sitter på ett "rör" och drivaxeln går genom det röret. Axeln är splinesad och på axeln sitter det en medbringare med samma splines som på axeln. Den är trädd på som i sin tur är bultad i navet.
Halvt avlastad är det när själva drivaxeln sitter inuti röret, sen har den en kona med krysskil som navet sitter fast på med en mutter. Det finns även splines på vissa märken. Här har drivaxeln även till uppgift att hålla hjulet på plats.
Även 1/4 avlastade förekommer- men mej veterligen bara på fyrhjulingar med stel bakaxel. där har man ett centralt lager i mitten och två långa drivaxlar ut till hjulen.
Hoppas du blev klokare av det. Lite svårt att forklara utan bilder.
SKREV OBELIX
Helt är det på dom flesta 4X4 fram, hjul-lagret sitter på ett "rör" och drivaxeln går genom det röret. Axeln är splinesad och på axeln sitter det en medbringare med samma splines som på axeln. Den är trädd på som i sin tur är bultad i navet.
Halvt avlastad är det när själva drivaxeln sitter inuti röret, sen har den en kona med krysskil som navet sitter fast på med en mutter. Det finns även splines på vissa märken. Här har drivaxeln även till uppgift att hålla hjulet på plats.
Även 1/4 avlastade förekommer- men mej veterligen bara på fyrhjulingar med stel bakaxel. där har man ett centralt lager i mitten och två långa drivaxlar ut till hjulen.
Hoppas du blev klokare av det. Lite svårt att forklara utan bilder.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
tack du!OBELIX skrev:Avlastade drivaxlar är när drivaxeln ENDAST har till uppgift att bringa hjulet och snurra. Man skiljer på helt avlastade, och halvt avlastade.
Helt är det på dom flesta 4X4 fram, hjul-lagret sitter på ett "rör" och drivaxeln går genom det röret. Axeln är splinesad och på axeln sitter det en medbringare med samma splines som på axeln. Den är trädd på som i sin tur är bultad i navet.
Halvt avlastad är det när själva drivaxeln sitter inuti röret, sen har den en kona med krysskil som navet sitter fast på med en mutter. Det finns även splines på vissa märken. Här har drivaxeln även till uppgift att hålla hjulet på plats.
Även 1/4 avlastade förekommer- men mej veterligen bara på fyrhjulingar med stel bakaxel. där har man ett centralt lager i mitten och två långa drivaxlar ut till hjulen.
Hoppas du blev klokare av det. Lite svårt att forklara utan bilder.
SKREV OBELIX
Du kommer alltid med utförliga svar

TGB 13
Visst kan du ta av kardanen bak... .. . och samtidigt tömmer du f-lådan på olja så du skrotar den med, köra 50 mil med kassa lager resulterar i ännu mer kassa lager och en pinjong som sliter apsnett på kronhjulen så det åker du på att byta med ... .. . med andra ord kör hem o köp en ny axel
eller så låna ett garage där saken står o fixat där... .. . grilla lite o dra några beer innan ni somnar för natten o kör hem nästa dag

eller så låna ett garage där saken står o fixat där... .. . grilla lite o dra några beer innan ni somnar för natten o kör hem nästa dag
Lager kommer att beställas från USA, alla lager utom dom yttre drivaxellagrerna. Det är inte så att lagret glappar å håller på utan bara ett missljud.
Men kardanen ska jag inte ta bort, det var bara en tanke

Men kardanen ska jag inte ta bort, det var bara en tanke


Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Efter att ha hört ett rykte om bilen så blev jag lite skeptisk, han har försökt sälja eller byta bort den lääänge utan resultat. Finns troligen mer att göra än vad som framgår i annonsen.. Men nu är ju detta bara ett rykte, ska man tro på sånt???
Blocket annons: http://www.blocket.se/vasternorrland/Je ... ca=1_8&w=3
Blocket annons: http://www.blocket.se/vasternorrland/Je ... ca=1_8&w=3
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314