Service engine soon

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Service engine soon

Inlägg av TMT » sön feb 21, 2010 15:01

Den där gula lampan lyser ibland när bilen står på tomgång.

vad betyder den?

märks ingen skillnad på bilen alls den går kanon fint, smått irreterande dock å se den ibland, för något lär den väl vilja säga.
bilen är en chevrolet 2500 med 6,5turbo diesel 1996årsm.

ryker lite vitt vid gaspådrag, och har gått 17tusen mil sammanlagt.

tänkte kolla över spridarna till sommarn de e ju dags.

men mer nyfiken på den där lampan vad den betyder typ.
bara den som lyser inte i kombination med någon annan motorlampa.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Inlägg av Cheva_Power » sön feb 21, 2010 15:40

är de inte nåt med service på motorn ?
cheva <3

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Inlägg av cherokeex2 » sön feb 21, 2010 15:44

Skulle jag med vilja veta för den lampan blinkar lite då och då på min.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Inlägg av cheva k1500 » sön feb 21, 2010 17:38

Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

An3Azz
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön feb 21, 2010 20:07
Ort: Östersund

Inlägg av An3Azz » sön feb 21, 2010 20:12

Samma fel på min 6.5 TD 1994, men den går som den ska. Är det bara och bita i det sura äpplet och lämna in den för att läsa ut felkoderna?

P:W
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: tor nov 26, 2009 10:55
Ort: Stöde

Inlägg av P:W » mån feb 22, 2010 13:27

Har man ODBI och en Laptop så kan man köpa en Aldl/usb diagnostikkabel och kolla felkoder. Kostar ca 700-900:-

Då kan man även köra diagnostik medans man kör bilen, om man t.ex har ett problem som bara kommer då och då.

Kabel kan man köpa från t.ex

http://www.enghsmotor.se/webbshop/storecategory92.aspx
http://www.creativefuelinjection.se/
http://www.aldlcable.com/sc/details.asp?item=aldlobd1u

Finns även ett ODBII scan tool: http://www.aldlcable.com/sc/details.asp?item=obd2usb

Mjukvara kan man ladda ner från:

http://www.aldlcable.com/sc/pages.asp?pageid=20
http://winaldl.joby.se/
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

An3Azz
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön feb 21, 2010 20:07
Ort: Östersund

Inlägg av An3Azz » mån feb 22, 2010 15:33

Nu har jag blinkat ut koderna och konstaterat att det är nåt fel i EGR kretsen. Tips om var man ska börja rota...EGR och diesel känns fel i min värld :)

kalsong
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 31, 2009 15:59
Ort: SKÅNE

Inlägg av kalsong » mån feb 22, 2010 16:38

Spelar ingen roll. Har haft många gm bilar där den lampan lever sitt eget liv.
Så länge du vet att den är servad så gasa tills det rasar.
Allt elskit och EGR mög som kom på 70-talet på Jänk är helt onödigt.
Bara plocka väck skiten.
Klipp sladdarna till alla varningslampor utom det viktigaste, oljetryck och värme är det enda viktiga.
Blir helt nervös när man kommer in i en nyare bil från 80-talet.
Känns som att de sätter in en massa varningslampor till meningslöst skit.

Rullar hjulen, värmen funkar och bandspelaren inte trasslar. Då funkar fordonet tillfredsställande.

Min mening är... funkar allt till belåtenhet, plocka bort lampan.
Då behöver du aldrig fundera på detta mer.

Jag bör nog inte arbeta med nyare tekniska grejor, eller bilprÖvningen

Detta är hur jag hade gjort.... :roll:
Over and out.......

tuffe
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: mån feb 25, 2008 21:16
Ort: rimbo

Inlägg av tuffe » mån feb 22, 2010 18:04

kunde inte vara bättre skrivet, man skall inte oroa sig i onödan.

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » mån feb 22, 2010 18:48

kalsong skrev:Spelar ingen roll. Har haft många gm bilar där den lampan lever sitt eget liv.
Så länge du vet att den är servad så gasa tills det rasar.
Rullar hjulen, värmen funkar och bandspelaren inte trasslar. Då funkar fordonet tillfredsställande.
X2 :D
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån feb 22, 2010 18:58

Kan hålla med er till största delen, men på en bensinare är det inte fel att ha lite koll på vad insprutningen har för sig, visst att lampan lyser och ger felkoder för egr-skiten men man kan ha lite koll även på det övriga systemet. (kan vara ordentligt positivt för bränsleförbrukningen)

Är ju likadant på nyare dieslar med elstyrd insprutning...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

An3Azz
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön feb 21, 2010 20:07
Ort: Östersund

Inlägg av An3Azz » mån feb 22, 2010 20:31

Visst fan kan jag klippa bort saker, men vad är det för avgaskrav och skit på en 94:as turbodiesel då? Det är ju dumt och klippa bort sånt som är nödvändigt för besiktning så att säga.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån feb 22, 2010 22:25

cheva ck1500 skrev:viewtopic.php?t=16187
bra tips om man hade haft en bensin bil =)

iofs får väl ta mig i kragen o testa felkoderna, men antar att min bil inte byglar stiften utan måste läsa ut skiten på en dator istället...

blir å pula lite med, den går ju trots allt men kan den gå ännu bättre så är man ju inte ledsen för det =)


finns det fina chip o sånt att införskaffa till dessa som ger mer poffa och bättre bränsle ekonomi?

tänkte om någon labbat lite med dom som vet.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

P:W
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: tor nov 26, 2009 10:55
Ort: Stöde

Inlägg av P:W » tis feb 23, 2010 9:12

TMT skrev:
finns det fina chip o sånt att införskaffa till dessa som ger mer poffa och bättre bränsle ekonomi?
Det går att chippa 6,5TD.

http://www.ssdieselsupply.com/product_2 ... DChip.html

Även Enghs motor som jag länkade till tidigare har trimchip

http://www.enghsmotor.se/webbshop/storeproduct363.aspx

Har aldrig varit i kontakt med Engh då mina bilar har förgasare så jag kan inte uttala mig om han är duktig eller inte.
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

An3Azz
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön feb 21, 2010 20:07
Ort: Östersund

Inlägg av An3Azz » tis feb 23, 2010 20:47

Nu har jag fixat mitt "service engine soon" meddelande iaf, det var ju egr-kretsen som bråkade. Men jag bytte ut alla vakuumslangar och smorde upp solenoiderna sen funkade det felfritt, rappare bil fick jag på köpet.

Skriv svar