Laga den eller avstå

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4wd diggare
Hemmastadd

Laga den eller avstå

Inlägg av 4wd diggare » fre apr 24, 2009 23:19

Min jeep 96 a som jag har sitter det ju en 2,5 liters td maskin i som har gått ca 20400 mil nu. Bilen är fortfarande jättefin och inget skrot utsendemässigt.
Den har ju fått en rolig defekt nämligen att den kokar och vattnet i expansions kärlet bubblar som bara den redan vid kall motor.
Tyder ju på topplocks packningen allt topplocks byte till följd.
Blir lite kluven för att alla som har tippsat mig om priser säjer runt 18000-38000:- minst att det ska kosta och få i ordning på bilen antagligen menar de hos bilverkstad då .
En som ville köpa den påstår att topplocken kostar 10000:- per styck Skitsnack tycker jag då det finns nya på blocket för ca 2800:- bla, det x4 blir ju då 11200:- om de nu är kompletta sedan vet jag att packningen går på ca 1100-1400:- kronor plus lite bulltar som kostar ca 190 kronor styck ja låt oss säja kanske 14000 då i materialkostnad .
Meck Jobbet ska göras själv alt att en bekant som kan en del om dieselmotorer hjälper mig.
Så jag undrar vart alla får dessa fantasi priser ifrån.
De lyckas då inte få mig att skänka bort min bil fören jag har svart på vitt vet säkert vad alla materiella tingen kommer att kosta .
Det tillkommer ju viserligen lite extra utgifter sedan att fylla ac eftersom att jag jag måste dela på rören mm för att kunna lyfta på ventil kåpa plus innersta toppen .
Om man skulle byta ut motorn så kan jag få tag på en beg för ca 12000 på en skrot men vågar inte ta risken då det kanske blir samma fel på den i över morgon tex.
Så frågan är är det värt att kosta på 14000:- ca och få bilen att gå. Jag köpte den för 40000:- .
jag lånade mer för jag räknade med att köpa en dyrare bil från början så sälja den för 15 papp som jag har blivit erbjuden känns inte som att jag bör göra så är det värt att kosta på ev nya toppar och behålla bilen för fortsatt användning?
Jeep cherokee2,5 turbo diesel

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » lör apr 25, 2009 7:34

VM dieslarna är dyra att reparera..

Men..
Jag skulle riva i vilket fall som helst. Kan du inte själv ta hjälp av en kunnig kompis.
Det kan ju faktiskt bara vara topppackningen som sagt upp sig och att toppen behöver planas.
Du har hittat toppar till bra priser och då kan det oxå vara ett alternativ..
Jag skulle tro att det är lättare att hitta en vettigt motor i Tyskland då dom skrotar bort sina bilar betydligt tidigare än vi..

Det kan ju oxå gå att köpa bakvägen från VM fabriken och då borde priserna sjunka rejält.
VM motori Italien..
Jag har varit i kontakt med dom angående en annan motor och dom var väldigt hjälpsamma i det fallet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » lör apr 25, 2009 9:37

Jag har varit i samma sits som du 2 gånger och kommit fram till följande

Delarna (4 toppar, bultar + packningar etc) går att hitta nytt för 16-17'.
Glöm begagnat. ALLA WM spricker i topparna :wink:

Sen tillkommer lite servicegrejor + fyllning ac

Skulle tro ca 10 tim effektiv skruvande

Runda slängar 20' i grejor + ca 10tim mek = 25-30' i "värde"
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

4wd diggare
Hemmastadd

Inlägg av 4wd diggare » lör maj 23, 2009 12:13

Problemmet ur värden bilen ska bytas bort mot en annan bil i samma värdes klass.
Så jag slipper i allaffal kasta bort min skatteåterbäring på någon motorrenovering.

4wd diggare
Hemmastadd

Inlägg av 4wd diggare » lör nov 07, 2009 19:22

Håller nu på med att göra iordning motorskrället då han jag tänkte byta bil med ångrade sig. blir nya toppar pakningar stötstänger mm får se vad kalaset slutar på sedan .
Jag får ju förhoppningsvis en fungerande bil iaf !

Ackeblack
Forumräv

Topplock

Inlägg av Ackeblack » lör nov 07, 2009 21:02

Har nått svagt minne av att det skulle gå att köpa ett "förstärkt" topplock till de där motorerna som var ganska dyrt men skulle åtgärda problemet för all framtid, det var då inte flerdelat som original utan "ett" topplock??
Eller är det bara nått jag fått för mig? Kan ha varit Deutz-motor det handlade om förståss......
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

Andreas
Beroende

Inlägg av Andreas » sön nov 08, 2009 18:12

Ring denne man han är riktigt kunnig på vm motorerna..

http://www.blocket.se/uppsala/Jeep_Cher ... ?ca=13&w=3

Tobbe
Rutinerad

Inlägg av Tobbe » sön nov 08, 2009 19:51

Snackade med en kille som renoverar toppar till Jeeparna, eller VM dieseln. Han sa att anledningen till att topparna ryker hela tiden är för att oljekanalerna är för små, så om man renoverar så skulle man borra upp dem så man inte får felet igen.

Detta är bara ett tips som jag hörde, men det kan ju vara värt att forska vidare i innan du byter grejer till nytt, jag vet inte vilka eller var man skulle borra.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

turbomannen
Forumräv

Inlägg av turbomannen » sön nov 08, 2009 19:56

det stämmer mkt bra har själv sett många olika diesel toppar med för små kanaler för olja och i bland även vatten kanaler som brukar kunna jävlas med kylning

jobbet i sej e inget stort jobb men det e till det bättre att ta upp olje kanalerna sen att ha en BRA FET OLJA...
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

4wd diggare
Hemmastadd

Inlägg av 4wd diggare » sön nov 08, 2009 23:18

Oki var i topparna sitter vatten och olje kanalerna i sådanafall. Om det är så enkelt att borra upp dem vad för maskin krävs samt till vilken dimition bör det borras upp till? Sedan hur fet bör oljan vara då ska det vara typ turbo kombi som man har till traktorer mm ?

4wd diggare
Hemmastadd

Inlägg av 4wd diggare » ons jan 20, 2010 18:34

Pratade med krister bergknut i uppsala och han sade att det där med att borra upp kanaler mm fanns det inget refog att tro på .

Det var ju även några som var duktiga och tala om att de skulle borras men de viste inte sedan hur och var när jag ställde den frågan så det låter jag nog bli.
Däremot täta oljbyten med bra olja samt se till att köra bilen på tomgången en bra stund innan jag vrider av nyckeln skulle spara på topplocken.
Även ett system för efterkylning kommer att byggas med extra kyl fläkt och cirkulationspump för kylarvattnet.

Jag och en kompis ska börja sätta ihop bilen i helgen sedan återstår att se hur länge det dröjer tills nästa topplocks ras kommer.

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » ons jan 20, 2010 21:02

Det där med efterkylning är nog en bra idé! På mina VR6(VW) sitter det en sådan liten pump som drar runt vattnet efter motorstopp tills det sjunkit till en viss temp. Det borde hjälpa de där skräptopparna att hålla lite längre.... Bara att bygga på!
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001

Skriv svar