Taro -90 Koppling börjar bli kass?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Taro -90 Koppling börjar bli kass?
Tja,
Tycker kopplingen har börjat blivit dålig på min Taro. Koppling tar väldigt långt ner när man ska växla. Samt så låter det som ett gnäll ljud när man släpper upp kopplingen vid ettans växel. Eller kan det vara något annat, ska man smörja kopplingen eller något?
Är det svårt att byta koppling? Någon som har en fin instruktion?
Vart ska man köpa nya delar?
Tycker kopplingen har börjat blivit dålig på min Taro. Koppling tar väldigt långt ner när man ska växla. Samt så låter det som ett gnäll ljud när man släpper upp kopplingen vid ettans växel. Eller kan det vara något annat, ska man smörja kopplingen eller något?
Är det svårt att byta koppling? Någon som har en fin instruktion?
Vart ska man köpa nya delar?
VW Taro -90
Det som låter borde vara uttrampningslagret. Om det är vajerstyrd koppling så tar den högre å högre upp ju sämre den blir. Med en hydraulisk är det svårt, om inte omöjligt, att veta om den är dålig.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Slitage
Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Re: Slitage
Wild_Devil skrev:Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R
Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?
Nu kommerjag inte ihåg hur Taro ser ut under med tvärbalkar och dyligt.
Men växellådan behöver tas ner vilket resulterar i att kardanerne behöver lossas. Mycket tråkigt arbete.
Sen e de bara att lossa tryckplattan från svänghjulet så trillar lamellem med ut.
Sen skruvar man dit den nya lamellen och tryckplattan igen och centrerar det hela och skruva åt. sedan så skruvar man tillbaka allt igen.
Inte speciellt komplicerat men fruuuuktansvärt tråkigt arbete.
Om jag inte minns fel så är det hydralisk och inte vajer.
Om din slavcylinder läcker lite så märks det på en kopplingspedal som tar långt ner. och det brukar synas om man tittar på lådan i framkant, det är fuktigt med olja
Ett smidigt sätt att kolla om lamellen är sliten är att ligga på ca 2000 varv på 3:an, koppla ur och varva på och slå vänsterfoten i sidled bara. Släpp gasen om du märker att det bara varvar och inte vill dra iväg som de ska.
Nu får jag säkerligen höra att jag e dum i huvudet men detta sätt gör jag på, och jag har inte lyckats döda lameller än när jag provat. Däremot så har jag märkt av slitna lameller på detta sätt.
Men växellådan behöver tas ner vilket resulterar i att kardanerne behöver lossas. Mycket tråkigt arbete.
Sen e de bara att lossa tryckplattan från svänghjulet så trillar lamellem med ut.
Sen skruvar man dit den nya lamellen och tryckplattan igen och centrerar det hela och skruva åt. sedan så skruvar man tillbaka allt igen.
Inte speciellt komplicerat men fruuuuktansvärt tråkigt arbete.
Om jag inte minns fel så är det hydralisk och inte vajer.
Om din slavcylinder läcker lite så märks det på en kopplingspedal som tar långt ner. och det brukar synas om man tittar på lådan i framkant, det är fuktigt med olja
Ett smidigt sätt att kolla om lamellen är sliten är att ligga på ca 2000 varv på 3:an, koppla ur och varva på och slå vänsterfoten i sidled bara. Släpp gasen om du märker att det bara varvar och inte vill dra iväg som de ska.
Nu får jag säkerligen höra att jag e dum i huvudet men detta sätt gör jag på, och jag har inte lyckats döda lameller än när jag provat. Däremot så har jag märkt av slitna lameller på detta sätt.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Re: Slitage
Hydralisk vill jag minnas.Lueman skrev:Wild_Devil skrev:Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R
Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
- Forumräv
- Inlägg: 869
- Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
- Ort: tidaholm =)
Re: Slitage
Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?[/quote]
på min king cab från 87 så äre hydraliks så de borde ju va de på 00:an men vet ej till 100%
på min king cab från 87 så äre hydraliks så de borde ju va de på 00:an men vet ej till 100%
cheva <3