Fan att det ska va så svårt..

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

PelleC
Hemmastadd

Inlägg av PelleC » tis mar 16, 2010 13:08

Fan, aldrig är livet enkelt.. :wink:

Jag har ju kört Jeep i några år och ledsnat lite på dem. Skulle vilja ha nåt annat nu men frågan är VAD??

Ska man ha en stor dyr bil och ingen annan bil? Alltså typ en Pajero och ingen vardagsbil utan bara den eller ska man ha två bilar? Ekonomin tillåter ju inte vad som helst tyvärr..

Så.. Antingen en stor pajero eller nåt sånt.. Då blir det bara fin-åka i skogen. Det är väl inte helt fel det heller..

Eller ska jag ha kvar Volvon och ha en bil till? Typ nån billig liten Sukka eller nåt? Typ denna?

http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_ ... ?ca=11&w=3

Eller ska man lägga några spänn till och satsa på denna?

http://www.blocket.se/helsingborg/Toyot ... ?ca=11&w=3

Hur är det med delar till dessa bilar? Om man ska jämföra dem.. Toyotan är kraftigare och tyngre antar jag men.. I skogen, vad är skilldnaden? Håller >Toyotan bättre? Ja.. Vad säger ni?

Lyxproblem är lite skönt ändå.. 8)

/PelleC

yota
Forumräv

Re: Fan att det ska va så svårt..

Inlägg av yota » tis mar 16, 2010 14:15

PelleC skrev:Fan, aldrig är livet enkelt.. :wink:

Jag har ju kört Jeep i några år och ledsnat lite på dem. Skulle vilja ha nåt annat nu men frågan är VAD??

Ska man ha en stor dyr bil och ingen annan bil? Alltså typ en Pajero och ingen vardagsbil utan bara den eller ska man ha två bilar? Ekonomin tillåter ju inte vad som helst tyvärr..

Så.. Antingen en stor pajero eller nåt sånt.. Då blir det bara fin-åka i skogen. Det är väl inte helt fel det heller..

Eller ska jag ha kvar Volvon och ha en bil till? Typ nån billig liten Sukka eller nåt? Typ denna?

Hur är det med delar till dessa bilar? Om man ska jämföra dem.. Toyotan är kraftigare och tyngre antar jag men.. I skogen, vad är skilldnaden? Håller >Toyotan bättre? Ja.. Vad säger ni?

/PelleC
Köp Toyota, dom är mycket kraftigare och går aldrig sönder. :D
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Gaup
Forumräv

Inlägg av Gaup » tis mar 16, 2010 14:57

Jo dom går visst sönder ....... men fan va man får jobba fört :lol:

Bork_Örjan
Forumräv

Inlägg av Bork_Örjan » tis mar 16, 2010 18:38

Pajero funkar bra i skogen oxå min har inte gått sönder än iaf :lol:
Pajero shogun 3,5 -96 karosshöjd och snorkel fortfarande under modifiering :-)

ernie
Beroende

Inlägg av ernie » tis mar 16, 2010 19:35

Skiljer ca 800 kg på tjänstevikten på en lj70 med vinsch o 33" mot en kort vitara med vinsch o 31". Lj70 känns stabilare på vägen o goare som bruksbil o dom känns ungefär lika slöa.

Skatt lj70 lb 3585:- mot vitara 1240:-

Detta är en jämförelse av dom bilar ja haft lj70 -87 höjd 2"+35" mm vitara -89 x2 höjd 6"/5" +31" mm

Vad gäller o köra sönder så va de ungefär lika. Mest oljeläcker o rost på toyotan o mest rost på vitarorna.

Men en lätt moddad lj70 ser ju rätt mycke fränare ut en en vitara :roll:

Bild

carfrigge
Veteran

Inlägg av carfrigge » tis mar 16, 2010 20:21

Bork_Örjan skrev:Pajero funkar bra i skogen oxå min har inte gått sönder än iaf :lol:
X2 :tumbup:

//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör:
300GD
X5 35D

kenny_69
Veteran

Inlägg av kenny_69 » tis mar 16, 2010 21:21

ernie skrev:
Bild
Så sött :D :D

Vad för bil du ska ha beror en hel del vad man ska ha bilen till.. Men jag tänkte så här men min LJ70( ernie gammla) att jag kan använda den som andra bil då dom verkar funka riktigt bra på vägen med det kan väl inte säga med handen på hjärtat att varken vitaran eller 41X/samurai gör om det blir lite modds på dom

Jag(och chefen som har fått låna den pga vevlager ras hans bil) har kört en hel del med den sista tiden och det funkar att köra 15-20 mil i sträck utan beskymmer..

Och i och med att den funkar som andra bil så räcker det med att betala skatt,försäkring,underhåll och div på just två bilar i stället för två + skogsbilen .. så i mitt fall tjänar jag på det trots 3500kr :naughty: i skatt och att den drar 1,1-1,2 liter milen

Vad det gäller att köra sönder så kan man köra sönder alla bilar vissa mer än andra tror 70-80% av alla haveri beror på föraren.. Jag har kört 33 tum hjul på Zuki orginal axlar i 1,5-2 år och inte kört sönder en knut eller drivaxel eller liknade och jag spar inte pått

//Kenny

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis mar 16, 2010 21:24

/PelleC

Tjena Peter. Håller med dig.
7 år med Sucka i terrängen har gett mycket mindre problem än 7 månader med Jeep.
Men Suckan är nog lite för liten för dig.
Skulle nog satsa på en Toj8 i ditt ställe.
Eller ännu hellre min gamla klockarkärlek - G-Wagen.

