Jag har precis köpt en XJ-92 som är i jäkligt bra skick. Dock så drar den åt vänster ibland, det är inte alltid utan ibland. Man får hålla emot rätt så bra på ratten, det är inte så det hugger och så men om man släpper så drar den klart och tydligt åt vänster.
Har kollat lite dock inte mycket för jag kommer inte in i mitt garage (fullt av byggmaterial) och det är snö på marken och jag är bekväm av mig... har inte sett något konstigt.
Vad kan det vara???? Auto frihjulsnav som spökar och inte går ur på vänster? Oket som kärvar ibland bara? Jag har kollat lufttrycket i däcket och det är samma som de andra... vad i h-e kan detta vara?
Hilfe!!!
Drar åt vänster ibland
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Drar åt vänster ibland
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Frihjulsnav är det inte för det finns det inga, om det inte är eftermonterat. På min GC hade kolven i oket spruckit å en liten bit fastnade så bromsen låg på, kan vara ett fel. Annars så skulle jag gissat på glapp i spindellederna, då har bilen en tendens att vandra ibland.
Lyft med domkraft i axeln å kolla om hela spindeln/navet glappar upp å ner, glappar det så har du nog felet där.
Lyft med domkraft i axeln å kolla om hela spindeln/navet glappar upp å ner, glappar det så har du nog felet där.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Nästa gång det gör så, kör en bit och kolla sedan om det är något som är varmt. Mycket troligt att det är bromsen som ligger på.
Kolvarna i oken är av något plastaktigt material som verkas svälla med tiden och kärva.
Ska du fixa det är det bara att plocka isär, putsa kolven med smärgelduk tills den går lätt i oket (utan packningen monterad). Ihop igen och lufta, tar max en timme per sida.
Kolvarna i oken är av något plastaktigt material som verkas svälla med tiden och kärva.
Ska du fixa det är det bara att plocka isär, putsa kolven med smärgelduk tills den går lätt i oket (utan packningen monterad). Ihop igen och lufta, tar max en timme per sida.
/Stellan
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm