Hmmm!Jörgen skrev:Läste tråden ang SBF, personligen tänkte jag mig en lättsammare variant av verksamhet. Mest mys men så klart miljö riktig, grannvänlig och myndighets förankrad.
Jag tror du missförstod min länk till terrängbil.net...
Sista inlägget är en liten hjälp till hur man arrangerar en träff...
Jag klistrar in den här också...
OFFROAD ”Komihåglista” för genomförande av träff
1. Bokning av träffdatum.
2. Inhämta markägare och eventuell arrendators tillstånd för träffen. 2 månader före
Tillståndsmedgivande ska tecknas på papper och kopia på detta ska skickas med i anmälan till polismyndighet.
3. Anmälan om träff till polismyndigheten. 2 månader före
Bifogade dokument skall vara, karta över tävlingsområdet med markerade in och utfarter för ambulans och räddningsfordon. På kartan skall också träffområde, publikområde och depå osv. vara markerat.
Bevis om markägares och ev. arrendators tillståndsgivande bör medfölja.
Kanske inte nödvändigt, men skadar inte att kolla...
Mer om detta står i Rikspolisens författning: Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om motorsport i terräng ( FAP 512-2/200:24) och om motorsport på bana (FAP512-1/200:23),’ som bör anskaffas.
4. Länsstyrelsens tillstånd. 2-3 månader före
Dispens från terrängkörningslagen.
5. Kommunens miljö och hälsa 2 månader före
Tillstånd för ev. försäljning av korv-och kaffeförsäljning. Kontrollera med din egen kommun.
Kanske inte nödvändigt, men skadar inte att kolla. Miljö o hälsa kan också ha åsikter om VAR man får köra...
6. Ambulans och Räddningstjänst. 2 månader före
Informera ambulans, räddningstjänst om träffen, plats ev. inritad karta /skiss.
Kanske inte nödvändigt, men skadar inte att kolla...
7. Grannar. 3 månader före
Meddela eventuella grannar att en träff ska äga rum.
Viktigt att hålla sig god vän med eventuella grannar...
8. Media. 1 månad före
Bjud in lokal press, radio, sponsorer, myndigheter och övriga intressenter till träffen.
Annonsera i lokal-radio-press, och 4 Wheel Drive, entusiasternas tidning.
En bra metod att få myndigheternas gillande är att bjuda in berörda myndigheter, låta dom åka en sväng, bjuda på lite fika / korv eller liknande, och visa att det är en seriös hobby man håller på med.
Visa att ni har miljösaneringsgrejer i bilarna så att ni kan städa upp efter er vid en olycka, lägger presenningar under bilen vid längre uppehåll, inte skadar träd och liknande och så vidare...
Börja med att få igång en verksamhet först. Eventuellt tävlande kan komma senare...Jörgen skrev:Men det kanske finns intresse i mera tränings/tävlings inriktad verksamhet, det finns ju fördelar med vagnsbok och besiktning.
Vadå....Jörgen skrev: Finns en del att snacka om den 7:e! Hoppas alla kommer även om Helsingborg är en bit bort så då är man ju lite ursäktad.....
Bara lite över 60 mil, ju...

Lycka till....