Min kärlek tillägnas f n en CJ2A. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

beelzebubs
Veteran
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » ons mar 17, 2010 12:50

/PelleC
Köp en Toyota så tror jag att du blir nöjd, fel blir det på alla bilar men Toyota är kraftigt byggd och håller för det mesta.

LJ70 är ju en utav de äldre modellerna, en riktig slitvarg, vardags bil är kanske synd att säga men som ett billigt arbetsfordon eller offroad bil så funkar den kanon, nackdelen med dem är väll rosten men den är nog svår att komma ifrån på en bil i dessa prisklasser.

Och skulle du nu vilja slå till på ett lite dyrare Toyota så skulle jag nog kollat in den HZJ 70 -93 som dansken har på G.

PelleC
Hemmastadd

Inlägg av PelleC » tor mar 18, 2010 0:44

Ja nån dyrare blir det inte tal om. Tyvärr.

Bra svar, tack allihop. För min del är det väl snarare frågan om en bil eller en bil plus offroad bil. Med Jeepen vart det lite i dyraste laget. Soppa förbrukningen på dem gör det till lyxhobby. Måste ha deg för att ha råd att köra. Kommer jag undan med 1,2 på toyotan så är det typ halva sopparäkningen. Stor skilldnad bara det.

Skatten där på ca 3500 spänn, är det LLB regg då eller personbilsreggat?

Nu är det svårt.. Plånboken vill ha Zukan men inte jag.. :wink:

G-wagen är ju drömbilen med spärrar och allt redan klart men jag tycker de är dyra? Kanske har jag fel men jag ser dem för 30 tusen o då ser de skitrisiga ut. Helt sönder rostade dörrar osv..

Jag har fått för mig att Toyota delar förmodligen är dyrare men håller längre och att Toyotan också är mer lätt mekad. Bättre med plats och lättare att komma åt o så.. Stämmer det tycker ni?

Hur är det med delar till Toyoterna? På skroten hittar man väl ingenting eller?

Jasså, CJ2 Hans? Det låter intressant! Ska det blir orginal eller?

Tack för bra input!

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » tor mar 18, 2010 9:13

PelleC skrev:Ja nån dyrare blir det inte tal om. Tyvärr.

Bra svar, tack allihop. För min del är det väl snarare frågan om en bil eller en bil plus offroad bil. Med Jeepen vart det lite i dyraste laget. Soppa förbrukningen på dem gör det till lyxhobby. Måste ha deg för att ha råd att köra. Kommer jag undan med 1,2 på toyotan så är det typ halva sopparäkningen. Stor skilldnad bara det.

G-wagen är ju drömbilen med spärrar och allt redan klart men jag tycker de är dyra? Kanske har jag fel men jag ser dem för 30 tusen o då ser de skitrisiga ut. Helt sönder rostade dörrar osv..

Jag har fått för mig att Toyota delar förmodligen är dyrare men håller längre och att Toyotan också är mer lätt mekad. Bättre med plats och lättare att komma åt o så.. Stämmer det tycker ni?

Tack för bra input!
Toyota är lättmekat....t.o.m. jag klarar av att meka Toyota. Jag svär ve och förbannelse när jag skall skruva med Pajeron, sam sak med Patrol, det är mycket jävligare att komma åt, inte alls samma genomtänkta lösningar. Har nästan aldrig dragit av en bult på mina Toyotor, det brukar vara mer regel än undantga på andra bilar 20-25år gamla bilar som gått 30-40000mil tycker jag.

Delar till Toyota är ganska dyrt om man köper dem på Toyota, men det finns andra sätt att få tag på delar till dem som är MYCKET billigare!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

AndersW
Guru

Inlägg av AndersW » tor mar 18, 2010 9:15

BorkJonas skrev:
Toyota är lättmekat....t.o.m. jag klarar av att meka Toyota. ....
njae, nu får det nog vara slut med lögnerna här Jonas! Det är ju jag och Gustav som brukar meka iordning dina bilar :lol:

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor mar 18, 2010 9:23

PelleC skrev:Jasså, CJ2 Hans? Det låter intressant! Ska det blir orginal eller?

Tack för bra input!
Förhandlingar pågår(har gjort sedan före årskiftet :rodnar: )

Dom bilar som roterat i min arma hjära sedan TJ:n såldes är:
JKUR(såldes utan inbyte till Baltland i s f min KJ i inbyte - men det var nära)
L R Defender(såldes tack och lov till annan som inte prutade)
L R P38(såldes tack och lov till annan som inte heller prutade)
L R Disco 2½(inte helt avförd)
Niva(bra pris men inte bil :wink: )
Vitara V6(näääästan avförd ,efter ännu en titt i går)
CJ2A = hetast :pop:

Lycka till Peter. :hello:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » tor mar 18, 2010 10:07

AndersW skrev:
BorkJonas skrev:
Toyota är lättmekat....t.o.m. jag klarar av att meka Toyota. ....
njae, nu får det nog vara slut med lögnerna här Jonas! Det är ju jag och Gustav som brukar meka iordning dina bilar :lol:
Jo jo, men jag får ju iallafall städa garaget efter er! :P

Ni har fortfarande inte monterat min bakre winch med eran fantastiska batteridrivna svarvborrmaskinsfräs! När skall ni göra det? Börjar faktiskt tröttna på att vänta nu... :evil:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

beelzebubs
Veteran
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tor mar 18, 2010 12:06

PelleC skrev:Ja nån dyrare blir det inte tal om. Tyvärr.

Tack för bra input!
Jag betalar 3407 i skatt/år för min LJ och den är LB reggad.
Soppa förbrukningen är ju rimlig, exakt vet jag ej då den inte går som bruksbil.
Men i.o.m att det är en diesel så suger den ju inte i sig lika mycket bränsle som den hade gjort om det hade varit en bensin
:tumbup:

Skriv svar