Diagonaler/Radialer??

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jörgen
Användare

Diagonaler/Radialer??

Inlägg av Jörgen » sön apr 11, 2010 14:36

Åker dirt grip 38:or radialer och funderar på att byta till ett diagonaldäck, typ IROC,TSL osv. Jag kör mest i skogen men lite gata också. Vad tycker ni som provat båda är det en WOW känsla med diagonaler eller är skillnaden liten? Är creepy crawler ett diagonaldäck? Hur lågt i tryck vågar men gå med radialer utan beadlocks? Med beadlocks?

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön apr 11, 2010 15:43

Jag gick ner till 0,5 i mina 35/14½-15" STT Radial på G-Wagen 7" breda originalfälgar(=ej bedlock).
Kör nu 0,5 i mina 32/9½-15" SS TSL diagonaler på Dodge B250 -88 6½" breda fälgar på Lille Skutt.
Men det är väldig skillnad.
G-Wagen "plattade till" däcken så att de "bredde ut sig".
Men Suckan är för lätt för att det ska synas hur lite luft man har i.
Men ändå tror jag att diagonaler är att föredra då har en mjukare slitbanestommen som mer/lättare formar sig efter underlaget.
Inbillar mig att det är optimalt vid sten/bergsklättring.
I lera tror jag det mera är mönstret som har betydelse.
Men det görs inte många offroaddäck i diagonalutförande, mest radialer.
Varför?
Och varför har så många så breda däck?
Dom som har världens rymligaste budget, miltären i alla länder , har alla höga smala(och tror jag) diagonaldäck.
Att breda radialer impar på Stureplan förstår jag.
Men i terrängen?

Många tycker nog jag är ute och cyklar nu, eller nån som hajjat militärens val?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » sön apr 11, 2010 16:01

Hej på Er pojkar

Ska göra det till ett kort svar (info)

Diagonaler = Håller bättre i skogen, tjockare sidor, håller bättre mot stickskador från stubbar, stenar & grenar.

Radialer = Är betydligt bättre köregenskaper på väg. Funkar givetvis även i skogen. Men har betydligt tunnare sidor, håller sämre mot stickskador.

Ju tyngre bil du har, desto större anledning att välja diagonaler om du (nästan) enbart skall nyttja den i terrängen.

De flesta som tillverkar terrängdäck har både Radial & Diagonal att sälja till Oss dårar.

Men om man tittar lite mer på mönster och storlekar, så ser man snart att sådana däck som är för riktigt heavy terräng allt som oftast är i diagonalt utförande. Just för att de ska hålla bättre vid ex Rock Crawling, där det nästan uteslutande är vassa stenar mm.

Wältmeister:

Din teori om militären höll nog för många år sedan (när du va ung kanske :lol: )

På dagens militära fordon i t ex Sverige så monterar man gärna sk Supersingel, alltså bara ett hjul per sida per axel. Då är det i radialt utförande. Företrädesvis Michelin X-terrain eller va det nu heter.
Dock så lever bla Jänkarna kvar i 60-talet fortfarande med typ 9,00-20 i diagonal, och världens tråkigaste mönster.

Jörgen:

Creepy Crawler är ett diagonaldäck, och finns från 35x12,50-15 upp till 40x13,50-17

Hoppas att ni har fått svar på era frågor.

:wink:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Jörgen
Användare

Inlägg av Jörgen » sön apr 11, 2010 19:04

Ok, att diagonaler är bättre i skogen har jag hajat men kommer jag att uppleva en markant skillnad i framkomlighet? Gillar ju att klättra i berg...eller är skillnaden bara märkbar på typ tävlingsnivå? Jag är ju bara en glad helgskogsåkare, rätt grön också :)

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön apr 11, 2010 19:16

Spjutet skrev:Hej på Er pojkar

Ska göra det till ett kort svar (info)

Diagonaler = Håller bättre i skogen, tjockare sidor, håller bättre mot stickskador från stubbar, stenar & grenar.

Radialer = Är betydligt bättre köregenskaper på väg. Funkar givetvis även i skogen. Men har betydligt tunnare sidor, håller sämre mot stickskador.

Ju tyngre bil du har, desto större anledning att välja diagonaler om du (nästan) enbart skall nyttja den i terrängen.

De flesta som tillverkar terrängdäck har både Radial & Diagonal att sälja till Oss dårar.

Men om man tittar lite mer på mönster och storlekar, så ser man snart att sådana däck som är för riktigt heavy terräng allt som oftast är i diagonalt utförande. Just för att de ska hålla bättre vid ex Rock Crawling, där det nästan uteslutande är vassa stenar mm.

Wältmeister:

Din teori om militären höll nog för många år sedan (när du va ung kanske :lol: )

På dagens militära fordon i t ex Sverige så monterar man gärna sk Supersingel, alltså bara ett hjul per sida per axel. Då är det i radialt utförande. Företrädesvis Michelin X-terrain eller va det nu heter.
Dock så lever bla Jänkarna kvar i 60-talet fortfarande med typ 9,00-20 i diagonal, och världens tråkigaste mönster.

Jörgen:

Creepy Crawler är ett diagonaldäck, och finns från 35x12,50-15 upp till 40x13,50-17

Hoppas att ni har fått svar på era frågor.

jag har åkt Creepy Crawler i några år och alltid trott det var radialdäck :rodnar: är du säker på det du säger..inte att jag menar du har fel..det kan jag ha men blev lite undrande

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » sön apr 11, 2010 19:22

Roger Patrol skrev: jag har åkt Creepy Crawler i några år och alltid trott det var radialdäck :rodnar: är du säker på det du säger..inte att jag menar du har fel..det kan jag ha men blev lite undrande
Japp, jag är helt säker på det..

Tittar man ex vis på 37x14,50D15 i Maxxis Creepy Crawler

D = Diagonal

På ex vis 35x12,50R15 på BF Goodrich Mud Terrain

R = Radial
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » sön apr 11, 2010 19:26

Jörgen skrev:Ok, att diagonaler är bättre i skogen har jag hajat men kommer jag att uppleva en markant skillnad i framkomlighet? Gillar ju att klättra i berg...eller är skillnaden bara märkbar på typ tävlingsnivå? Jag är ju bara en glad helgskogsåkare, rätt grön också :)

Framkomligheten beror till en viss del på om det är radial eller diagonal. Men det gör ingen större skillnad mellan de båda sorterna.

Då spelar ju mönstret en MYCKET större roll.

Det ska inte vara för tätt. Det ska inte vara för hårt gummi i banan. Det ska inte vara för grunt mönster, mm mm..

Kolla in denna länken, här finner du en massa bra & dålig info om de flesta förekommande terrängdäck på marknaden.

http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/index.html

AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön apr 11, 2010 20:11

Spjutet skrev:
Roger Patrol skrev: jag har åkt Creepy Crawler i några år och alltid trott det var radialdäck :rodnar: är du säker på det du säger..inte att jag menar du har fel..det kan jag ha men blev lite undrande
Japp, jag är helt säker på det..

Tittar man ex vis på 37x14,50D15 i Maxxis Creepy Crawler

D = Diagonal

På ex vis 35x12,50R15 på BF Goodrich Mud Terrain

R = Radial
blir ju mer imponerad av dom då :) dom är ju riktigt åkbara på vägen och går att få hygglig balans i dom oxå..(37x14,5-16")
visst, jag har ju åkt med Patrol på dom å den är komfortabel som få offroadbilar

Jörgen
Användare

Inlägg av Jörgen » sön apr 11, 2010 20:34

Aaaa perfekt! Precis det jag är ute efter! Jätte Tack!

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » sön apr 11, 2010 20:36

:tumbup:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Skriv svar