Laga den eller avstå
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 12:41
Laga den eller avstå
Min jeep 96 a som jag har sitter det ju en 2,5 liters td maskin i som har gått ca 20400 mil nu. Bilen är fortfarande jättefin och inget skrot utsendemässigt.
Den har ju fått en rolig defekt nämligen att den kokar och vattnet i expansions kärlet bubblar som bara den redan vid kall motor.
Tyder ju på topplocks packningen allt topplocks byte till följd.
Blir lite kluven för att alla som har tippsat mig om priser säjer runt 18000-38000:- minst att det ska kosta och få i ordning på bilen antagligen menar de hos bilverkstad då .
En som ville köpa den påstår att topplocken kostar 10000:- per styck Skitsnack tycker jag då det finns nya på blocket för ca 2800:- bla, det x4 blir ju då 11200:- om de nu är kompletta sedan vet jag att packningen går på ca 1100-1400:- kronor plus lite bulltar som kostar ca 190 kronor styck ja låt oss säja kanske 14000 då i materialkostnad .
Meck Jobbet ska göras själv alt att en bekant som kan en del om dieselmotorer hjälper mig.
Så jag undrar vart alla får dessa fantasi priser ifrån.
De lyckas då inte få mig att skänka bort min bil fören jag har svart på vitt vet säkert vad alla materiella tingen kommer att kosta .
Det tillkommer ju viserligen lite extra utgifter sedan att fylla ac eftersom att jag jag måste dela på rören mm för att kunna lyfta på ventil kåpa plus innersta toppen .
Om man skulle byta ut motorn så kan jag få tag på en beg för ca 12000 på en skrot men vågar inte ta risken då det kanske blir samma fel på den i över morgon tex.
Så frågan är är det värt att kosta på 14000:- ca och få bilen att gå. Jag köpte den för 40000:- .
jag lånade mer för jag räknade med att köpa en dyrare bil från början så sälja den för 15 papp som jag har blivit erbjuden känns inte som att jag bör göra så är det värt att kosta på ev nya toppar och behålla bilen för fortsatt användning?
Den har ju fått en rolig defekt nämligen att den kokar och vattnet i expansions kärlet bubblar som bara den redan vid kall motor.
Tyder ju på topplocks packningen allt topplocks byte till följd.
Blir lite kluven för att alla som har tippsat mig om priser säjer runt 18000-38000:- minst att det ska kosta och få i ordning på bilen antagligen menar de hos bilverkstad då .
En som ville köpa den påstår att topplocken kostar 10000:- per styck Skitsnack tycker jag då det finns nya på blocket för ca 2800:- bla, det x4 blir ju då 11200:- om de nu är kompletta sedan vet jag att packningen går på ca 1100-1400:- kronor plus lite bulltar som kostar ca 190 kronor styck ja låt oss säja kanske 14000 då i materialkostnad .
Meck Jobbet ska göras själv alt att en bekant som kan en del om dieselmotorer hjälper mig.
Så jag undrar vart alla får dessa fantasi priser ifrån.
De lyckas då inte få mig att skänka bort min bil fören jag har svart på vitt vet säkert vad alla materiella tingen kommer att kosta .
Det tillkommer ju viserligen lite extra utgifter sedan att fylla ac eftersom att jag jag måste dela på rören mm för att kunna lyfta på ventil kåpa plus innersta toppen .
Om man skulle byta ut motorn så kan jag få tag på en beg för ca 12000 på en skrot men vågar inte ta risken då det kanske blir samma fel på den i över morgon tex.
Så frågan är är det värt att kosta på 14000:- ca och få bilen att gå. Jag köpte den för 40000:- .
jag lånade mer för jag räknade med att köpa en dyrare bil från början så sälja den för 15 papp som jag har blivit erbjuden känns inte som att jag bör göra så är det värt att kosta på ev nya toppar och behålla bilen för fortsatt användning?
Jeep cherokee2,5 turbo diesel
VM dieslarna är dyra att reparera..
Men..
Jag skulle riva i vilket fall som helst. Kan du inte själv ta hjälp av en kunnig kompis.
Det kan ju faktiskt bara vara topppackningen som sagt upp sig och att toppen behöver planas.
Du har hittat toppar till bra priser och då kan det oxå vara ett alternativ..
Jag skulle tro att det är lättare att hitta en vettigt motor i Tyskland då dom skrotar bort sina bilar betydligt tidigare än vi..
Det kan ju oxå gå att köpa bakvägen från VM fabriken och då borde priserna sjunka rejält.
VM motori Italien..
