33" eller 35" däck??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
33" eller 35" däck??
Vad ska man sätta för däck på bilen till sommaren? Har kollat på 33" och 35". Båda är 12,5" breda. 33" vet jag ju passar men får man på 35" med 3" body lift? Eller ser det bara dumt ut? Är beredd att göra lite mindre "justeringar" men helst inga kapningar i skärmar såvida inte skärmbreddarna täcker det.
Hur kommer växellådan bete sig med 33" resp 35"?
Håller axlarna? Kör nästan uteslutande väg (av bättre och sämre kvalitet men knappast helt off-road).
Någon som har bild på en cheva pickup med 35" och gärna 3" karosshöjning?
Hur kommer växellådan bete sig med 33" resp 35"?
Håller axlarna? Kör nästan uteslutande väg (av bättre och sämre kvalitet men knappast helt off-road).
Någon som har bild på en cheva pickup med 35" och gärna 3" karosshöjning?
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak
Har ingen bild tyvär. Men jag kör med 33" och 3" bodylift. Har 35" liggandes som satt på min reservdels bil. Den har dom kapat bort lite av hörnen på stötfångaren, för att få plats.
Alltså tagit bort rundningen vid skärmkanten på stötfångaren.
Testade lite snabbt om 35" skulle passa på min det såg så ut. OM jag byter stötfångare till den kapade.
Alltså tagit bort rundningen vid skärmkanten på stötfångaren.
Testade lite snabbt om 35" skulle passa på min det såg så ut. OM jag byter stötfångare till den kapade.
Cheva k2500 -89 Höjd
Cheva k1500 -90 Resrvdels donator
Plus 3 motorcycklar...
Cheva k1500 -90 Resrvdels donator
Plus 3 motorcycklar...
Då får det nog bli 33". Det borde fungera klockrent om 35 "nästan" går dit. Blir lite mindre påfrestning på axlar och lådan också. Nån som har nån ide om var man får tag i billiga däck och fälg? Fyrhjulsdrift.se vill ha 7800kr för 4st 33x12,5-15" kumho KL71 och det är väl ok pris men han ville ha 4500kr för 4 st 15x10" blackspoke fälgar, tyckte det lät mycket men det kanske är för att dom är breda? Gillar inte riktigt svarta fälgar så jag hittar gärna nå andra fälgar.
Såna som jag har finns på www.gummigrossen.se för ungefär en sjuhundring per styckMangeP skrev:Då får det nog bli 33". Det borde fungera klockrent om 35 "nästan" går dit. Blir lite mindre påfrestning på axlar och lådan också. Nån som har nån ide om var man får tag i billiga däck och fälg? Fyrhjulsdrift.se vill ha 7800kr för 4st 33x12,5-15" kumho KL71 och det är väl ok pris men han ville ha 4500kr för 4 st 15x10" blackspoke fälgar, tyckte det lät mycket men det kanske är för att dom är breda? Gillar inte riktigt svarta fälgar så jag hittar gärna nå andra fälgar.
Jeep Cherokee XJ -90 (work in progress)
Läs denna tråden:MangeP skrev:Då får det nog bli 33". Det borde fungera klockrent om 35 "nästan" går dit. Blir lite mindre påfrestning på axlar och lådan också. Nån som har nån ide om var man får tag i billiga däck och fälg? Fyrhjulsdrift.se vill ha 7800kr för 4st 33x12,5-15" kumho KL71 och det är väl ok pris men han ville ha 4500kr för 4 st 15x10" blackspoke fälgar, tyckte det lät mycket men det kanske är för att dom är breda? Gillar inte riktigt svarta fälgar så jag hittar gärna nå andra fälgar.
viewtopic.php?t=20266
15" fälgar breddar nästan alltid för mycket utåt, är de dessutom 10" breda så blir det helt åt h-e.
Med 15" så tar det troligen i bromsoken fram också.
Köp 16x8" i stället.
Eller ännu bättre sätt 285/75-16 på original fälgarna.
Personligen skulle jag kolla hos Offroadriefen eller Camskill
http://www.camskill.co.uk/
http://www.offroadreifen.com/programme/ ... eifentyp=o
Jag köpte 4st 35" General Grabber AT2 från Offroadriefen för 2 mån sedan och det blev ca 2000:- billigare jämfört om jag handlat i Sverige.
http://www.camskill.co.uk/
http://www.offroadreifen.com/programme/ ... eifentyp=o
Jag köpte 4st 35" General Grabber AT2 från Offroadriefen för 2 mån sedan och det blev ca 2000:- billigare jämfört om jag handlat i Sverige.
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
If it doesn’t move and it should – WD-40
1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro
Stort tack för alla tips!
Har tyvärr inga originalfälgar men det går ju att skaffa. Ska forska vidare i detta med 285/75-16. 700kr/st lät ju smått otroligt!
Är som inne på kumho däcken för dom verkar vara bra som allround och gå tyst. Jag kör ju nästan bara på väg men när man är på nån lerig väg vill man ju ändå ha lite fäste.
Liten prislista:
Kumho KL71 285/75 -16
Camskill 1084kr/st
Offroadrifen 1492kr/st
Fyrhjulsdrift 2200kr/st
Nån som har nån aning om det är svårt att beställa från camskill? Dyr frakt?
Var hittar jag 8x16" fälgar till humana priser?
Har tyvärr inga originalfälgar men det går ju att skaffa. Ska forska vidare i detta med 285/75-16. 700kr/st lät ju smått otroligt!
Är som inne på kumho däcken för dom verkar vara bra som allround och gå tyst. Jag kör ju nästan bara på väg men när man är på nån lerig väg vill man ju ändå ha lite fäste.
Liten prislista:
Kumho KL71 285/75 -16
Camskill 1084kr/st
Offroadrifen 1492kr/st
Fyrhjulsdrift 2200kr/st
Jag har 0 ET nu på vinterdäcken men tycker det plogar mycket när man svänger, spec med 4wd i. Gillar det inte riktigt. Fast jag har inget annat att jämföra med. Får invänta svar av någon som har 0 ET.
Anledningen att jag frågade var att jag hittade snygga fälgar till ett bra pris men dom hade ET 0. Annars får jag väl kosta på nya med rätt ET. Kan va värt i längden.
Anledningen att jag frågade var att jag hittade snygga fälgar till ett bra pris men dom hade ET 0. Annars får jag väl kosta på nya med rätt ET. Kan va värt i längden.
Jag beställde 4x 35" Kumho KL71 från Camskill. Billig frakt och lätt att beställa.MangeP skrev: Är som inne på kumho däcken för dom verkar vara bra som allround och gå tyst. Jag kör ju nästan bara på väg men när man är på nån lerig väg vill man ju ändå ha lite fäste.
Liten prislista:
Kumho KL71 285/75 -16
Camskill 1084kr/st
Offroadrifen 1492kr/st
Fyrhjulsdrift 2200kr/st
Faktiskt billigare att skicka 4x35"are från England till Västerås, än att skicka 3x35"are från Västerås till Varberg...
Till allaround funkar KL71'orna bra. Jag har mina på min daily driver-Pajero. =)
Rekommenderas!
Tack för rescensionen! Dom ska ju helst gå tyst efter vägen när man kör mest där. Sen ser dom ju bra ut också
Har funderat lite på detta med offset.
285or breddar inte för mycket inåt med ET 29? Fick med 20 tummare med 295/45-20 (till salu förresten) däck och dom har ET 18. Är det av en anledning eller för att fälgarna kanske bara fanns i ET 18?

