C202 4x4 -79 --> 6x6

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » lör feb 06, 2010 1:08

Aha, jag tänkte nog lite på 13-bil :rodnar:

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » lör feb 06, 2010 1:30

Din fundering är helt rätt Grottulf, men precis som Obelix säger kommer kardanen till främre axeln att komma bakifrån.. Är knepigt att förklara i ord, men bilder kommer på detta!

För er andra som undrar, nån klurade på att det blir Perkinsdiesel. Det blir en 4 cyl 2.5L Nissandiesel TD25 -90, som ska turbokonverteras.

Fjädringen blir en hydraulisk lösning som det ser ut nu. Var inne på luft innan, men det tar för stor plats! Är det nån som har koll på långslagiga stötdämpare till lagom priser? Vill inte avslöja än hur långa de behöver vara, bara att de är låååånga 8) :lol:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör feb 06, 2010 9:30

Något jag pillade med ,kanske kan ge några funderingar
:wink:


Bild
Bild
Bild
[/img]
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

StefanF
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jan 04, 2010 21:24
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av StefanF » lör feb 06, 2010 9:56

skönt projekt, väldigt intressant att föjla detta! (håll oss med mycket bilder bara!) :)

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » lör feb 06, 2010 12:12

Mathias: Nu satte du verkligen griller i huvet på mig! :roll: Vilken simpel lösning!! :shock:
Är bladen ledade i chassifästet eller sitter de stumt där? Vill nästa se att det sitter en led där va...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör feb 06, 2010 19:59

sitter ett lagerhus i mitten av bladen ,igentligen hjulnav från golf.
Dock vet jag ej hur allt reagerar på en tung bil :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » sön feb 07, 2010 2:59

Okej, men hur blir det när axlarna flexar då?! Ser man på det ovanifrån så är ju bladen raka parallella: ||
Men vid flex så måste de ju kunna flyttas i sidled och borde bli () eftersom de sitter fast på en bestämd bredd i chassit?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön feb 07, 2010 15:45

fick aldrig testat så mycket innan projektet blev stående pga tidsbrist
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » sön apr 11, 2010 17:05

Bara för att visa att det faktiskt händer nåt i verkstan om än inte på 6-hjulingen så kommer här en kort update om vad som hänt på 4-hjulingen så länge.. Denna ska ju trots allt rulla denna säsongen i skogarna!

Nytt bromsservo på plats
Bild
Bild

Vinklade infästningen av servot en aning för att utnyttja utrymmet lite bättre. Här satt ju huvudcylinder rakt åt höger tidigare och gick vidare till 2st enkrets bromsservon.
Bild

Styrservot på plats. Vinkelslipen fick jobba lite grann =)
Bild
Bild

Ska försöka komma ihåg att ta bilder på andra sidan rambalken och på det ombyggda styrstaget innan jag sätter tillbaks stötfångaren igen...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » ons apr 14, 2010 23:25

Nu har jag då varit i verkstan en liten runda och mest fotat lite på det jag har gjort.. Jag låter väl bilderna tala för sig själva så tar vi frågor när de kommer =)

Servopumpens montering, faktiskt det bökigaste att få till så jag blev nöjd!
Bild

Modifierat styrstag i 20x40x3.. Bör hålla!
Bild

Servosnäckan monterad och klar.
Bild

Rattstången på plats..
Bild

Gott om plats för fötterna! Den skarpsynte ser en modifikation på bromspedalen =)
Bild


Mer kommer förmodligen till helgen då hålet i golvet ska täckas igen och övrigt pyssel fortskrider inför sommaren..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tor jun 24, 2010 17:13

Jahopp, här händer det iaf lite grejer även om det är längesen sen senaste update!

4x4:an med MB-servot osv är numera såld! Detta för att helt enkelt få mer tid till 6x6 bygget! Kör en liten Copy-Paste från min tråd på terrängbil.net..

13/6-10


Jahapp.. En jäkla massa snack och ingen verkstad från min sida här, det tycker vi inte om!!

Men iaf, nu är 4x4 valpen levererad och ur verkstan, pallarna med delar till 6x6 framplockade igen och har börjat rodda i hur man ska göra smidigt för att matcha ihop motor och låda.. Nissan + Volvo = inget passar! Jag har iaf en teori om att tömma motorn på olja, ställa den på högkant och placera växellådan över där för att försöka passa in den någorlunda och mäta fram hur tjock adapterplatta jag behöver.. mätte lite snabbt och slarvigt i vintras mot svänghjul och mot urtrampningslager osv och kom fram till ca 23mm adapter! Frågan är hur man ska centrera allt!? För minsta fel/excentricitet gör ju att splinesen i lammelen får stryk och det vill ju inte.. Får säkert vibrationer då oxå, så tips emottages gladeligen!

