TD40 i F100

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

TD40 i F100

Inlägg av kalsong » tor feb 04, 2010 16:46

Slängde ut Bigblock motorn, och i ska en Volvo TD40.
Motorn är för lång för motorrumet så torpeden får ett stort hål.
Vill ha motorn långt bak så inte framaxelvikten blir för stor.
Bilder kommer så småning om....

I morrn ska jag bygga en kopia av motorn i papp.
Over and out.......

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor feb 04, 2010 18:51

gött =)

mycket bilder.


TD40in är ett stort as faktist för sin låga cylindervolym, 3.6L.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

Inlägg av kalsong » tor feb 04, 2010 20:53

TMT skrev:gött =)

mycket bilder.


TD40in är ett stort as faktist för sin låga cylindervolym, 3.6L.

Så är det. :lol2:

Hoppas det går att nyttja orginalkylarn på Forden.
Fn har ingen dieselerfarenhet. Hoppas jag får ordning på grejorna.
:roll: Kommer lägga ut bilder på grejor på motorn som jag inte har en aning om vad det är....

Problemen hopar sej redan innan man ens börjat mekka.
Finns det vaccum i en diesel. Hur gör jag med Powerbrake..... :?:
Over and out.......

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » tor feb 04, 2010 21:20

Halloj!
Dåligt med vakum i en turboladdad diesel. Men finns massa lösningar på det problemet.

/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » tor feb 04, 2010 21:37

du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig :) är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
cheva <3

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor feb 04, 2010 23:46

Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig :) är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.


byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.

sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

Inlägg av kalsong » fre feb 05, 2010 10:35

TMT skrev:
Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig :) är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.


byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.

sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.

:vetej: Jag förstår ingenting :?: Hydroboster :?: :vetej:

Enligt Cheva_Power fanns det en generator från en japs, men det kommer aldrig en mojäng från ASIEN på min bil.
Over and out.......

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre feb 05, 2010 10:44

kalsong skrev:
TMT skrev:
Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig :) är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.


byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.

sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.

:vetej: Jag förstår ingenting :?: Hydroboster :?: :vetej:

Enligt Cheva_Power fanns det en generator från en japs, men det kommer aldrig en mojäng från ASIEN på min bil.
Hydroboost är en bromsservo som drivs av styrservopumpens oljetryck istället för motorns vacum. (den kopplas in på tryckledningen som går till styrsnäckan)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

Inlägg av kalsong » fre feb 05, 2010 13:33

henke_99 skrev:
kalsong skrev:
TMT skrev: den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.


byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.

sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
Då vet jag exakt vad du menar, instället för en vaccumsbromsservo så sitter det en hydraliskbromsservo.....

:vetej: Jag förstår ingenting :?: Hydroboster :?: :vetej:

Enligt Cheva_Power fanns det en generator från en japs, men det kommer aldrig en mojäng från ASIEN på min bil.
Hydroboost är en bromsservo som drivs av styrservopumpens oljetryck istället för motorns vacum. (den kopplas in på tryckledningen som går till styrsnäckan)
Ok, så blir det nog då, har haft bilar med en sådan grunka, om det är den som sitter på samma ställe som vaccumpottan (bromsservon).....

Var i garaget idag, vet ej om jag kan bygga ihop befintlig fördelningslåda med de grejor jag har. Har en WC-fördelningslåda på G.....

OK lite bilder på gamla 8an. Nya TD40 som ska i

Bild

TD40 med kompressor som jag inte vet hur jag ska koppla
Bild

Maskinrumet
Bild
Vad är det för rundlåda som sitter bakom ett rör som går till turbon, brevid det vita oljefiltret???
Bild

Känns som att jag behöver en verkstadshandbok.
Over and out.......

Fårdhgv
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 12, 2009 14:00
Ort: Vinslöv

Inlägg av Fårdhgv » lör feb 06, 2010 9:19

Detta kommer bli riktigt trevligt johan... Kommer på besök och kollar läget sen ;)
Toyota lj 70 TD -86 37" å rakrör SÅLD :(:(

Volvo 245 -81 daily driver

Cheva g20 van -89

Pontiac bonneville 4dht -64


http://comanche88.pixbox.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Inlägg av Privatperson » lör feb 06, 2010 9:35

kalsong skrev: Vad är det för rundlåda som sitter bakom ett rör som går till turbon, brevid det vita oljefiltret???
Bild

Känns som att jag behöver en verkstadshandbok.
det är en oljekylare
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

Inlägg av kalsong » lör feb 06, 2010 13:34

Privatperson Tackar, tackar

Helt otroligt. Mätte idag. Främre balken sitter helt rätt. Behöver inte ens borra hål eller svetsa till motorfäste. På tal om motorfäste, finns det motorfästen med bult i bägge ändar 5-7cm höga, som pallar tyngden?

Fick ner lådorna idag. Ska bara kapa torped, flytta växellådsbalken, sen är det bara att ösa ner TD40n. Det är endast fördelningslåda som behövs....+ väldigt mycket grejor runt om kring. Beställer Nya mätare nästa vecka från moon. Helt mekaniska mätare, inte voltmätarn men resten




mer bilder om några dagar
http://www.mooneyesusa.com/images/mpg5030.jpg
Over and out.......

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

Inlägg av kalsong » sön feb 07, 2010 12:29

Får använda orginal fördelningslåda+vxllåda. Hittar ingen transfercase som går åt "vänster".
Over and out.......

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

Inlägg av kalsong » mån feb 08, 2010 20:47

TMT skrev:
Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig :) är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.


byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.

sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
Har du möjligtvis en Hydrobooster över........ :?: :?:
Over and out.......

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån feb 08, 2010 22:54

kalsong skrev:
TMT skrev:
Cheva_Power skrev:du kan ju altid ta en king cab diesel generator om du hittar en billig :) är ju vakum på dom =) är som anslutning bakom generatorn ^^
den behöver också oljesmörjning ska tilläggas.


byt till en Hydrobooster annars, finns från 500:- och uppåt, bättre än vacum enligt mig.

sitter på många chevas diesel bilar bland annat, lär passa bra utan större ingrepp.
Har du möjligtvis en Hydrobooster över........ :?: :?:
det har funnits här på forumet några till salu ibland, lägg in en köpes annons.
jag har väl någon liggande men dom är handlade för att hamna i en av bilarna så jag är väl inte hemskt sugen att göra mig av med denne.
fast jag känner en kille som nog kan tänkas ha några stycken om du inte hittar någon närmare.
hör av dig så får du hans nummer (jag handlar mina delar där)

MVH
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar