dålig värme i kupen på dodgen

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

brolle87
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor dec 10, 2009 21:16
Ort: krokom, jämtland

dålig värme i kupen på dodgen

Inlägg av brolle87 » ons dec 30, 2009 15:55

dodge ram 2500 cumminsdiesel -99.

motorn blir 85 grader.
men det är bara ljummen luft i kupén.
har sett bilder på värmepaketet som brukar vara full av skit så luften inte passerar som den ska.

vart sitter värmepaketet och hur tar man bort det?
innifrån kupén eller bakom plasten under rutan?

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » ons dec 30, 2009 18:07

tror nog du ska ha motorn betydligt varmare.... å det är dålig kyla som gör det kallt i bilen :lol:

brolle87
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor dec 10, 2009 21:16
Ort: krokom, jämtland

Inlägg av brolle87 » tor dec 31, 2009 3:43

alltså 85grader celsius, 190 farenheit

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tor dec 31, 2009 10:45

jag vet inte exakt till din motor men rent allmänt så ska du ha närmare 100 grader...kolla vad det finns för termostater att köpa..92-94 något sånt skulle jag tro.
kylvattnet kokar inte vid hundra när det är trycksatt å med glycol :)

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tor dec 31, 2009 10:47

Blir motorn 85 grader borde det inte ha med värmeproblemet att göra. (eftersom även elementet i bilen bör få tillgång på vatten som är runt 85 grader...)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tor dec 31, 2009 12:18

Det lär inte vara luften som inte tar sig igenom, då hade du haft värmen, men inte fullt ös på fläkten.

Prova att spola ur värmepaketet först.
Alltså lossa kylarslangarna som går in i torpedväggen, och spola med en trädgårdslang.

Det kan ju också vara en ventil som har fastnat, endera den som blandar friskluft med varmluft (den du styr med värmereglaget på instr. panelen).
På en del bilar kan det också finnas en kran på slangarna som går till värme-paketet också

Och jag håller med Henke att även om motortempen är lite låg, så borde det inte inverka så mycket på värmen

Björn.O
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:31
Ort: Gällivare

Inlägg av Björn.O » lör jan 23, 2010 2:45

Jag har en likadan bil med samma problem. Håller på att forska i det.
Tempen ligger kring 85 grader och känner man på slangar mm under huven så borde det räcka för att fä värme.
Har spolat ur paketet men det hjälper inte. Jag är inne på att det cirkulerar för dåligt så att värmepaketet hinner kylas av. Funderar på att montera en extra cirk pump.

Du kan prova att ställa defroster reglaget i läge Max AC, då kör den recirkulation och man får en jäkla värme. Problemet är bara att rutorna immar igen.
Ett knep man kan göra: Ta bort handskfacket så syns luckan för recirkulationsluften. Spärra den något öppen med t.ex en ståltråd så tar den lite luft från kupén och resten utifrån. Man slipper imman och värmen blir bättre. Det är ju inte nån riktig lösning på problemet men man får ju värme iallafall :!:
Dodge Ram 2500 -00 Cumminsdiesel

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » lör jan 23, 2010 18:26

Hade samma problem med Pajeron..
Hällde i två burkar kylarrensning, körde med det i en vecka, skiftade slangar på värmepaketet, så det gick baklänges så att säga, efter tips från en på forumet, efter ett par dar till så kom värmen..
Bara att spola ur sen, det kom helt brunt vatten ur kylaren, så det gjorde nog nytta...
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

brolle87
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor dec 10, 2009 21:16
Ort: krokom, jämtland

Inlägg av brolle87 » tis jan 26, 2010 11:06

jag tror mest på det där med dålig cirkulation. direkt när jag startat motorn börjar det bubbla lite ifrån värmepaketet också.
ska kolla lite när jag får igång den igen :roll: matarpumpen pajade, så nu har jag beställt en fass-pump :D

brolle87
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor dec 10, 2009 21:16
Ort: krokom, jämtland

Inlägg av brolle87 » tor jan 28, 2010 11:50

nu har jag satt i fass-pumpen och testat det där med att vrida värmepaketet till full a/c, och då kommer värmen.

nu startar ju bilen men den dör fortfarande ibland om man inte gasar upp den direkt när man startad den

Skriv svar