Har funderat lite på detta med offset.
285or breddar inte för mycket inåt med ET 29? Fick med 20 tummare med 295/45-20 (till salu förresten) däck och dom har ET 18. Är det av en anledning eller för att fälgarna kanske bara fanns i ET 18?
ET0 funkar ju bra om du inte ska ut o bröta järnet i skogen, då lär bilen fjädra ihop och knäcka skärmkanterna. Det är dock inget problem för mig då jag kör mest skogsbilvägar/snö dom få ggr jag ger mig utanför landsvägen. Jg har mest fyrhjulsdrift för att inte gå bet när jag behöver köra iväg skotern nånstans 
Mina däck drar mkt bra i snö (general grabber AT2) och är tysta och fina på landsvägen. Återstår väl att se hur dom funkar på leriga skogsbilvägar.
Personligen tycker jag vändradien är helt kass med tvåhjulsdriften i också, även om den är bättre än med fyrhjulsdriften. En fotbollsplan rekommenderas vid vändning

Mina däck drar mkt bra i snö (general grabber AT2) och är tysta och fina på landsvägen. Återstår väl att se hur dom funkar på leriga skogsbilvägar.
Personligen tycker jag vändradien är helt kass med tvåhjulsdriften i också, även om den är bättre än med fyrhjulsdriften. En fotbollsplan rekommenderas vid vändning

Jeep Cherokee XJ -90 (work in progress)