Jag har varit i kontakt med dom angående en annan motor och dom var väldigt hjälpsamma i det fallet.
Men..
Jag skulle riva i vilket fall som helst. Kan du inte själv ta hjälp av en kunnig kompis.
Det kan ju faktiskt bara vara topppackningen som sagt upp sig och att toppen behöver planas.
Du har hittat toppar till bra priser och då kan det oxå vara ett alternativ..
Jag skulle tro att det är lättare att hitta en vettigt motor i Tyskland då dom skrotar bort sina bilar betydligt tidigare än vi..
Det kan ju oxå gå att köpa bakvägen från VM fabriken och då borde priserna sjunka rejält.
VM motori Italien..
Jag har varit i kontakt med dom angående en annan motor och dom var väldigt hjälpsamma i det fallet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Jag har varit i samma sits som du 2 gånger och kommit fram till följande
Delarna (4 toppar, bultar + packningar etc) går att hitta nytt för 16-17'.
Glöm begagnat. ALLA WM spricker i topparna
Sen tillkommer lite servicegrejor + fyllning ac
Skulle tro ca 10 tim effektiv skruvande
Runda slängar 20' i grejor + ca 10tim mek = 25-30' i "värde"
Delarna (4 toppar, bultar + packningar etc) går att hitta nytt för 16-17'.
Glöm begagnat. ALLA WM spricker i topparna

Sen tillkommer lite servicegrejor + fyllning ac
Skulle tro ca 10 tim effektiv skruvande
Runda slängar 20' i grejor + ca 10tim mek = 25-30' i "värde"
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 12:41
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 12:41
Topplock
Har nått svagt minne av att det skulle gå att köpa ett "förstärkt" topplock till de där motorerna som var ganska dyrt men skulle åtgärda problemet för all framtid, det var då inte flerdelat som original utan "ett" topplock??
Eller är det bara nått jag fått för mig? Kan ha varit Deutz-motor det handlade om förståss......
Eller är det bara nått jag fått för mig? Kan ha varit Deutz-motor det handlade om förståss......
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!
Ring denne man han är riktigt kunnig på vm motorerna..
http://www.blocket.se/uppsala/Jeep_Cher ... ?ca=13&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Jeep_Cher ... ?ca=13&w=3
Snackade med en kille som renoverar toppar till Jeeparna, eller VM dieseln. Han sa att anledningen till att topparna ryker hela tiden är för att oljekanalerna är för små, så om man renoverar så skulle man borra upp dem så man inte får felet igen.
Detta är bara ett tips som jag hörde, men det kan ju vara värt att forska vidare i innan du byter grejer till nytt, jag vet inte vilka eller var man skulle borra.
Detta är bara ett tips som jag hörde, men det kan ju vara värt att forska vidare i innan du byter grejer till nytt, jag vet inte vilka eller var man skulle borra.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
det stämmer mkt bra har själv sett många olika diesel toppar med för små kanaler för olja och i bland även vatten kanaler som brukar kunna jävlas med kylning
jobbet i sej e inget stort jobb men det e till det bättre att ta upp olje kanalerna sen att ha en BRA FET OLJA...
jobbet i sej e inget stort jobb men det e till det bättre att ta upp olje kanalerna sen att ha en BRA FET OLJA...
livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 12:41
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 105
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 12:41
Pratade med krister bergknut i uppsala och han sade att det där med att borra upp kanaler mm fanns det inget refog att tro på .
Det var ju även några som var duktiga och tala om att de skulle borras men de viste inte sedan hur och var när jag ställde den frågan så det låter jag nog bli.
Däremot täta oljbyten med bra olja samt se till att köra bilen på tomgången en bra stund innan jag vrider av nyckeln skulle spara på topplocken.
Även ett system för efterkylning kommer att byggas med extra kyl fläkt och cirkulationspump för kylarvattnet.
Jag och en kompis ska börja sätta ihop bilen i helgen sedan återstår att se hur länge det dröjer tills nästa topplocks ras kommer.
Det var ju även några som var duktiga och tala om att de skulle borras men de viste inte sedan hur och var när jag ställde den frågan så det låter jag nog bli.
Däremot täta oljbyten med bra olja samt se till att köra bilen på tomgången en bra stund innan jag vrider av nyckeln skulle spara på topplocken.
Även ett system för efterkylning kommer att byggas med extra kyl fläkt och cirkulationspump för kylarvattnet.
Jag och en kompis ska börja sätta ihop bilen i helgen sedan återstår att se hur länge det dröjer tills nästa topplocks ras kommer.
Jeep cherokee2,5 turbo diesel