Wild_Devil skrev:
Hmmm...Du glömde ironi-skylten...för du kan väl inte mena detta med allvar?!?
realistisk kalkyl... ett top of the line beväpnat Sverige med tom framtida high-tech prylar mot dagens eller tom gårdagens Ryssland..skulle vi klara oss 5min längre då än om det skulle bli krig imorrrgon mot Ryssen så som Sveriges försvar ser ut nu...
Orealistisk att Svenskarna skulle kunna stå imot Ryssen oavsett dom olika beväpningarna och utrustningarna...
Återinför allmän värnplikt...Visst..MEN då skall personerna vara fyllda MINST 27-30 år...har du lust å är sugen på att göra värnplikten vid den åldern?? (föresten glöm frågan,du är säkert en av dom som frivilligt springer runt i buskarna nu å ropar pang i gröna kläder och skitigt ansikte å bråkar om mer å bättre vapenleksaker till Hemvärnet..)
För vid tidigare ålder så är man ju knappst mottaglig och mogen nog för en ev värnplikt...Se bara till er själva hur lumpartiden var...rena lekskolan/dagiset men enorma kostnader i en lek och förstörande av armens mtrl.
Många tror att Repmånadfilmen är en skämtfilm och parodi men alla som gjort värnplikten vet ju att den skulle fasen klassas mera som en dokumentär..
Eller är det bara jag och alla jag har hört i min omgiving som har vart omogna och vart med om lekskolan i lumpen?!?
Nä..lägg ner försvaret helt. Ta dom pengarna och lägg dom på Tull, Polis och Sjukvården/Äldrevården istället..
Finns Paintball-banor till armefjantarna som dom kan vara på..och betala själva för så slipper jag sponsra deras leklust med mina skattepengar! !
/R
Ursäkt sent svar...
Vi börjar med det viktigaste först.
-"Lägg ner försvaret". Det är så att för att ett land ska kunna kalla sig "land" jämtemot andra länder så kräver är en av statuterna att man ska kunna hävda sina gränser, det finns två geografiska undantag... Island har avtal med USA och Luxemburg har avtal med Frankrike om militär hjälp vid angrepp. Likaså mister Sverige otroligt mycket utrikespolitiskt sett om vi inte har en militär, det bara är så... Dessutom skulle riksrevisionen få "tupp-juck" om man bara pyttsade över slantar till annan myndighet. För övrigt kan varken polis, tull eller annan hävda vår neutralitet, snuten ska ju jaga burkakärringar i Rosengård... var det inte så?
När det gäller försvarets struktur, dvs de brigader vi bör ha, så nämnde jag aldrig att vi skulle ha ett top of the line försvar. Jag är definitivt emot ett "High-tech" försvar som kostar några kopiösa summor. Det vi hade under tidigt 90-tal räcker mycket väl till för att få en potentiell fiende på andra tankar vid ett eventuellt angrepp. Det är vilken doktrin man väljer, massarmé eller litet och teknikintensivt. Som parentes kan nämnas att vi under sent 80- tal hade en försvarsmakt som kunde mönstra upp runt 800.000 man/kvinnor och detta skulle i runda tal ta ett par veckor om det blev kommenderat "Givakt" dvs allmän mobilisering. Idag har vi ett försvar om ca 2-4000 man med högteknologiskt utrustning som tar runt ett år att bli insatsberedda... något har gått tokfel här.
Vpl vid runt 30 är helt ogenomförbart, då är folk mitt uppe i karriären bildat familj och kanske har barn nummer 2 eller 3 på väg. 20 år är en mycket bra ålder, jag upplevde det (nu så här i efterhand) som ett jäkligt bra avslut på min ungdom för att nu träda in och bli en vuxen medborgare. Jag anser också att värnplikten är en mycket bra "livets skola" och vi på jobbet märker direkt när en sommarjobbare inte har gjort värnplikten, det är inte direkt ansvarstagande och samarbetsvilliga (läs vuxen i rollen som samarbetspartner).
Att agera/planera i och för en krigssituation är mycket mer komplicerat än Paint-ball. Om vi bara tar på taktisk nivå så är grunden för all krigföring "Eld-rörelse och skydd" detta ska samverkas i tid och rum. Utöver detta så ska flera olika vapenslag och vapensystem samverkas i tid och rum... detta är jäkligt komplicerat redan på bataljonsnivå (ca 600 man). Det är en gyllene regel för mindre förband att "förberedelser i timmar ger uthållighet i minuter", förberedelser i dagar ger uthållighet i timmar".
Amfjägare klarar det inte utan samverkan, Hemvärnet kan klara det med samverkan då övar regelbundet upp till bataljons storlek och deras uppgifter är begränsade.
Om nu värnplikten är en lekskola så är det ta mig fan världens farligaste lek för allt vi hanterar dödar utan pardon. Man leker inte med försvarsladdning 21 eller fordonsmina 13, dessa har man en jävla respekt för.
//Sdkfz251
Fd plut C Älvsborgs regemente