
Fjäder gnager på styrsnäcka XJ
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Fjäder gnager på styrsnäcka XJ
Hörde något gnagande ljud igår på min XJ. När den fjädrar i framvagnen så skrapar det vid vänster framhjul. Kröp under och kollade när jag kom hem och slå då att spiralen på vänster fram tog i styrsnäckan... kollade i verkstadshandboken om det ska vara så tight men det gav inget... Ska det vara så tight mellan snecka och fjäder? Sitter det en felaktig fjäder inmonterad? Är framvagnen sned? Påpekas kan att den drar lite åt vänster... trodde att det var bromsarna 

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Du har nog inte riktigt rätt ordning under bilen. Snäckan sitter ju på insidan av ramtassen och fram mot kylaren, spiralen sitter ju mitt ovanför axeln och utanför ramtassen. XJ och ZJ är rätt lika i framvagnen har jag för mej och på min ZJ är det nog en halvmeter mellan.
Tight? njae, inte speciellt.
Tight? njae, inte speciellt.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Så nu har jag fått hem bilen efter verkstadsbesök (är pappaledig så man är lite bunden till hemmet för stunden, garaget är inte att tala om... sociala gillar nog inte att jag har en 10 månaders baby i svinkallt garage).
Nåväl, jag bad verkstadskillen (som är mycket kunnig på 4x4) att ta en titt på framvagnen, han kallade dit sin bror som också har en XJ för att se skillnaden mellan våra bilar, och se på fan... han hade också en förskjuten framaxlel, vilket han inte märkt då det inte var lika mycket som på min.
Pratade precis med Mr Expert på Jeep och han nämnde något (utan att ha sett bilen) om att det kan vara att tidigara monterat panhandstaget och spännt det max när bilen var upphöjd till max på pelarlyften... det låter faktiskt som han har jäkligt rätt för tidigare ägare har bara bytt en fjäder (höger fram) så han har pillat i framvagnen... den saken är klar!!!
Ska ut och demontera panharden och montera den enl Offroad autoparts instruktioner...
Var för övrigt ute och kollade på blocket och såg då flera, flera Cherokee XJ som hade samma problem som jag... tydligen vanligt!?!?! Märks speciellt på min då jag har American Racing fälgar som breddar utåt.
Nåväl, jag bad verkstadskillen (som är mycket kunnig på 4x4) att ta en titt på framvagnen, han kallade dit sin bror som också har en XJ för att se skillnaden mellan våra bilar, och se på fan... han hade också en förskjuten framaxlel, vilket han inte märkt då det inte var lika mycket som på min.
Pratade precis med Mr Expert på Jeep och han nämnde något (utan att ha sett bilen) om att det kan vara att tidigara monterat panhandstaget och spännt det max när bilen var upphöjd till max på pelarlyften... det låter faktiskt som han har jäkligt rätt för tidigare ägare har bara bytt en fjäder (höger fram) så han har pillat i framvagnen... den saken är klar!!!
Ska ut och demontera panharden och montera den enl Offroad autoparts instruktioner...

Var för övrigt ute och kollade på blocket och såg då flera, flera Cherokee XJ som hade samma problem som jag... tydligen vanligt!?!?! Märks speciellt på min då jag har American Racing fälgar som breddar utåt.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.