Terränglagen?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Veteran
Nu kanske jag verkar lite tråkig men för att vara på den säkra sidan så åker man på dom arrangerade träffarna.Då blir det ju aldrig nått tjafs
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
-
- Guru
Den funkar ganska ofta bra.......men inte när man kört fast i ett kärr 3km från närmaste väg.Roger Patrol skrev: jag letar efter Per Jönsson,han ska ha ett torp här men jag hittar det inte funkar oxå

För övrigt hoppas jag på att Rimbo-körningarna drar igång snart igen. Tycker det området är MYCKET kul!

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Ja!Jörgen skrev:Är inte fulkörning i skogen lite som att åka över tillåten hastighetsbegränsning? En kalkylerad risk alltså.
Men med en rätt stor skillnad. Kör du för fort riskerar du lite böter. Fulkör du så riskerar du all framtida körning och att förstöra ett samarbete mellan seriösa offroadåkare och kommun / stat / miljömyndigheter.
Är enkelt att veta om det är lagligt eller ej.Jörgen skrev: Är man osäker om det är lagligt att köra på ett ställe så är markägarens tillstånd en bra ide. Tycker jag ivf...
Är det en väg, parkering, gårdsplan eller liknande = OK.
Annars är det förbjudet...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Guru
som i sverige i övrigt är det mesta som är kul och handlar om fordon förbjudetLasse Suzicán skrev:Ja!Jörgen skrev:Är inte fulkörning i skogen lite som att åka över tillåten hastighetsbegränsning? En kalkylerad risk alltså.
Men med en rätt stor skillnad. Kör du för fort riskerar du lite böter. Fulkör du så riskerar du all framtida körning och att förstöra ett samarbete mellan seriösa offroadåkare och kommun / stat / miljömyndigheter.
Är enkelt att veta om det är lagligt eller ej.Jörgen skrev: Är man osäker om det är lagligt att köra på ett ställe så är markägarens tillstånd en bra ide. Tycker jag ivf...
Är det en väg, parkering, gårdsplan eller liknande = OK.
Annars är det förbjudet...

Ja!Lasse Suzicán skrev:Jörgen skrev:Är inte fulkörning i skogen lite som att åka över tillåten hastighetsbegränsning? En kalkylerad risk alltså.
Ok, jag hör vad du säger, med här i min trakter så finns inget sammarbete med kommun/stat/miljömyndigheter. Det är nej hela tiden, "det finns inga ställen som ni får köra på". Är man intresserad av att "rädda" skogen så kan man kanske vara lite tillmötesgående.
Ska kanske inte gnälla bor ju granne med Sandlycke.
Och bara för att klargöra, jag fulkör inte men vill ju prova lite nya utmaningar.
Vill du vara snäll och ange källan varifrån du har fått ovanstående information, av flera anledningar men främst för att jag är nyfiken och vill läsa mer...skogsmulle_micke skrev:Så här står det om terrängkörning:
"Vad är ett motorfordon?
Ett motordrivet fordon är ett fordon som är försett med en motor t.ex. bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, motorredskap, terrängskotrar och terrängvagnar.
Eldriven rullstol eller cykel med eldriven motor räknas inte som motordrivet fordon och är alltså undantagna från terrängkörningslagen."
Detta kan innebära att fn. är en cykel med elmotor alltså en elmotor-cykel fri att framföra i terrängen
Det står också om en del undantag ex.vis:
- transport av sjuk/a person/er (Här borde väl fler än jag kunna inrymmas..)
- Statliga eller kommunala tjänstemän i tjänsteärende.
"Vad är terräng?
Terräng definieras som all mark förutom bebyggda områden och vägar t.ex. skog, fjäll, myr, åker, äng, hage och park. Det innebär att även motionsspår, vandringsleder och traktorväg eller hjulspår i terrängen som skapats av körning med t.ex. traktor eller motorredskap räknas som terräng.
Enskild väg och skogsbilsväg är att anse som väg."
hoppas det hjälper nått.

Toyota Hilux 1991 och ett lass med motorcyklar.
"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"

"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"
det står en del här
http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland ... ngkorning/
http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland ... ngkorning/
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Mycket tydlig info från Länsstyrelsen!
Dock vet jag ett fall från min hemstad förra året där några gasglada killar blev fällda i domstol för brott mot terrängkörningslagen, efter att ha kört bil på isen på en sjö några km söder om stan. Polisen och även domstolen tolkade allt utanför vägen som terräng. Jag vet att detta stod nämnt i lokaltidningen och jag blev förvånad, eftersom sjön i fråga är ganska etablerad som körområde vintertid, plogad bana för bilar etc.
// Klas
Dock vet jag ett fall från min hemstad förra året där några gasglada killar blev fällda i domstol för brott mot terrängkörningslagen, efter att ha kört bil på isen på en sjö några km söder om stan. Polisen och även domstolen tolkade allt utanför vägen som terräng. Jag vet att detta stod nämnt i lokaltidningen och jag blev förvånad, eftersom sjön i fråga är ganska etablerad som körområde vintertid, plogad bana för bilar etc.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Det är inte terrängkörning... Hur kan man bli fälld för det då??Klas_B skrev:Mycket tydlig info från Länsstyrelsen!
// Klas

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Är inte 100% säkra på att dom blev fällda för just terrängkörningen på isen, dom sänkte även bilen i sjön och det var miljöbrott. Och det samt en del annat blev dom fällda för. Troligen körde dom utanför vägen för att komma ut på sjön, för vägen går inte ut i sjön...
// Klas
// Klas
Gröna bilar är sköna!
-
- Guru