toyota 4 runner info

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

turbofrallan
Rutinerad
Inlägg: 489
Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
Ort: skillingmark

toyota 4 runner info

Inlägg av turbofrallan » ons feb 24, 2010 20:18

hej är ny här på forumet o har jämt införskaffat mig en 4 runner som rullar på 32" maxxis däck..
skulle vilja veta om hur dom fungerar utanför skogen o om dom är någorlunda hållbara. tips om allt möjligt till dom motages gäran
har du kört fast elle?

Bork_Örjan
Forumräv
Inlägg: 625
Blev medlem: tis jan 13, 2009 21:39
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bork_Örjan » ons feb 24, 2010 20:46

Vilka maxxis är de?
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering :-)

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons feb 24, 2010 21:19

Bork_Örjan skrev:Vilka maxxis är de?
Gissar på Buckshot...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: toyota 4 runner info

Inlägg av BorkJonas » ons feb 24, 2010 21:23

turbofrallan skrev:hej är ny här på forumet o har jämt införskaffat mig en 4 runner som rullar på 32" maxxis däck..
skulle vilja veta om hur dom fungerar utanför skogen o om dom är någorlunda hållbara. tips om allt möjligt till dom motages gäran
Den brukar ju kallas för "Fusk-Land Cruiser" och det är nog ungefär vad det är! Säkert en ganska OK bil tyvärr brukar de ROSTA. Men drivlina o.s.v. är helt OK! Topparna på V6an är väl lite känsliga också, men troligen inte mer känsliga än någon annan V6a....
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons feb 24, 2010 21:37

Hur ser det ut med spärrar på mittdiff och fram & bak-diffarna, och vad är släpvikten med E-kort på 4.runner?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Anders M
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 14, 2006 19:28
Ort: Växjö

Re: toyota 4 runner info

Inlägg av Anders M » ons feb 24, 2010 21:43

BorkJonas skrev:
Den brukar ju kallas för "Fusk-Land Cruiser" och det är nog ungefär vad det är! Säkert en ganska OK bil tyvärr brukar de ROSTA. Men drivlina o.s.v. är helt OK! Topparna på V6an är väl lite känsliga också, men troligen inte mer känsliga än någon annan V6a....
Jo, de rostar som alla Toyota... "Fusk-Land Cruiser" eller "Hilux kombi". Bilen är ju en Hilux, min heter tom det när man slår upp VIN-koden. Och Hilux har minst samma anseende som Land Cruiser i länder där dessa bilar används som de var tänkta = jordbrukstraktor med billiknande prestanda.

/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams

Anders M
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: tis mar 14, 2006 19:28
Ort: Växjö

Inlägg av Anders M » ons feb 24, 2010 21:48

mattebigge skrev:Hur ser det ut med spärrar på mittdiff och fram & bak-diffarna, och vad är släpvikten med E-kort på 4.runner?
Riktig fördelningslåda = 2WD annars spärrad 4WD. Aldrig spärrar i axlar men oftast LSD bak.

2000 eller 2200 kg på E-kort på de flesta men klarar mycket mer. Min 3.0 TD är starkare i backarna med tungt lass (6 ton) än min HZJ78.

/Anders
HZJ78: Inte original längre - 4Runner 3.0 TD: 4" Procomp Stage II, 35" BFG MT - Wrangler 4.2: OME, 2" body lift, 33" Cooper STT, +diverse krims-krams

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Re: toyota 4 runner info

Inlägg av mattebigge » ons feb 24, 2010 21:48

Anders M skrev:
BorkJonas skrev:
Den brukar ju kallas för "Fusk-Land Cruiser" och det är nog ungefär vad det är! Säkert en ganska OK bil tyvärr brukar de ROSTA. Men drivlina o.s.v. är helt OK! Topparna på V6an är väl lite känsliga också, men troligen inte mer känsliga än någon annan V6a....
Jo, de rostar som alla Toyota... "Fusk-Land Cruiser" eller "Hilux kombi". Bilen är ju en Hilux, min heter tom det när man slår upp VIN-koden. Och Hilux har minst samma anseende som Land Cruiser i länder där dessa bilar används som de var tänkta = jordbrukstraktor med billiknande prestanda.

/Anders
Lite samma som Pajero Sport och L200 då!
En PB på LB-Chassi
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » tor feb 25, 2010 6:11

modeller med automatiska frihjulsnav har en kedjedriven fördelnings låda som de inte finns några roligare drevsatser till å den är ganska hög på lågväxeln... v6 modellen har 4,56:1 medans dom andra har 4,10:1..

broman
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tor jun 25, 2009 19:51
Ort: bad gastein

Inlägg av broman » tor feb 25, 2010 10:04

dom andra?
kzj 70
kzj 73
Landcruiser 80
lj 73

turbofrallan
Rutinerad
Inlägg: 489
Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
Ort: skillingmark

Inlägg av turbofrallan » tor feb 25, 2010 13:32

det står maxxis 751 bravo radial på däcken.. o själv bilen är upplagad me nya skärmar runt om. men tycker bilen känns något så fruktansvärt slö för sina 150 hk.. men är väll kanske så dom är
har du kört fast elle?

kex
Hemmastadd
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 29, 2008 1:03

Inlägg av kex » tor feb 25, 2010 14:33

Joel skrev:modeller med automatiska frihjulsnav har en kedjedriven fördelnings låda som de inte finns några roligare drevsatser till å den är ganska hög på lågväxeln... v6 modellen har 4,56:1 medans dom andra har 4,10:1..
Min v6a har 4.88:1 original i axlarna :roll:

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » tor feb 25, 2010 17:31

kex skrev:
Joel skrev:modeller med automatiska frihjulsnav har en kedjedriven fördelnings låda som de inte finns några roligare drevsatser till å den är ganska hög på lågväxeln... v6 modellen har 4,56:1 medans dom andra har 4,10:1..
Min v6a har 4.88:1 original i axlarna :roll:
Aha så kanske de va.. hade för mig att de va 4,56:1 jag har också 4,88:1 i mina men jag har jag stel axel fram med "Highpinion"

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » tor feb 25, 2010 19:23

kex skrev:
Joel skrev:modeller med automatiska frihjulsnav har en kedjedriven fördelnings låda som de inte finns några roligare drevsatser till å den är ganska hög på lågväxeln... v6 modellen har 4,56:1 medans dom andra har 4,10:1..
Min v6a har 4.88:1 original i axlarna :roll:
Då har du en amerikatillverkad bil. Automat?
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

Skriv svar