rattglapp dodge ram -99
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
rattglapp dodge ram -99
min dodge (29000mil) har väldigt mycke rattglapp. är de vanligt? och går det justera eller är det en ny styrsnäcka som gäller?
Re: rattglapp dodge ram -99
ingen aning där om det går justera eller vad som är fel det kan jag inte hjälpa dig med.brolle87 skrev:min dodge (29000mil) har väldigt mycke rattglapp. är de vanligt? och går det justera eller är det en ny styrsnäcka som gäller?
men lokalisera glappet först.
dock har jag ett servo liggandes till dodge om du behöver delar framöver.
//Tobbe
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Är det i styrsnäckan som det glappar i så sitter det säkert en justerskruv på toppen..
men spänn bara lite i taget, och provkör så det inte blir trögstyrt..
Och kolla alla p-ändar först och jag antar att det sitter en pitmanarm på andra sidan, dom kan bli glappa ochså..
Och kolla alla p-ändar först och jag antar att det sitter en pitmanarm på andra sidan, dom kan bli glappa ochså..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Är det som på cheva så ska man inte försöka justera genom att vrida skruven på toppen av utgående axel. Man ska vrida på en grej runt ingående axel i så fall. Vet att grottulf länkade till en guide på hur man gjorde i en annan tråd här för ett tag sen. (om det som sagt nu är likadant som på chevorna)mattebigge skrev:Är det i styrsnäckan som det glappar i så sitter det säkert en justerskruv på toppen..
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
http://www.camaroclubsweden.com/compone ... eckan.html
Men kolla som sagt efter glapp i alla styrlederna först.
Kolla även lederna till panhard-staget så det inte är axeln som rör sig i sidled i stället.
Låt någon sitta i bilen o styra fram o tillbaka när du ligger under o kollar.
Först kollar du från styrsnäcka till höger hjul (styrstag/drag-link) med båda hjulen på backen.
Sen hissar du höger hjulet och kollar lederna mellan hö- o vä-hjul (parallell-stag/Tie-rod)
Behöver du justera snäckan så bör du iaf lossa styrstaget, så du lättare känner om det skulle bli för trögt.
Drar man så hårt så det blir trögstyrt när man kör så har man nog dragit alldeles för hårt, så det är inget bra sätt att testa sig fram på.
Jag har hört att det är ganska vanligt att utgående axeln i styrsnäckan blir glapp.
Och självklart finns det ju på äkta amerikanskt manér ett "bolt-on kit" som avlastar axeln under pitman armen.
Så man slipper att åtgärda felet i stället
Men kolla som sagt efter glapp i alla styrlederna först.
Kolla även lederna till panhard-staget så det inte är axeln som rör sig i sidled i stället.
Låt någon sitta i bilen o styra fram o tillbaka när du ligger under o kollar.
Först kollar du från styrsnäcka till höger hjul (styrstag/drag-link) med båda hjulen på backen.
Sen hissar du höger hjulet och kollar lederna mellan hö- o vä-hjul (parallell-stag/Tie-rod)
Behöver du justera snäckan så bör du iaf lossa styrstaget, så du lättare känner om det skulle bli för trögt.
Drar man så hårt så det blir trögstyrt när man kör så har man nog dragit alldeles för hårt, så det är inget bra sätt att testa sig fram på.
Jag har hört att det är ganska vanligt att utgående axeln i styrsnäckan blir glapp.
Och självklart finns det ju på äkta amerikanskt manér ett "bolt-on kit" som avlastar axeln under pitman armen.
Så man slipper att åtgärda felet i stället