Borås Trophy 19-20 Juni
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Kan säga direkt att varken Vitaran eller Blazern har tak som godkänns som helt tak i karosseriet. Sorry, behövs en båge, detta för att skydda er, även om det står som taklucka, får man titta på konsekvenserna av om man skulle rasa ner för en backe o rulla ett antal varv, tror man struntar vad som står i papperen sedan
MVH Arne
MVH Arne
Hur kommer det sig att blazern inte är godkänd då? Silverado pickisarna är ju precis likadana fast med en tunn plåtvägg och bakruta. (eller dom kanske inte heller är godkända?)Arne Karlsson skrev:Kan säga direkt att varken Vitaran eller Blazern har tak som godkänns som helt tak i karosseriet. Sorry, behövs en båge, detta för att skydda er, även om det står som taklucka, får man titta på konsekvenserna av om man skulle rasa ner för en backe o rulla ett antal varv, tror man struntar vad som står i papperen sedan
MVH Arne
Jag förstår helt klart fördelarna med en bur, men om jag inte klarar mig utan så avstår jag tyvärr hellre deltagande tills vidare. Fast det beror lite på hur/var den kan fästas och om man kan göra den demonterbar iofs...Håller ju ändå på o rostlagar karossen så då är det ju inte så svårt o sätta dit fästplattor.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Satsa på att sätta dit fästplattor så kan du bestämma dej sedan hur du vill göra, gjorde vagnsbok på en Vitara som hade utanpåliggande bur, såg fräckt ut dessutom skyddar den bilen bra. När inte det finns en bakvägg så räknas även hardtopen med som en del av taket och en bakvägg gör att hela konstruktionen blir stabilare i sidled. Kan hålla med om att Blazern ligger i gråzonen, så det kan finnas andra åsikter än mina. Vi kan låta frågan gå vidare till tekn. ansvarig inom offroadutskottet.
MVH Arne
PS. Gör du bur så har du fler möjligheter att använda din bil i alla arrangemang som har med tävling att göra, tror också att värdet på din bil ökar mer än kostnaden för rören.
MVH Arne
PS. Gör du bur så har du fler möjligheter att använda din bil i alla arrangemang som har med tävling att göra, tror också att värdet på din bil ökar mer än kostnaden för rören.
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Då har jag en fråga till som det skulle vara jättebra om du kunde lyfta.Arne Karlsson skrev:Har skickat frågan vidare till Offroadutskottet ang Blazern, de har möte i veckan som kommer.
MVH Arne
Skulle man kunna utreda möjligheten att använda lättare hjälmar? Jag menar något i stil med s.k. multisporthjälmar som används vid klättring, paddling. Helst sådana som inte täcker öronen, då det skapar mycket irritation och missförstånd när man försöker skrika saker till varandra i motorcykelhjälm.
Anledningen är ovan nämnda, samt det faktum att det är i allmänhet uttröttande att ha stora hjälmar under längre tidsperioder.
EDIT: Ursäkta trådkapningen.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön okt 29, 2006 8:45
- Ort: Hörby
- Kontakt:
Så här står det i ORE reglerna: Om fordonet har original heltäckande plåtkaross med tak och dörrar bör buren bestå av:henke_99 skrev:Hur kommer det sig att blazern inte är godkänd då? Silverado pickisarna är ju precis likadana fast med en tunn plåtvägg och bakruta. (eller dom kanske inte heller är godkända?)Arne Karlsson skrev:Kan säga direkt att varken Vitaran eller Blazern har tak som godkänns som helt tak i karosseriet. Sorry, behövs en båge, detta för att skydda er, även om det står som taklucka, får man titta på konsekvenserna av om man skulle rasa ner för en backe o rulla ett antal varv, tror man struntar vad som står i papperen sedan
MVH Arne
Jag förstår helt klart fördelarna med en bur, men om jag inte klarar mig utan så avstår jag tyvärr hellre deltagande tills vidare. Fast det beror lite på hur/var den kan fästas och om man kan göra den demonterbar iofs...Håller ju ändå på o rostlagar karossen så då är det ju inte så svårt o sätta dit fästplattor.
(A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål.
Om fordonet inte är utrustad med heltäckande kaross skall skyddsburen minst bestå av (A) Huvudbåge och (D) bakåtsträva, s.k. hockeymål.
Så fort man kan demontera någon del av taket så har den inte heltäckande plåtkaross med tak. Arne har helt rätt.
Angående pickup bilarna så är bakväggen inte demonterbar utan en heltäckande konstruktion.
Vet inte om jag rätade ut några "???tecken" eller inte???
Ni får gärna kontakta mig om det är något.
MVH
Micke
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön okt 29, 2006 8:45
- Ort: Hörby
- Kontakt:
