King cab ala monster cab

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

alurims
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 22, 2010 18:03
Ort: Gällivare

King cab ala monster cab

Inlägg av alurims » ons feb 24, 2010 22:24

Hej hej!

tänkte bara slänga upp några bilder på mitt lilla projekt jag startat med,
Bilen är en king cab bensin 1990 årsmodul med 10600mil på mätaren och totalt rostfri, mycket lovande projekt :)

Har inga bilder på den som den var innan jag monterade lamporna på bågen och påbörjade avmontering av dekalerna, men det behövs nog inte dom flesta har väl sett en original kc :)

Här är ia fall några bilder på den under processen.

Bild
Provmonterade ett par 35x12.50
Bild
Eller rättare sagt det var lill pigan =)
Bild
Mycket duktig var hon =)
Bild
Taadaa klart
Bild
Men jag tyckte inte att 35x12.50 räckte så ett par ss bogger i dimension 35x14.50 inhandlades =)
Bild
Problemet var kanske att dom tog i LITE när man skulle svänga =)
Bild
Men vad löser inte lite skruvande i torsion stagen och karosslyft =)
Bild
Då vart det ungefär såhär och där är jag i nuläget.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Chrille_91 » ons feb 24, 2010 22:30

Fy fan va grym :tumbup:
Det blir kul att se hur detta slutar :rock:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Kingcab_alle
Forumräv
Inlägg: 726
Blev medlem: fre jan 01, 2010 19:56
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Kingcab_alle » tor feb 25, 2010 9:53

Klar råaste KC:n ja nånsin sett :!: :!: :D

alurims
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 22, 2010 18:03
Ort: Gällivare

Inlägg av alurims » tor feb 25, 2010 15:28

Jag tror också den blir ganska busig, som en bulldog ungefär!
Ikväll blir det att hissa flaket plus svetsa om lite fästen =)
uppdaterar efter vägen

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tor feb 25, 2010 19:29

ser ut som ett skojjigt projekt, alltid roligare att pyssla med rostfria bilar, :beer:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

fredda
Rutinerad
Inlägg: 324
Blev medlem: tis feb 14, 2006 13:58
Ort: Krokom-Jämtland

Inlägg av fredda » fre feb 26, 2010 8:38

nu blir man sugen igen...
funderar på ungefär samma sak me min KC: 35:or,bushvackers + en liten höjning o kanske en winchkofångare
Grand cherokee V8 -93

alurims
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 22, 2010 18:03
Ort: Gällivare

Inlägg av alurims » fre feb 26, 2010 23:45

Vart inte så mycket skruvande just för tillfället!

for en repa i snön istället :)
Bild

Måste byta dom automatiska frihjulsnaven till "fasta" nav som man låser själv
Dom automatiska funkar s**t dåligt :aargh:

Men kul var det iaf :lol:

ante_green
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: mån nov 16, 2009 17:52
Ort: Koskullskulle

Inlägg av ante_green » lör feb 27, 2010 0:43

Ser grymt ut kanske vi kan fara på nån offroad sväng sen när jag har fixat chevan min 8)
Blazer k5 4x4 6,2l diesel 77a

alurims
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 22, 2010 18:03
Ort: Gällivare

Inlägg av alurims » sön feb 28, 2010 16:26

ante_green: låter som en plan :)

Sådär nu har jag gjort klart höjningen!
ska bara montera dit skärmbreddarna fram :)
och knacka ut en bula i baken ;)

Bild

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » sön feb 28, 2010 16:36

Så ska en King cab se ut! :D
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

alurims
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån feb 22, 2010 18:03
Ort: Gällivare

Inlägg av alurims » sön feb 28, 2010 17:15

Joel_Vbg: Tackar, man ser inte riktigt på bilderna hur stor den är 8)

ante_green
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: mån nov 16, 2009 17:52
Ort: Koskullskulle

Inlägg av ante_green » mån mar 08, 2010 9:20

Här har du ju frihjulsnav till bilen du var ju på jakt men vet inte om de är manuella men ring och hör!

http://www.blocket.se/gallivare/Kingcab ... ca=1_4&w=0
Blazer k5 4x4 6,2l diesel 77a

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » mån mar 08, 2010 13:18

Jag har nästan nya autonav liggandes, Nissan orginal.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

High_North
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: ons mar 10, 2010 10:10

Inlägg av High_North » ons mar 17, 2010 7:24

Fränt !

Jag vill se mera =) Sedan skulle jag bli jävligt glad om du eller någon annan tog sig tid att förklara vad som är så mycket bättre med manuella frihjulsnav. Jag tror inte riktigt jag fattat grejen och är man dum måste man ju fråga om det ska bli nå bättre.

Jag försökte dra upp en fastkörd saab med min KC 03 på lågväxlen.
Bakhjulen spann och inget hände fram. Hade detta kunnat avhjälpas med
man nav? eller är det mer en fråga om trasig fyrhujlsdrift eller införskaffande av diffspärr?

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

Läs instruktionsboken!

Inlägg av Ackeblack » ons mar 17, 2010 8:30

Läs instruktionsboken! Mitt standardsvar när folk frågar om sina bilar...
Automatiska frihjulsnav är som de låter- automatiska och lägger i 4-hjulsdriften när man väljer 4wd läget på bilen och kör framåt ett visst antal meter innan de slår i, har man då redan kört fast och står och spinner sker detta med en smäll... ska man sen backa för att ta sats/byta spår så hoppar de ur och sen i igen med en smäll till när man åker framåt...
Det var automatiska navs "funktion" det- Fördel? Ja, man behöver inte kliva ur och vrida i dem manuellt

Manuella nav vrider du själv i när du misstänker att de behövs, terrängkörning, halka o.s.v. och de ligger ju i tills du själv lägger ur dem..

Bästa beskrivningen på detta hittills var av en 08:a som sålde en suzuki åt mig :-) :: "Jaa, ser du, de där e diffnaven, man legger i dom på hösten och så legger man ur dem på våren när de inte e halt nå mer....

Och, ja, de gick jäkligt trögt att vrida på sådär på vårkanten.....
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

Skriv svar