All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » ons mar 24, 2010 13:39
Jag är uppvuxen med att man inte skall blästra hela bilar för att det finns risk för att plåten slår sig.
Men när man tittar på program som "pimp my ride" eller overhaulin så blästras det bilar hej vilt.
Vågar man göra det??
Objektet i fråga är i första hand min Kadetta Rallye från 1970

Senast redigerad av
Bertilson den ons mar 24, 2010 14:05, redigerad totalt 1 gånger.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » ons mar 24, 2010 13:55
ett tips vid rost är citronsyra blandar med tapetklister..jag har renovernågra usa bilar och det är ett bra altenativ det tar bara rosten och ingenting annat..
jag har sett plåt som grovblästats

men det finns säker dom som kan å vet vad dom gör
-
pv-jeep
- Forumräv
- Inlägg: 542
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
- Ort: Borås
Inlägg
av pv-jeep » ons mar 24, 2010 13:59
Tag kontakt med Thomas på VS-pulverlack. Har själv pratat med honom ang liknande arbete. Mvh daniel
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » ons mar 24, 2010 14:08
Hittade en bättre bild som bättre beskriver nuvarande status på bilen
har pratat med sexdrega bläster i Borås tidigare. Kanske skulle konsultera dem igen.
Jag kommer alltså inte att stå hemma i garaget och blästra.
Men sen en annan fråga:
Skall man blästra allt eller bara där som det är rost?
Känns som att färg som suttit i 40 år utan att rosta kanske sitter ganska bra där. eller kan det bli nån reaktion när man lägger på ny lack??
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » ons mar 24, 2010 14:10
Häftig förvaring, men undras om den är optimal ur rostsynpunkt...
De blästrar väl mest med nötskal och potatismjöl och sånt konstigt "over there", och det ger nog ingen värre värmeutveckling.
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » ons mar 24, 2010 14:14
Grottulf skrev:Häftig förvaring, men undras om den är optimal ur rostsynpunkt...
De blästrar väl mest med nötskal och potatismjöl och sånt konstigt "over there", och det ger nog ingen värre värmeutveckling.
Torrt och inte utsatt för markfukt.
bättre än under en presenning på gården, men helt optimalt är det väl inte.
Denna ser tämligen hårt blästrad ut, nätskal tar väl bara bort rost och inte färg eller??

Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Porginal
- Hemmastadd
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tis mar 11, 2008 12:12
- Ort: SKövde/ Hjo
-
Kontakt:
Inlägg
av Porginal » ons mar 24, 2010 14:26
Glasblästring ger väl inte heller så stort värme utv? en kompis blästrade bärande delar på en renault 5a men den slog sig något!
Sen e det säkert att de blästrar allt, såg på allas favo kanal ang bubbla renovering när de syra dopade karroser? blev helt rena

4x4 lös
suktar efter amerikanskt!!
-
beelzebubs
- Veteran
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
- Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
-
Kontakt:
Inlägg
av beelzebubs » ons mar 24, 2010 14:33
Sand är väll inte att rekommendera, såg något på tv:n de körde med nöt skal eller va det var.
Skonsamt skulle det vara i varje fall, vet inte vad det egentligen finns på marknaden här i Sverige.
Här är en länk där de beskriver för & nackdelar med olika metoder.
http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... index.html
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Lasse Suzican » ons mar 24, 2010 15:07
Man blästrar mycket med någon form av bikarbonat "over there", som ska vara grymt snäll mot materialen. Har för mig att i stort sett enbart bikarbonat används inom flyget...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » ons mar 24, 2010 16:01
Bikarbonat var det jag tänkte på.
De brukar säga baking-soda, jag översatte det till potatismjöl...
Så mycket kan jag om bakning
Eller om engelska
-
thomasv
- Forumräv
- Inlägg: 603
- Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av thomasv » ons mar 24, 2010 18:04
Är det värmen som får plåten att slå sig?
Trodde det var att plåten "smiddes" ut av allt "hammrande" av sanden.
Mvh Thomas
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » ons mar 24, 2010 18:45
thomasv skrev:Är det värmen som får plåten att slå sig?
Trodde det var att plåten "smiddes" ut av allt "hammrande" av sanden.
Mvh Thomas
med tanke på att motorhuven jag blästrade aldrig ens var ljummen men ändå slog sig redigt så håller jag med dig om det

eftersom det var utomhus mitt i vinter så var huven aldrig ens på plussidan av termometern
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » ons mar 24, 2010 19:48
thomasv skrev:Är det värmen som får plåten att slå sig?
Trodde det var att plåten "smiddes" ut av allt "hammrande" av sanden.
Mvh Thomas
Är väl både ock som jag fattat det.
I aim to misbehave
-
Lian
- Användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: fre mar 12, 2010 22:43
- Ort: Norrbotten
Inlägg
av Lian » ons mar 24, 2010 20:24
Selv kan jeg anbefale POR15
Ta en titt på deres hjemmeside hva dem tillbyr. Har testet produktene dems mot rust på gamle projekter, å jeg er veldig fornøyd, dem har bra priser her i sverige også, i norge var dem mye dyrere, så når jeg fikk litt rust jobb med nåværende bil, bestillte jeg fra por15, pluss litt paint stripper et annet sted.
http://www.por15.se/
Her fant jeg noen klipp på Youtube også
http://www.youtube.com/watch?v=4lXLa2ltAJ0
http://www.youtube.com/watch?v=b6rRlC0-jh0
-91 Nissan Terrano V6
-
koppartaket
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
-
Kontakt:
Inlägg
av koppartaket » ons mar 24, 2010 21:05
[quote="Grottulf"]Häftig förvaring, men undras om den är optimal ur rostsynpunkt...
den står ju inte i högt gräs iallafall

den står bara högt... hehehe
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)