Vi har haft det uppe hos SBF och om arrangören kräver hjälm så är det nedanstående som gäller.calle-fas skrev:Då har jag en fråga till som det skulle vara jättebra om du kunde lyfta.Arne Karlsson skrev:Har skickat frågan vidare till Offroadutskottet ang Blazern, de har möte i veckan som kommer.
MVH Arne
Skulle man kunna utreda möjligheten att använda lättare hjälmar? Jag menar något i stil med s.k. multisporthjälmar som används vid klättring, paddling. Helst sådana som inte täcker öronen, då det skapar mycket irritation och missförstånd när man försöker skrika saker till varandra i motorcykelhjälm.
Anledningen är ovan nämnda, samt det faktum att det är i allmänhet uttröttande att ha stora hjälmar under längre tidsperioder.
EDIT: Ursäkta trådkapningen.
Personlig utrustning;
- heltäckande kläder av icke brandkänsligt material, dessa ska vara hela och rena.
- används Integralhjälm ska nackkrage användas.
- hjälm enligt nedan. Hjälmvikten får inte överstiga 1200 gram, + Intercom för öppen hjälm och Integralhjälm får inte överstiga 1500 gram, + Intercom.
MVH
Micke
Re: Borås Trophy 19-20 Juni
BorkJonas skrev:I Juni är det dags igen! Då blir det Borås Trophy, ca 24 timmar tävling blir det denna gången då vi startar lördag morgon/förmiddag och avslutar på söndag förmiddag.
2 bilar i varje lag, vi kommer att kör enligt ORE reglementet med vissa tillägg så som hjälm och besiktnings krav.
Äterkommer med mer info när vi hunnit plannera lite mer....
Mvh// Jonas och Borås Jeep Klubb
Är de inte dags för mer info snart???
Re: Borås Trophy 19-20 Juni
Jo, det är nog hög tid. Tävlingsdatum sökt och beviljat! Tävling kommer att bli av. Något speciellt du tänkte på?PHA skrev:BorkJonas skrev:I Juni är det dags igen! Då blir det Borås Trophy, ca 24 timmar tävling blir det denna gången då vi startar lördag morgon/förmiddag och avslutar på söndag förmiddag.
2 bilar i varje lag, vi kommer att kör enligt ORE reglementet med vissa tillägg så som hjälm och besiktnings krav.
Äterkommer med mer info när vi hunnit plannera lite mer....
Mvh// Jonas och Borås Jeep Klubb
Är de inte dags för mer info snart???
Här följer lite information.
Agenda:
Lördag 19 Juni:
9.00-11.00 Anmälan och besiktning
11.30 Förarmöte
12.00 Tävlingen startar
Söndag 20 Juni:
12.00 Tävlingen avslutas
12.30 Prisutdelning
Det som kommer att krävas av ett lag är följande:
- Två besiktigad och skattade 4x4 bilar med en tjänstevikt av max 3500kg. Lämpligt om minst en av bilarna är utrustade med winch.
- Bilarna skall uppfylla ORE reglementet och därmed ha vagnbok för minst ORE. Tävlingen kommer även att gå på allmäna vägar.
Se här: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORE_TK.pdf
- Minst: Två förare och en Co-driver, som innehar offroad licens (och körkort om man skall köra såklart). Det skall finnas hjälmar till ALLA i bilarna.
- Minst en kamera/mobiltelefon med minneskort/batterier för ca: 200bilder.
- Pennor och papper
- Pressening att lägga under bilen när den står still (i depå eller under fältmek etc.)
Pris:500kr/lag vid bindande föranmälan innan 4 Juni. 800kr/lag vid efteranmälan. (OBS ett lag är alltså 2 bilar samt hela besättningen). Betalning sker på plats på tävlingsdagen.
För de som inte har licens eller vagnbok måste detta anmälas absolut senast 4Juni . Engångslicens går att lösa för de som inte har eller aldrig har haft licens. Kostar 75 eller 100kr/pers. Vagnbok går att skaffa på plats om detta föranmäls kostar 100kr/bil. Viktigt att ni anger det vid föranmälan.
Anmälan görs genom att ange bägge bilarnas regnummer samt alla lagmedlemars person nr varav en skall vara utnämnd till kontaktperson/lagkapten. Lagkaptens telefon nummer önskas också. Ett lagnamn är alltid trevligt med inte nödvändigt. OBS! Ange om någon behöver engånglicens eller vagnbok.
Anmälan och frågor skickas till: bork_jonas(snabel A)hotmail.com
Arrangören förbehåller sig rätten att ställa in tävlingen om inte 8 anmälda lag finns den 4 Juni.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Nu har vi anmält.
Sitt inte hemma och fundera. Anmäl er och ut i verkstan nu gott folk. Det här kommer bli skitskoj.
24 timmar av härlig offroad utan tid för att stanna och klappa sig på bröstet. Bättre blir det inte.

Sitt inte hemma och fundera. Anmäl er och ut i verkstan nu gott folk. Det här kommer bli skitskoj.
24 timmar av härlig offroad utan tid för att stanna och klappa sig på bröstet. Bättre blir det inte.

Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Om bara våra bilar hade varit klara så hade jag o brorsan anmält oss oxå. 

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders