Japp jag borde varit död

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis feb 16, 2010 15:42

Ja nu är ju jag inte så gammal som ni men....
I köket hängde alltid en skopa som alla drack ur - utan att larva sig och torka av mellan.
En ful gubbe fanns det. Jättspännande när han knäppte upp trenschkoaten stack ut snoppen.
Minns när farsan tankade. Man handpumpade upp bensinen i den stora ESSO-ovalen och släppte soppan i tanken därifrån.
Minns att det fanns något som hette lättbentyl. När man tankade det var det två grejer som snurrade i var sin glasmojäng.
Alkisarna drack saften från konserverade päron och andra frukter och gav oss frukterna, blähhh.
Alfagubberna, minns ni dom. Jag var nog den enda som tyckte om tabletterna. Hade alltid tur när jag köpte tablettaskarna. Fick Gre -No-Li flera gånger till kompisarnas förtret.
Alla hade blå träningsovealler med vitt ok, blå gympadojjer, röd toppluva och slidkniv.
På 10-rasten köpte alla kubbar(som luktade amoniak). Kostade 8 öre. Fick alltid en 10-öring av morsan när man gick till skolan på morgonen. På lördan kunde man slå på stort och köpa 2 kubbar. Jag tyckte egentligen aldrig om dom. Men grupptrycket, grupptycket.......
Lite äldre, vid 11 år, lånade jag pappas bil. Körde försiktigt och ställde tillbaka exakt som den stod före lånet.
Min dotter fick moppe vid 11 år. En Crescent med 8"-are, automatlåda och nerkapad i limpan och styret. Hon fick bara köra på tomten. Alla klassens grabbar stod på andra sidan staketet och dräglade.
Hon är 40 nu och har ännu inte körkort fast hon fick körvana vid tidig ålder.
Suck, visst var det bättre förr.
Hur många här hann få ut sitt körkort innan kinesen med sorgband gjorde entré? Själv hade jag 7 timmar på mig att köra full rulle innan......suck!
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis feb 16, 2010 18:35

Tony skrev: Detta är inget jag har varit med om :shock: Höll mig rätt lungn när jag var liten :wink: Åt minstånde dom första 33åren ( Född -76) :roll:

Mmm... Dra den om RÖVLUVAN oxå..

........................................................................................................

Jag och Tony gick 3 år ihop på Naturbruksgymnasie..

Kan ju ta nåt litet som hände där bara:

På ett av våra skogsskiften hade vi en gran som var 36 - 37 meter hög :!: Redan här anar man oråd om man känner Tony :lol:

Rätt som det var, så tittade nån uppåt :roll: Och vem fan hänger 30 cm under toppen??

Jo, där hängde Tony, han skulle ta toppskottet på granen.

Så detta med att han har varit lugn de första 33 åren :lol2:

Det är ju inte för inte som han kallas Wespen :aaah:

Jaa, det var tider det 8)
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Nesse
Beroende

Inlägg av Nesse » tis feb 16, 2010 18:46

Spjutet skrev:
Tony skrev: Detta är inget jag har varit med om :shock: Höll mig rätt lungn när jag var liten :wink: Åt minstånde dom första 33åren ( Född -76) :roll:

Mmm... Dra den om RÖVLUVAN oxå..

........................................................................................................

Jag och Tony gick 3 år ihop på Naturbruksgymnasie..

Kan ju ta nåt litet som hände där bara:

På ett av våra skogsskiften hade vi en gran som var 36 - 37 meter hög :!: Redan här anar man oråd om man känner Tony :lol:

Rätt som det var, så tittade nån uppåt :roll: Och vem fan hänger 30 cm under toppen??

Jo, där hängde Tony, han skulle ta toppskottet på granen.

Så detta med att han har varit lugn de första 33 åren :lol2:

Det är ju inte för inte som han kallas Wespen :aaah:

Jaa, det var tider det 8)
Det har han tagit igen mångdubbelt senare år :D

Men viss fan var det bättre på 70-talet
Är i dagarna 40 så visst har man varit med om en del MEN det är inte mycket man vill ha ogjort..Håller med alla er andra MAN fick gå o fiska utan massa bestämelser ,,Man kom hem när man kom, blev dom oroliga någon gång så kom dom o kollade så man levde..
Sitta inne var aldrig på tal..Ute o lekte med traktorer,hjulastare
och div andra maskiner..
MEn på senare år har man lugnat ner sig massor..
// Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 16, 2010 19:00

Vilken underbar tråd, vilka minnen det väcker.

Det där med att sitta bak i en bil obältad känner jag igen. Jag och min tvillingbror satt bak i (eller låg på hatthyllan) i pappas Vauxhall Viva medans mamma och pappa satt där fram och rökte Commers, när vi sa att vi ville att de skulle veva ner rutorna så fick vi bara "-Nej det drar" till svar.

I skolan var alla grabbar ute på laholmsbuktens is och lekte medans lärarna satt och rökte i lärarrummet....

Tuggummit hette Riff och kostade 15 öre, chokladkakan var Rigi och man drack Festis ur trekantig tetra, den fanns som apelsin eller äpple. Hamburgare existerade inte i Båstad när jag var grabb... man åt en smal kokt med bröd.

Man byggde kojor i skogen, lekte krig på byggen, byggde lådebilar och bäckbåtar... Inte fan satt man hemma med något jäkla nippon-pippom och rapade Coca-cola.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Siskan
Rutinerad

Inlägg av Siskan » tis feb 16, 2010 19:02

"snöft"
ska en gräva så gör det med stil

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 16, 2010 19:09

En granne till mig köpte en fullt körbar Willys CJ3A från överskottslagret i Lödde (Löddeköpinge) för 450:-

Det var tider det...

Undrar var den är nu????

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis feb 16, 2010 19:19

Sdkfz251 skrev:En granne till mig köpte en fullt körbar Willys CJ3A från överskottslagret i Lödde (Löddeköpinge) för 450:-

Det var tider det...

Undrar var den är nu????
Det var billigt. Överskottsbolaget i Solna tog 500:-. :shock:
Men det är väl dyrortstillägget. :rodnar:
Även motorcyklarna kostade 500:-, men det var för 10 stycken. :lol:

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis feb 16, 2010 19:26

Han kanske slapp momsen :lol:

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis feb 16, 2010 19:29

:naughty: :naughty: :naughty: :hello:

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tis feb 16, 2010 20:25

Oj vilken kul tråd.
Jag hittade en gammal televerksyxa när jag var kanske runt 8 år. Sån där med hammare, spikutdragare o yxa i ett. Vi hade, just det hade, en skogsdunge på tomten. Efter en sommar var det bara stubbar kvar, i lagom höjd för att en 8åring bekvämt kan ha huggit ner träden.
Min styvfar var då löjtnant och fick hem massa överblivet mtrl från övningarna. Bl.a. två lådor med nya moraknivar. Det var innan dom fick parerskydd. Jag hade då två bälten runt midjan, fullproppade med sylvassa moraknivar. Konstigt nog har jag alla fingrarna kvar. Men jag kommer mycket väl ihåg när jag skar mig första gången, men sedan har jag tappat räkningen. (Och inte slutat räkna än, antar jag...)
Fresten, är det någon som hade flytväst så fort man var inom 100 meter från sjön? Inte jag i alla fall. Fast jag inte lärde mig simma förrän i 10 årsåldern. Det var när jag på skoj skulle slänga ut en livboj till Mamma, jag släppte för sent kan man nog säga.
Cyklade som en tok. Skulle slänga ett bananskal i en vägskylt, cyklandes i full fart. Jag kom lite väl nära så handtaget tog i skylten.
Vad förvånad man blev...
Fick hjärnskakning två gånger. Senaste gången var när jag trillade ner från ett träd o slog skallen i en sten. Men när Mamma sade att det gick att tvätta bort blodet från cowboyhatten så slutade jag gråta. Jag har fortfarande kvar den hatten. Jag fick den av Pappa när han hade varit i Kenya. Lite synd att den inte passar längre...

I Kungsängen finns det s.k. färistar. Typ grova galler över vägen så inte korna ska smita. Under dessa lekte vi, med bussar o bilar körandes ovanför huvudena på oss. Aldrig att jag skulle låta mina barn leka där i dag. Å andra sida fick säkert inte vi det heller om Mamma hade vetat om det.

Tjyvrökte på höloftet... Smaaart... (Vi hade tur, det tog sig inte).

HA, HA. En gång hittade jag granatliknande saker ute på övningsfältet i Kungsängen. En hel ask med något spännande cylindriskt med en metallförsedd topp i ena änden, och en metallbricka i andra änden. I mitten av den brickan satt en rödfärgad metallplutt. Vi lyckades pilla isär en utan att spränga armarna av oss, och den var fylld med ett vitt pulver. Gud vad spännande det var, ända till Pappa sade att det var säkringar till en elcentral...

Som sagt, här kan man skriva mycket...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Frontera
Guru

Re: Jag minns...

Inlägg av Frontera » ons feb 17, 2010 9:45

Jeepinger skrev:...också utedassens tid. Inte roligt alls att gå på dass i -25 grader när vinden ven utanför dasset. Satt man för länge riskerade man frysa fast, eller fick man blåskatarr. Inte var det någon höjdare att sköta den gemensamma koleldade pannan heller. Bada på vintern gjorde man i en balja i köket, inte heller det en höjdare. Med andra ord skulle inte jag vilja gå tillbaka till standarden förr och då menar jag i allt. Visserligen hade folk jobb och ingen behövde svälta i början på 50 talet, men alla hade inte WC och centralvärme. ALLT VAR INTE BÄTTRE FÖRR. Det är klart när man minns och hamnar i nostalgifällan att allt blir rosenrött. Visst överlevde vi, men många fick också bestående men, som man kanske inte talar vitt och brett om.
Jag tror det va hårdare förr men man mådde nog bättre i själen.
Man va inte utbränd förr.

Skriv svar