Fjädrar.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Fjädrar.
Hej.
Har en xj från 91. Den har börjat bli lite hängig i baken. Frågan är om det gör nån skillnad med ett par add a leaf nu när fjädrarna börjar bli lite slitna? Eller skall man satsa på nya fjädrar istället? Skiljer ju ganska bra i pris.
Tacksam för svar.
// T
Har en xj från 91. Den har börjat bli lite hängig i baken. Frågan är om det gör nån skillnad med ett par add a leaf nu när fjädrarna börjar bli lite slitna? Eller skall man satsa på nya fjädrar istället? Skiljer ju ganska bra i pris.
Tacksam för svar.
// T
Cherokee XJ 91
-
- Guru
- Kontakt:
macke skrev:från vilken bil?Spjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället![]()
Gjorde jag på min XJ, och det blev bra som f-n
Kommer jag inte ihåg.

Men dom va väl ca 30 cm långa å 8 - 10 cm i dia
Kan vart från nån Merca eller nåt vi hade sänkt fjädringen på, där jag jobbade innan.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Jag har beställt ett par från dalhmes, så det får bli så! Inte så mycket pengar, så jag får se hur resultat blir. Hoppas iaf det funkar tillsvidare.Sdkfz251 skrev:Annars har Dahlems Ad a leaf som du inte behöver demontera fjäderpaketen helt isär + att de höjer 2"... priset tror jag var runt 700:- paret.
Cherokee XJ 91
-
- Veteran
- Kontakt:
hur kommer det funger med vridstyvheten? det är väl bara bladfjädringen som håller axeln så den inte vrider sig vid accleration t.ex? har samme funderingar på min 413 nämligenSpjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället![]()
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
-
- Guru
- Kontakt:
koppartaket skrev:hur kommer det funger med vridstyvheten? det är väl bara bladfjädringen som håller axeln så den inte vrider sig vid accleration t.ex? har samme funderingar på min 413 nämligenSpjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället![]()
Du behåller ju självklart bladfjädrarna oxå.
Man sätter helt enkelt spiralerna mellan axeln å ramen bara för att få upp en något svankig bil...
tror det finns en byggtråd på www.terrangbil.net om just en sån här operation.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
-
- Veteran
- Kontakt:
hehe jo det är ju självklartSpjutet skrev:koppartaket skrev:hur kommer det funger med vridstyvheten? det är väl bara bladfjädringen som håller axeln så den inte vrider sig vid accleration t.ex? har samme funderingar på min 413 nämligenSpjutet skrev:Knôka imellan ett par spiraler istället![]()
Du behåller ju självklart bladfjädrarna oxå.
Man sätter helt enkelt spiralerna mellan axeln å ramen bara för att få upp en något svankig bil...
tror det finns en byggtråd på www.terrangbil.net om just en sån här operation.

Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
jaa det måste manjannebmw skrev:då måste man väl sätta dit fjädertalrickar oc göra så den inte hoppar ur på nåt vänster?

har själv tänkt göra samma operation på Xjn när den är reggad och klar

4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge