Tickande Cheva 4.3

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bosse
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 20, 2009 23:14

Tickande Cheva 4.3

Inlägg av bosse » tor jan 21, 2010 15:34

G'day alla!

Hade tänkt att få lite tips av er som vet vad ni pratar om :-)
Startade upp min -91 4.3 en kall dag (motorvärmaren var i hela natten), den startade och tickade en del vilket jag inte tänkt värst mycket på eftersom att det var så pass kallt. Jag gick in och tog på mig nå kläder och kom ut igen, då tickade fortfarande bilen, ganska friskt dessutom... hoppade in och kollade oljetryck osv, allt var OK.
Jag sket i bilen den dagen och tog en annan bil. När vädret blev humanare startade jag bilen och körde in till stan, när jag kom in till stan så tickade den igen, fortfarande ganska mycket (den lät inte nånting överhuvudtaget innan detta)
Har nu bytt olja och filter utan att det hjälpte, även hällt i Omega 909 i brist på tid men nu inser jag ju att det förmodligen bara är att börja skruva.
Jag ska låna ett stetoskåp och försöka lokalisera ljudet, jag har fått för mig att pluggen och oljan borde ha varit grisigare om det var nått lager som fått sig, men jag vet inte?

Så vad tror ni om detta? När bilen är kall så låter den inte nånting överhuvudtaget, men när den börjar bli varmare så kommer det mer och mer, varvar man i friläge låter det inte alls vackert...
Tip och förslag mottages med största möjliga tacksamhet! :-)

frazze
Användare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön okt 14, 2007 21:14
Ort: Västerby

Inlägg av frazze » tor jan 21, 2010 15:46

tjena!
jag har för mig att det sitter hydrauliska lyftare på dom, och dom kan låta lite om bilen stått länge så dom är hlt tomma, men borde inte låta när den är varm... om dom inte är trasiga....
bara en tanke...

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tor jan 21, 2010 16:48

Tja Tja!
Vet inte hur det fungerar på en cheva med modern motor i, Har själv haft samma dilemmat på min Galaxie -59, efter vinterförvaringen så tickade den nåt frenetiskt i dom hydraliska lyftarna och det tog säkert 10 mil innan hon tystnade, antagligen har du fått smutspartiklar i en lyftare som inte vill släppa, vet inte vad 909 är för nåt men om det är spridar rengöring så borde det ha hjälp tycker ja allt, annars är det nog till att byta lyftare
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

bosse
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 20, 2009 23:14

Inlägg av bosse » tor jan 21, 2010 16:55

Det dumma är ju att jag har kört med bilen innan och då har den varit knäpptyst. Var just efter köldknäppen där det kom.
Har lyssnat med stetopskåp nu och det är jättesvårt att höra, tycker det tickar på vilken sida jag än lyssnar på...
Med min tur är det väl nått ramlager som tagit stryk, men förstår inte riktigt sambandet med kallstarten?
Är inte så haj på det här med olika ljud så det är svårt att säga om det är lagerknack eller ventilknack, tycker det låter så hårt på nått sätt...

Edit: och jo, 909 är nån slags rengörare som ska tysta knackande ventiler o kam.. är väl inget mirakelmedel så man kan ju inte utesluta detta bara för att det inte hjälpte men.. känns samtidigt inte roligt att köra med den när den låter såhär.

Tack för alla svaren föressten! :-)

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

...

Inlägg av Wild_Devil » fre jan 22, 2010 13:43

Hej å välkommen hit.
Ett förslag..skriv vart bilen finns i för ort...finns säkert flera här som kan tänka sig låta dig komma till dom alt själva åka förbi å lyssna direkt på ljudet...

Annars så verkar det som et tskumt fel iom att det blir värre å värre med stigade motortemp.
Att det sliter på motorn med kallstart är inte så konstigt då motorvärmaren bara (oftast) värmern kylvätskan och blocket.Dock förblir ju mesta oljan lika kall och seg och smörjer sämre med mer slitage som följd.

Finns 100 teorier/förslag på vad det kan va men utan att själv hört frekvensen(hur snabbt/ofta det tickar jämnfört med motorvarvtalet) och hur hårt/sorts dovhet på ljudet så är det mera gissningar än vettiga svar..
Lycka till!
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

swedp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jan 23, 2010 21:27

Inlägg av swedp » sön jan 24, 2010 13:03

hej,det finns massor med länkar på chevrolet s10 med tips å råd,detta du beskriver är med säkerhet som ovan nämts lyftarna,vet inte om det kommit rullyftare i din maskin men de funkar likadant.tick i start minuterna kan bero på läckande lyftare eller skit i kulventilen.lev med detta eller av insuget med alla skit omkring,PUUUH! jag hällde mobil 1 olja tror jag den hette i min förra knarr å det hjälpte vid ett oljebyte.olja har blivit så jävla dyr nuförtiden
Trailers are for boats

