rattglapp dodge ram -99

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

brolle87
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor dec 10, 2009 21:16
Ort: krokom, jämtland

rattglapp dodge ram -99

Inlägg av brolle87 » sön mar 28, 2010 23:07

min dodge (29000mil) har väldigt mycke rattglapp. är de vanligt? och går det justera eller är det en ny styrsnäcka som gäller?

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Re: rattglapp dodge ram -99

Inlägg av TMT » mån mar 29, 2010 13:24

brolle87 skrev:min dodge (29000mil) har väldigt mycke rattglapp. är de vanligt? och går det justera eller är det en ny styrsnäcka som gäller?
ingen aning där om det går justera eller vad som är fel det kan jag inte hjälpa dig med.
men lokalisera glappet först.

dock har jag ett servo liggandes till dodge om du behöver delar framöver.

//Tobbe
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån mar 29, 2010 19:44

Är det i styrsnäckan som det glappar i så sitter det säkert en justerskruv på toppen..
men spänn bara lite i taget, och provkör så det inte blir trögstyrt..
Och kolla alla p-ändar först och jag antar att det sitter en pitmanarm på andra sidan, dom kan bli glappa ochså..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån mar 29, 2010 22:01

mattebigge skrev:Är det i styrsnäckan som det glappar i så sitter det säkert en justerskruv på toppen..
men spänn bara lite i taget, och provkör så det inte blir trögstyrt..
Och kolla alla p-ändar först och jag antar att det sitter en pitmanarm på andra sidan, dom kan bli glappa ochså..
Är det som på cheva så ska man inte försöka justera genom att vrida skruven på toppen av utgående axel. Man ska vrida på en grej runt ingående axel i så fall. Vet att grottulf länkade till en guide på hur man gjorde i en annan tråd här för ett tag sen. (om det som sagt nu är likadant som på chevorna)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » tis mar 30, 2010 11:06

http://www.camaroclubsweden.com/compone ... eckan.html

Men kolla som sagt efter glapp i alla styrlederna först.
Kolla även lederna till panhard-staget så det inte är axeln som rör sig i sidled i stället.

Låt någon sitta i bilen o styra fram o tillbaka när du ligger under o kollar.
Först kollar du från styrsnäcka till höger hjul (styrstag/drag-link) med båda hjulen på backen.
Sen hissar du höger hjulet och kollar lederna mellan hö- o vä-hjul (parallell-stag/Tie-rod)

Behöver du justera snäckan så bör du iaf lossa styrstaget, så du lättare känner om det skulle bli för trögt.

Drar man så hårt så det blir trögstyrt när man kör så har man nog dragit alldeles för hårt, så det är inget bra sätt att testa sig fram på.

Jag har hört att det är ganska vanligt att utgående axeln i styrsnäckan blir glapp.
Och självklart finns det ju på äkta amerikanskt manér ett "bolt-on kit" som avlastar axeln under pitman armen.
Så man slipper att åtgärda felet i stället :roll:

Skriv svar