Mer jobb än väntat.Pajero-83

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

StefanF
Användare

Mer jobb än väntat.Pajero-83

Inlägg av StefanF » tis jan 05, 2010 18:36

Tjenare allihopa, nybörjare här på forumet men trivs redan! :D
Efter att ha kollat igen otaliga garage-trådar tänkte jag dela med mig lite
av mitt projekt, ursäkta bildkvaliten på dom första bilderna
(tagna med mobilkamera,då inget annat fanns till hands!)

Köpte för ett tag sedan en pajero där karossen är från -83, förståeligt att mycket rost fanns alltså :) dök upp mera rost hela tiden så bestämde mig för att laga det så bra det gick med mina kunskaper!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

detta var alltså endast en liten del av vad som fanns, tyvärr finns int foton på allt.
vill inte överösa er med bilder nu redan från början, men mera kommer :)

StefanF
Användare

Inlägg av StefanF » tis jan 05, 2010 18:43

vänstra hjulhuset

Bild

ser misstänkt ut?

Bild

jepp,här fanns inget kvar av "karossfästet"!
blev alltså att bygga nytt, vilket jag senare har gjort med alla fästen, eftersom alla utom dom 4 längst bak var sönderrostade!

Bild

Bild

Bild

fäste vid passagerarsidan

Bild

Bild

Bild

cheva k1500
Veteran

Inlägg av cheva k1500 » tis jan 05, 2010 18:52

Ja rotslagning är alltid "kul" men det ser ju bra ut
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » tis jan 05, 2010 18:58

Handlaget med svetsen blir bättre och bättre allteftersom du lagar :).

För att undvika att det slår sig så kör korta strängar och kyl snabbt med tryckluft.
När jag väl lärt mig det så gick det att göra närapå osynliga lagningar.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

StefanF
Användare

Inlägg av StefanF » tis jan 05, 2010 19:12

visst, den första fogen ser ut som..jadu svårt att beskriva :P
började ju med all grovrost, som inte kommer synas, men nu
i dagsläget har jag suttit så pass många timmar med svetspistolen så all rost, även på karossen är fixad.
nya skärmkanter bak, hål under baklampor lappade, diverse småhål i trösklar med mera är fixat.
bara bakdörren kvar nu.
sitter dock i väntan på bättre och varmare väder, så jag får möjlighet att ta ut bilen ur garaget och blästra alla svetsar o dylikt.
efteråt blir det mycket spackel och slipjobb samt målning :)
och sist lite mekande med maskin, byte av kamrem osv.
större däck och annat roligt också förstås, antar jag inte är färdig före sommaren med allt :P

K-Roslund
Rutinerad

Inlägg av K-Roslund » tis jan 05, 2010 19:31

Pajero är ju älskvärt :wink: Ska bli mycket intressant å följa! Men de du gjort ser fin fint ut Stefan :D Lycka till.
/Kenneth
Det var bättre förr, då män va män och kvinnor va kvinnor och fikusar va en krukväxt!

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » tis jan 05, 2010 19:59

Åh! Jag känner igen mig,jag har en likadan! En -83:a med 2,3 liters dieseln och rost på exakt samma ställen. Jagblev dock avskräckt och köpte en nyare utan rost...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.

O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

StefanF
Användare

Inlägg av StefanF » tis jan 05, 2010 20:21

K-Roslund. tackar, har gjort så bra jag kunnat, utan att göra om det dit ett flerårsprojekt då :)

Ninetoes. om jag ändå vetat om allt skulle jag nog tvekat, men när den väl var inhandlad fanns ingen återvändo, jag är alltför envis :D

lite mer bilder, från själva karossen:

trevligt hål under högra baklampan, dock samma på vänstra.

