Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Räven
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 10:18
- Ort: Gävle
Inlägg
av Räven » lör feb 13, 2010 17:51
Nu är jag redigt trött på att köra fast med Chevan. Finns det någon som har en solid lösning när det gäller ballast? Jag har lurat på sandsäckar, men vart köper man sådana till ett rimligt pris?
Tack på förhand.
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » lör feb 13, 2010 17:55
Betongklumpar... Hade farsan bak i sina gamla mercor för o komma fram bättre på vintern.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Räven
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 10:18
- Ort: Gävle
Inlägg
av Räven » lör feb 13, 2010 18:59
henke_99 skrev:Betongklumpar... Hade farsan bak i sina gamla mercor för o komma fram bättre på vintern.
Ja, varför inte? Bara kan kan angöra dem så att man slipper få en överraskning/flakrenovering vid varje inbromsning.

-
Nesse
- Beroende
- Inlägg: 1393
- Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
- Ort: Borås
Inlägg
av Nesse » lör feb 13, 2010 20:12
Du kan ju ta några cementgrisar på någon parkering..
eller så åker du till närmsta skrot och letar upp någon bra balk..
Brukar kosta lite kaffe pengar..
// Nesse
Synd du inte bor närmare då kunde du fått låna en betongklump jag har på jobbet BARA 3 Ton

Bra gas löser det mesta

)
Suzuki 410 A-traktor
-
Finnpower
- Veteran
- Inlägg: 2306
- Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
- Ort: Robertsfors
Inlägg
av Finnpower » lör feb 13, 2010 20:18
Jag hade en cementplatta från en telefonkiosk i dodge-vanen förra vintern.
Ett oljefat med vatten är också rätt bra...
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » lör feb 13, 2010 20:48
Finnpower skrev:Ett oljefat med vatten är också rätt bra...
Näää!
Inte bra....
Alla som kört tankbil, eller iaf lastbil med flytande vätska vet vad jag menar....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » lör feb 13, 2010 20:53
Lasse Suzicán skrev:Finnpower skrev:Ett oljefat med vatten är också rätt bra...
Näää!
Inte bra....
Alla som kört tankbil, eller iaf lastbil med flytande vätska vet vad jag menar....
man kan ju inte ha fatet halvfullt, då svajar det ju som en full kamel på nyårsafton... fyller man det helt så beter det ju sig som vilket fast föremål som helst.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Ivansson
- Hemmastadd
- Inlägg: 158
- Blev medlem: mån maj 14, 2007 22:16
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Ivansson » lör feb 13, 2010 21:12
henke_99 skrev:Lasse Suzicán skrev:Finnpower skrev:Ett oljefat med vatten är också rätt bra...
Näää!
Inte bra....
Alla som kört tankbil, eller iaf lastbil med flytande vätska vet vad jag menar....
man kan ju inte ha fatet halvfullt, då svajar det ju som en full kamel på nyårsafton... fyller man det helt så beter det ju sig som vilket fast föremål som helst.
Då försvinner ju sporten i att köra med det på flaket, nä 2 halvfulla oljefat, då blir det både spännande och roligt att köra...
-
Nesse
- Beroende
- Inlägg: 1393
- Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
- Ort: Borås
Inlägg
av Nesse » lör feb 13, 2010 21:16
Är väl ingen fara nu när det är kallt för då blir det väl IS..

Bra gas löser det mesta

)
Suzuki 410 A-traktor
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » sön feb 14, 2010 0:15
Skippa betongen, den har exakt samma densitet som aluminium, 2,4 ton/kubik. Försök att hitta stålplåt som du kan skära till och låsa fast. Det inkräktar inte på utrymmet heller. Jag har en stålplåt liggandes i utrymmet under golvet bak i min 745:a. Den är 600X600X30 och väger 87 kilo.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Wild_Devil
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Inlägg
av Wild_Devil » sön feb 14, 2010 0:42
Du har ingen Stena terminal i närheten??
Dom brukar inte vara så svårövertalade till att släppa iväg lite järnvägsbalk/balkar/tjockplåtar för lite fika/smörgåstårta..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

-
Yankeefan
- Användare
- Inlägg: 92
- Blev medlem: lör feb 21, 2009 12:20
- Ort: Sundbyberg
Inlägg
av Yankeefan » sön feb 14, 2010 9:54
Så här gjorde jag och det är mitt tips! Du åker till en verkstad, gärna hydraulisk, och ber att få deras kasserade oljedunkar, (20 l) så fyller du dom med vatten så många som du behöver, tänk på att fylla dom helt, annars blir det skvalptendens. Förankra med spännband i befintliga spännoglor efter konstens alla regler. Sen kan du reglera vikten som du vill och kan fortfarande köra gods på flaket vid tillfälle