bosse
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 20, 2009 23:14

Inlägg av bosse » sön jan 24, 2010 14:29

Har lyft ventilkåporna nu och när man kör på startmotorn så sipprar det knappt olja på vipporna, hade upp stängerna och det är rena kanaler genom dom och vipporna, oljetrycksmätaren i bilen är som vanligt.
Har jag inte tryck, eller vad är det frågan om? Om jag inte har tryck, har det farit nått lager och det är det som låter...?
Måste ju riva insuget för att komma åt lyftarna, kanske är värt att göra det.
Tittar mer och mer efter lösa motorer på blocket nu, börjar bli less ;-)

Det låter inte vackert så tror inte det är någonting jag kan leva med tyvärr, dröjer nog inte länge innan ras känns det som :-)

Det sjuka är att det är tyst precis innan uppstart, det börjar leva om i och med att oljatrycket stiger..

swedp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jan 23, 2010 21:27

Inlägg av swedp » sön jan 24, 2010 19:52

låter trist,till smallblockarna fanns det förut klipps till hålen på vipporna så man kunde justera under gång.försök starta å sätt en lång skruvmejsel mot vipporna så kan du märka om det taktar.alltså stöten i mejseln är samma som ticket,lång slang kan funka oxå med ditt öra i andra änden.bra oljetryck men inget till lytarna kan bero på igensatt oljekanal.ser kåporna å toppen smetiga ut är det nog dåligt med oljebyte och igensatt.har aldrig rotat i v6 men på smallblockarna satte vi ventilerna 1/2 - 1 varv lite beroende på kam,snurra hela tiden på stötstången
Trailers are for boats

swedp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jan 23, 2010 21:27

Inlägg av swedp » mån jan 25, 2010 11:01

tjyvläste i bibeln från GM ang ämnet.de menar på många anledningar innan du tar av insuget,kolla kontaktytor mellan vippa v-spindel vipparmskulan stötstänger /rakhet ventilfjäderhatten/rotera snurra på v-fjädern.om motorn gått långt är det ju inte omöjligt det är slitet lite här å var,men en läckande lyftare = byte
Trailers are for boats

bosse
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 20, 2009 23:14

Inlägg av bosse » mån jan 25, 2010 12:14

Tack för att du tar dig tid swedp.
Förstår inte riktigt, när jag kör igång bilen utan kåpor, skenar trycket iväg en bra bit ovanför cirkus 275 där det brukar ligga.. men knappt någon olja till vipporna.
Det känns som att ljudet kommer underifrån, hade tänkt släppa oljotråget och se hur det ser ut, vet inte hur jäkligt det är att komma åt oljepumpen?
Bilen har ju gått en del ja, runt 27 om jag inte minns galet... så slitna delar är nog ett faktum ;)
Det är synd att du inte kan höra ljudet.. men du skulle nog direkt gissa på vevlager tippar jag på :)

swedp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jan 23, 2010 21:27

Inlägg av swedp » ons jan 27, 2010 17:06

well,jag fick lära mig utan dessa sidor.är ej någon bezzerwizzer.men plockat lite gran i smallblockar´n.men skilj nu på tick å lätt/ mindre lätt bank.kolvmotorn har sina signaler.ett tyngre ljud härleds ofte till bottenstockens avdelning ,där ligger trycket.ett mindre bonk/moll tickande bör vara kamaxel å ovan.27 tusen mil? när vi körde blasker i svergi kördes det med tryck i bortöver 32 tusen mil,med oftast bara oljebyte å småsaker i normalafall.jag har tänkt på ditt dilemma å jag tror du kan hoppa över ventilfjäderhattar å snurra fjädrar,ja kanske det men då är fortfarande kruxet med slitna lyftare å bästa fall kontaktytor vippor v-spindel.enklast är demontera vipporna å kolla slitytor som första signal,inkluderar kulans läge ,eller om det sitter rullager i kulans säte.klart är att ljudet är slitage.men vill bara du ska slippa slå isär maskinen för inte hitta rätt orsak.om det vore vev avdeldeningen så hade stannat redan,det bonkar seriööööst
Trailers are for boats

swedp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jan 23, 2010 21:27

Inlägg av swedp » ons jan 27, 2010 17:15

jag tappade en vinge på fläkten! trodde veven gått med all sedvanlig koll innan jag efter allt skit upptäckte det var fläktblagd minus= obalans å ett jävla väsen.men det är nå´ra år sedanhur som helst 0736-525677
Trailers are for boats

Skriv svar