Fjäder gnager på styrsnäcka XJ

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sdkfz251
Guru

Fjäder gnager på styrsnäcka XJ

Inlägg av Sdkfz251 » mån feb 08, 2010 15:00

Hörde något gnagande ljud igår på min XJ. När den fjädrar i framvagnen så skrapar det vid vänster framhjul. Kröp under och kollade när jag kom hem och slå då att spiralen på vänster fram tog i styrsnäckan... kollade i verkstadshandboken om det ska vara så tight men det gav inget... Ska det vara så tight mellan snecka och fjäder? Sitter det en felaktig fjäder inmonterad? Är framvagnen sned? Påpekas kan att den drar lite åt vänster... trodde att det var bromsarna :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Olof
Beroende

Inlägg av Olof » mån feb 08, 2010 15:47

Du har nog inte riktigt rätt ordning under bilen. Snäckan sitter ju på insidan av ramtassen och fram mot kylaren, spiralen sitter ju mitt ovanför axeln och utanför ramtassen. XJ och ZJ är rätt lika i framvagnen har jag för mej och på min ZJ är det nog en halvmeter mellan.
Tight? njae, inte speciellt.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

SpeedKing
Forumräv

Inlägg av SpeedKing » mån feb 08, 2010 18:44

Men däremot så kan den ligga mot fästet för panhardstaget. Detta är inget ovanligt när brötar runt i skogen.
Är den höjd? Har du kollat så axeln är centrerad undet bilen?

//John

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » mån feb 08, 2010 23:19

Du har så rätt, visst är det Panhardstagets infästning som spökar... ska jämföra på min MJ så får vi se om min XJ är helt körd....

Tackar för tipsen. :lol:

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 16, 2010 18:46

Så nu har jag fått hem bilen efter verkstadsbesök (är pappaledig så man är lite bunden till hemmet för stunden, garaget är inte att tala om... sociala gillar nog inte att jag har en 10 månaders baby i svinkallt garage).

Nåväl, jag bad verkstadskillen (som är mycket kunnig på 4x4) att ta en titt på framvagnen, han kallade dit sin bror som också har en XJ för att se skillnaden mellan våra bilar, och se på fan... han hade också en förskjuten framaxlel, vilket han inte märkt då det inte var lika mycket som på min.

Pratade precis med Mr Expert på Jeep och han nämnde något (utan att ha sett bilen) om att det kan vara att tidigara monterat panhandstaget och spännt det max när bilen var upphöjd till max på pelarlyften... det låter faktiskt som han har jäkligt rätt för tidigare ägare har bara bytt en fjäder (höger fram) så han har pillat i framvagnen... den saken är klar!!!

Ska ut och demontera panharden och montera den enl Offroad autoparts instruktioner... :wink:

Var för övrigt ute och kollade på blocket och såg då flera, flera Cherokee XJ som hade samma problem som jag... tydligen vanligt!?!?! Märks speciellt på min då jag har American Racing fälgar som breddar utåt.

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor feb 18, 2010 7:03

Justerbar panhard skall du justera när bilen står på platt mark, annars blir det snett.

Med orginalgrejerna blir det snedare desto mer du höjer.
I aim to misbehave

Skriv svar