Hade tänkt att få lite tips av er som vet vad ni pratar om

Startade upp min -91 4.3 en kall dag (motorvärmaren var i hela natten), den startade och tickade en del vilket jag inte tänkt värst mycket på eftersom att det var så pass kallt. Jag gick in och tog på mig nå kläder och kom ut igen, då tickade fortfarande bilen, ganska friskt dessutom... hoppade in och kollade oljetryck osv, allt var OK.
Jag sket i bilen den dagen och tog en annan bil. När vädret blev humanare startade jag bilen och körde in till stan, när jag kom in till stan så tickade den igen, fortfarande ganska mycket (den lät inte nånting överhuvudtaget innan detta)
Har nu bytt olja och filter utan att det hjälpte, även hällt i Omega 909 i brist på tid men nu inser jag ju att det förmodligen bara är att börja skruva.
Jag ska låna ett stetoskåp och försöka lokalisera ljudet, jag har fått för mig att pluggen och oljan borde ha varit grisigare om det var nått lager som fått sig, men jag vet inte?
Så vad tror ni om detta? När bilen är kall så låter den inte nånting överhuvudtaget, men när den börjar bli varmare så kommer det mer och mer, varvar man i friläge låter det inte alls vackert...
Tip och förslag mottages med största möjliga tacksamhet!