Bild

Bild

samt en ny skärmkant

Bild

vänstra sidan:

Bild

StefanF
Användare

Inlägg av StefanF » tor feb 04, 2010 14:34

Länge sedan sist nu, men arbetet har fortsatt, allt färdigtsvetsat och spacklet sitter där 8)

har en par frågor angående diffspärrar.
vad jag vet så är det lamellspärr original på denna modellen,
dock hade den första ägaren på bilen haft i en annan spärr, en som enligt mig måste ha varit mekanisk (se bilder) och som han inte ville ge med då han sålde bilen åt den förra ägaren :?

jag har inte hunnit så långt att jag haft opp diffknuten ännu, det kommer väl så fort karossen är färdigfixad, så jag vet alltså inget om hur det ser ut i bakaxeln vid nuläget.
nu till frågan, jag undrar bara hur denna spärr har sett ut, hur den funkat m.m. om någon har haft någon likadan?

Bild

Bild

Bild

och så spärranordningen.
Bild

undersidan av spaken, det går en vajer frammåt, och man ser att det är ett spår av en vajer som är borta,som skulle gått bakåt.
Bild

vajern som gick frammåt, går bara i en sväng och dyker upp på högra sidan av växellådan, och är ansluten till en ny anordning?
Bild

då jag inte sett något liknande så frågar jag därför er som vet mera,för detta gör mig fan sömnlös haha :D

dansken
Veteran

.

Inlägg av dansken » tor feb 04, 2010 16:43

Nu kan jag inte pajero, men det måste ha varit en mekanisk spärr av någon typ...
Kan du inte jaga tag i första ägaren o fråga, vem vet den ligger kanske bara o skräpar :D ...

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » tor feb 04, 2010 17:06

Det är ju spaken till kraftuttaget på fördelningslådan! Verkar skumt att det skulle ha varit mekanisk spärr på den bilen, har aldrig hört talas om nåt sånt.

Mekanisk winsch däremot fanns ju att köpa som tillval. Och den kopplades ju till kraftuttaget. Därför finns den spaken på första generationen.

P.S. Har du kollat så du har diffbroms på din? Har för mig att det saknas på min gamla, som också är en -83:a. Inte helt säker dock.

//Abbe - Team Skottkärra

StefanF
Användare

Inlägg av StefanF » tor feb 04, 2010 22:05

har ju inte prövat få tag i den första ägaren, han bor ändå så långt borta så :P
men jag började fundera på en mekanisk spärr, eftersom jag sett att det finns såna att köpa, inte precis ofta man hör om såna men det finns (heter typ OX-lock eller nåt liknande?)

dock låter det ju lite konstigt varför en sådan spärr skulle varit inkopplad via kraftuttaget?
det har inte suttit någon winsch på bilen vad jag vet, finns inte spår efter någon sådan fastsättning heller.
men på tal om sådan utrustning, finns det något annat roligt jag kan skaffa och koppla till kraftuttaget?

inte kollat om det sitter diffbroms, men kan lyfta den i baken imoron o kolla om hjulen snurrar samtidigt.
själv tror jag det är öppen axel i nuläget :?

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » tis feb 09, 2010 16:54

Kraftuttaget (och spaken) finns på alla bilar även om dom inte har winch. Jag har bara sett en enda pajero med mekanisk winch på. Men det kanske passar med Land Cruisers winchar? Dom är ju betydligt vanligare.

Annars kanske ddet skulle gå att montera en liten hydraulpump och montera hydraulisk winsch?

//Abbe - Team Skottkärra

volvojonas
ProvModerator

Inlägg av volvojonas » tis feb 09, 2010 17:13

Ninetoes skrev:Kraftuttaget (och spaken) finns på alla bilar även om dom inte har winch.
Jag har aldrig sett en sån spak på nån Pajero....(förutom på bilder på nätet)
Så att spaken finns på alla bilar är nog en överdrift :wink:
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

jonko
Forumräv

Inlägg av jonko » tis feb 09, 2010 17:35

Spaken är till kraftuttag. iochmed att det inte används som standard så är den spärrad för att inte snurra med i onödan.

Ninetoes, nu råkar jag veta var du vistas på dagarna och i finland kom alla pajerosar på denna tid (fram till ca 92 eller någe) med kraftuttag pga skatteregler... (man fick dra av typ jätte mycket på priset så att säga) därför har istortsätt alla suzuki sjXXX kraftuttagslåda oxo!

Alltså vad ninetoes menade är att alla FINSKA bilar hade denna spak...
/jonko med H4:an

Skriv svar