AUTOMATLÅDA JEEP J20

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

J20
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jul 17, 2008 14:35
Ort: Värnamo

Inlägg av J20 » tis nov 17, 2009 9:44

Peeter skrev:Har du kollat oljenivån i Automatlådan?
Backen brukar vara det första på min automatlåda som inte fungerar /seg att få i vid låg oljenivå

// Peeter
Jag tycker det är svårt att se nivån på stickan...
Motorn ska vara värm å igång när man kolla den, eller hur.
Men det finns liksom ingen rak olje linjer att se, som i motorn tex.

Men det kanske är en bra första åtgärd att fylla på lite för att se vad som händer.
JEEP J20 -82 + JEEP J10-75

Peeter
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons apr 26, 2006 7:50
Ort: Märsta/Arlanda

Inlägg av Peeter » tis nov 17, 2009 20:08

Japp

Jag brukar göra så att bilen är igång och sen så har jag fört växelspaken mellan Park-läget till läget längst bort 2 gånger fram och tillbaka innan jag lägger i Park:en.
(Detta för att oljan ska komma in i konvertern.)
Sen kollar jag oljan med motorn igång.

// Peeter

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » tis nov 17, 2009 21:42

När jag renoverade min låda och fick lite problem så pratade jag med gubbe som e proffs på lådor, Raymon på Alexandra och han lexade upp mig rejält att Crystler lådorna alltid skall stå i N när man kollar oljenivån, i P så håller lådan inte trycket och nivån blir felaktig, men jag fuskar fortfarande med det, men det kan vara intressant att veta om du har problem.
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

J20
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jul 17, 2008 14:35
Ort: Värnamo

Inlägg av J20 » sön dec 13, 2009 13:19

Nu har jag kollat länkaget, men det verkar inte vara några problem med det.
Men nu hör jag att motorn sänker varvtalet å dra när jag lägger i backen, men orka liksom inte flytta bilen !?!?!?!?
Är det för lite olja då eller ????
För jag kan fortfarande inte se på stickan någon olje nivå........inte ens i N läget
Å så är man ju lite rädd för att häll i för mycket olja åxå.....för det har man ju hört att det inte är så bra.[/url]
JEEP J20 -82 + JEEP J10-75

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » sön dec 13, 2009 22:52

Om du har så lite olja att det inte syns på stickan så kan det definitivt vara därför som lådan inte driver, fyll i 2-3liter minst, tills du ser nivån och testa igen. :D
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » sön dec 13, 2009 23:15

du ska se på min tråd där ser du hur lådan ser ut nerplockad och sen då hur dom olika delarna ser ut inte sååå svårt men det ska vara RENT runt nerplocknings platsen på bilderna ser du hur broms banden sitter med trumman till resp vxl

lycka till

cheerokee chief bigboy83 heter tråden på garage delen

lycka till
e de nåt ring mej

hasse
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

J20
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jul 17, 2008 14:35
Ort: Värnamo

Inlägg av J20 » mån dec 14, 2009 8:36

turbomannen skrev:du ska se på min tråd där ser du hur lådan ser ut nerplockad och sen då hur dom olika delarna ser ut inte sååå svårt men det ska vara RENT runt nerplocknings platsen på bilderna ser du hur broms banden sitter med trumman till resp vxl

lycka till

cheerokee chief bigboy83 heter tråden på garage delen

lycka till
e de nåt ring mej

hasse
jag har nog en massas frågor...men vi börja med denna.
Vad gör denna skruven, är det nån justerings skruv till något???
(jag vet inte hur man lägger in bilden ordentligt)

http://s384.photobucket.com/albums/oo28 ... ndplda.jpg
JEEP J20 -82 + JEEP J10-75

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » mån dec 14, 2009 12:41

Ser ut som spännskruven till bromsbandet, den är viktigt att den är dragen med ett visst moment och skall sen backas ett halvt varv eller liknande för rätt justering. :D
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

J20
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jul 17, 2008 14:35
Ort: Värnamo

Inlägg av J20 » mån dec 14, 2009 20:51

mickesthlm skrev:Ser ut som spännskruven till bromsbandet, den är viktigt att den är dragen med ett visst moment och skall sen backas ett halvt varv eller liknande för rätt justering. :D
Jag fick reda på att spännskruven ska dras med 30 inch pound (stavar man det så)
JEEP J20 -82 + JEEP J10-75

J20
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jul 17, 2008 14:35
Ort: Värnamo

Inlägg av J20 » tor mar 18, 2010 14:44

Nu vet jag var problemet är......
För den som vill veta är det en pass bit (ser ut som ett plattjärnsbit) som lossnat från spänn armen till backbandet.allt för att jag inte har skött servicen och spännt den.
man ska inte behöva riva lådan för detta, det ska tydligen gå att lossa axeln till spännarmen ta väck den å montra ihop allt igen med pass biten.
JEEP J20 -82 + JEEP J10-75

J20
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jul 17, 2008 14:35
Ort: Värnamo

Inlägg av J20 » tor mar 18, 2010 14:44

Nu vet jag var problemet är......
För den som vill veta är det en pass bit (ser ut som ett plattjärnsbit) som lossnat från spänn armen till backbandet.allt för att jag inte har skött servicen och spännt den.
man ska inte behöva riva lådan för detta, det ska tydligen gå att lossa axeln till spännarmen ta väck den å montra ihop allt igen med pass biten.
JEEP J20 -82 + JEEP J10-75

Skriv svar