diff pajero

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

diff pajero

Inlägg av BlackSheep » tis maj 04, 2010 16:15

tänkte höra om det finns nått sätt att få diff spär på pajeron ( 2,5td -90)
kört fast 2ggr i helgen och har för mig att jag läst något om att det ska gå att spänna lamelldiff fram? kanske inte va på min modell? om det är det, hur gör man? i annat fall finns det arb eller lockright till min bil?

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: diff pajero

Inlägg av JohnE » tis maj 04, 2010 19:13

BlackSheep skrev:tänkte höra om det finns nått sätt att få diff spär på pajeron ( 2,5td -90)
kört fast 2ggr i helgen och har för mig att jag läst något om att det ska gå att spänna lamelldiff fram? kanske inte va på min modell? om det är det, hur gör man? i annat fall finns det arb eller lockright till min bil?

Har inte hört att det finns lamelldiff fram på någon Pajero.
Du borde däremot ha lamelldiff bak. Trevligt på snöiga vägar, "värdelöst" i terrängen.
Har du 1990 turbodiesel utan intercooler? I sådant fall har ARB en pryl som kan passa bak på din bil. Art nummer RD46.

I fram får du skruva dän locket på frihjulsnavet och räkna splines.
28 = Japp, funkar, Art nr RD110
25 = Nope, ARB har inte nåt för framdiffen.

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

Inlägg av BlackSheep » tis maj 04, 2010 19:41

värdelös? vad kommer detta sig? bilen är utrustad med intercooler, kört då eller?

får räkna splines imorn, känns ju småll värdelöst att ha en 2wd bil:P

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » tis maj 04, 2010 20:56

BlackSheep skrev:värdelös? vad kommer detta sig? bilen är utrustad med intercooler, kört då eller?

får räkna splines imorn, känns ju småll värdelöst att ha en 2wd bil:P
nej då! en kry lammeldiffbroms med rätt olja funkar riktigt bra!dottern pajero tog sig framåt även när inte flexet räckte till,
kom å tänka på :idea: du har väll tagit bort krängningshämarna :?:

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » tis maj 04, 2010 21:08

Nja, en bra lamelldiff hjälper väl till lite i alla fall, men inte direkt optimalt i skogen :wink:
Kanske kan gå ändå. ARB's standard-dokument säger nej, men kanske ändå.
Du borde ha en 12-bultad bakaxel? Kika in huvet under bilen och räkna. :)
BlackSheep skrev:värdelös? vad kommer detta sig? bilen är utrustad med intercooler, kört då eller?

får räkna splines imorn, känns ju småll värdelöst att ha en 2wd bil:P

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

Inlägg av BlackSheep » ons maj 05, 2010 9:32

ska kolla splines o räkna bult i bakaxeln idag:) Ang krängningshämmarna så bytte jag gummibussningarna i dom fram igår, och nu säger du att jag ska ta bort dom;) antar att det gör stor skillnad för flexet, men hur är det på vägen?

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » ons maj 05, 2010 10:21

Jag kör med 35" däck utan k-hämmare. Och det funkar utmärkt på vägen.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » ons maj 05, 2010 17:09

volvojonas skrev:Jag kör med 35" däck utan k-hämmare. Och det funkar utmärkt på vägen.
Samma här, 35"are utan k-hämmare. Fungerar utmärkt, använder den som bruksbil.

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

Inlägg av BlackSheep » ons maj 05, 2010 17:16

blir det inte svajigt på vägen med 35,or?

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » ons maj 05, 2010 17:31

Det funkar jättebra säger vi ju :wink:



Kanske blir lite svajigare, men som sagt, det funkar utmärkt att bruks-köra med 35" utan k-hämmare.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Inlägg av JohnE » ons maj 05, 2010 19:13

Inte svajjigt - det blir bekvämt! 8) 8) 8)
(har du fjädrade stolar i din Jonas? 8))

(ok kanske lutar lite i rondeller :rodnar: :lol: )

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » ons maj 05, 2010 19:26

JohnE skrev:Inte svajjigt - det blir bekvämt! 8) 8) 8)
(har du fjädrade stolar i din Jonas? 8))

(ok kanske lutar lite i rondeller :rodnar: :lol: )
Lite lutar det väl, men man kan ju ta det lite lugnt :D
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

henriklarsson1982
Rutinerad
Inlägg: 388
Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
Ort: Finland nkby

Inlägg av henriklarsson1982 » ons maj 05, 2010 20:20

......och det är bara främre k-hämmaren vi talar om nu eller?!? (med risk för att det är en dum fråga :rodnar: )

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » ons maj 05, 2010 20:24

har ingen varken fram eller bak på min så jag vet faktiskt inte, förra ägaren som är skyldig till de ingreppen.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

BlackSheep
Hemmastadd
Inlägg: 137
Blev medlem: sön jun 29, 2008 14:41

Inlägg av BlackSheep » ons maj 05, 2010 22:32

skall skruva loss fram och bak på min imorgon tänkte jag.. ang däck så kommer jag nog köra på 33or. mest för att slippa höjja för mkt. eller skule man kanske......

Skriv svar