Jag har iofs en egen ide om att göra ett passningsverktyg som passar tajt mot svänghjulet och ingående axel på lådan, men då behöver jag en låda med öppet/kapat svep.. Någon som har en rasad/skrotad M47 att skänka? Kan hämtas inom ett antal mil!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tor jun 24, 2010 17:13

Jahapp, Midsommardags nu då.. Nubben är förberedd och ölen i kylen! Sillen står jag över och satsar på jordgubbarna istället!

Nåväl, projektet att sammabygga M47 med FD51 fortskrider... Hylsan/medbringaren från M47 lådan är nedsvarvad och iväglämnad för splinesning, fördelningslådan delvis nedplockad dels för att få loss splineshylsan som den nya hylsan ska passa i och dels för att gå igenom och byta lite lager och tätningar. Mellanstycket som ska bulta ihop lådorna är numera uppritat i CAD, och ska tillverkas från scratch ur en 40mm plåt, känner att detta blir enklare och framförallt stabilare än att börja svetsa nya öron, borra fräsa och slipa på den gamla biten. Dessutom kommer jag bygga med 100% passning mellan lagrena på M47 resp FD51 och det endast för att få så liten excentricitet som möjligt!

Funderar faktiskt på att försöka övertala en gammal jobbarkompis att mäta upp motor och svepet på lådan för att få en exakt adapter även där! Får muta med en nubbe eller 2 i helgen =)

Det händer inte fort, men det händer lite hela tiden nu iaf!

Trevlig Midsommarhelg på Er!!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Melin
Forumräv
Inlägg: 782
Blev medlem: lör maj 05, 2007 22:31
Ort: Värnamo

Inlägg av Melin » tor jun 24, 2010 17:21

Gustavsson skrev: Någon som har en rasad/skrotad M47 att skänka? Kan hämtas inom ett antal mil!
Duger inte den jag hade lr?!
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva ;)

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Inlägg av Gustavsson » tor jul 22, 2010 1:23

20/7-10
Jajamen!! Mellanstycket till M47/FD51 är klart och monterat! Vad som är kvar att göra är modifikation av växelspaksaxeln.. Den ska kapas och vinklas osv..! Men jag väntar med det tills jag bestämt om jag ska ha "fast" stag mellan spaken och lådan, eller om det ska bli nån form av vajerstyrning längre fram i tiden..

Iaf, jag har mutat min gamle jobbarkompis om att mäta upp motorn och lådan i mätmaskin så nu har jag exakta mått på både och! Känns skönt! Satte upp ämnet till adaptern i svarven för att ordna yttermåtten ikväll, men jädrar vilken tid det tar att svarva på 420mm ämnesrör!! Blir inte många varv i minuten på de diametrarna för att uppnå höga skärmeter!!

Bild

Nu ska jag bara leta upp en fräs, eller stor borr rig med minst 350mm slag i X & Y.. Vill inte spänna om biten när jag ska göra hålen till styrstiften!

Gjorde lite rensning på saker som jag inte kommer behöva på mitt bygge, ligger på blocket strax... http://www.blocket.se/vi/28517632.htm

Som sagt innan, det händer inte mkt och fort, men det börjar hända lite hela tiden nu! Sakta men säkert...

22/7-10

Har idag gjort sista putsen (tror jag) på adaptern mellan motor och låda!
Bild

Monterade svänghjul och koppling och allt annat så det var komplett.
Bild

Det enda som rör mig i huvet just nu är hur jag ska göra säkrast med uttrampningslagret... Jag har tillverkat en distans som jag tänker testa mellan lagret och fingrarna på tryckplattan. Den är 16 mm tjock, vet inte vad man kan få för nackdelar med detta!? I övrigt passade alla styrstift och bultmönster klockrent! Kändes riktigt skönt att bara "klicka" ihop sakerna! Så nu ska bara splineshylsan bli klar så den kan hämtas och monteras tillsammans med nytt ingående lager i fördelningslådan! Sen ska ramen in i verkstan och motorpaketet lyftas i för första gången.. Spännande!

Bild
Bild

Hoppas inte motorpaketet hamnar i denna vinkeln fler gånger!!
Bild
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

johaniskogen
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tis jun 22, 2010 16:54
Ort: strängnäs

Inlägg av johaniskogen » tor jul 22, 2010 23:08

har har vi en som kan och har rätt verktyg.. skulle gärna oxå ha en liknande adapter mellan en m47 och fördelningslådan.. dom är ju vanligare gör inget om man råkar köra sönder en 10-15st:P men hur löste du de med drevet i fördelningslådan??
tgb 40, 6x6 fulldiffad med kran
tgb 912 6x6
missfoster under ombyggnation (bmw, saab, volvo, fiat. blandning) framtida spindel??
855 pung-edition

efterlyses.. m40 med grova splines.. sen kan bygget dra igång..

Skriv svar